ang svajig tomgång renault megane 98

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
baba
Posts: 3
Joined: 05 Mar 2011, 20:03
Location: malmö

ang svajig tomgång renault megane 98

Post by baba »

Hej.

Jag har en renault megane 1998 1,6 när jag startar bilen vid kall motor jobbar den bra ca 1000 varv så fort den blir varm så sjunker varvtalet ,Botten står det ju 5 sen 10 den jobbar på strecket mellan 5 och 10 den jobbar någorlunda stadigt där problemet uppstår när jag kör och skall stanna vid rödljus så frikopllar jag bilen och bromsar DÅ börjar varvtalet svaja närmare 5 strecket alltså 0 den pendlar mellan 0-första sträcket tills den stabiliserar sig den dör alldrig ut helt.När jag står still och trycker in ac knappen jobbar bilen mycket bättre högre tomgång och känns stabillare och det svajiga fenomenet uppstår inte!jag märker också att om jag står still och belastar servon så höjs tomgången och motorn jobbar bättre !jag har bytt tändstifft (biltema) har bytt tomgångsmotorn har bytt mapsensorn,har bytt lambdan,luftfilter olja olje filter,luftmängdsmätare,

SKULLE VARA VÄLDIGT TACKSAM FÖR ALLA FÖRSLAG JAG KUNDE FÅ FÖR ATT LÖSA DETTA IRITERANDE PROBLEM
baba nikolic
Waerner
Posts: 14
Joined: 08 Mar 2011, 21:48
Location: Örebro

Re: ang svajig tomgång renault megane 98

Post by Waerner »

Den går antagligen bra vid kallstart eftersom choken/kallstartsläget går in då. Eller vad man nu vill kalla det.

Prova att göra rent och gå över tändningen (kablar, kontakter etc).

Antagligen missar den att tända då och då, alternativt får taskigt med bränsle. Alternativt taskigt med bränsletryck vid tomgång. Men som sagt, börja med att se över och göra rent alla tänddelar.

Att varvtalet ökar beror på ökad belastnings från styrservopumpen och AC-kompressorn.
Linus Waerner
Örebro
baba
Posts: 3
Joined: 05 Mar 2011, 20:03
Location: malmö

Re: ang svajig tomgång renault megane 98

Post by baba »

Jag har rengjort spjällhuset den jobbar bra när den går på tomgång jämt problemet är när jag varvar upp den sen när den faller ner i varv så går den ner för mycket och typ svajar tills den stabiliserar sig den jobbar mellan 5 som är botten och 10 där i mellan finns det ett sträck
baba nikolic
RenLagun
Posts: 20
Joined: 16 Mar 2011, 00:42
Location: Örebro

Re: ang svajig tomgång renault megane 98

Post by RenLagun »

gjort rent "tomgångs motor" ? Kollat alla vaccum slangar?
Jon Svensson
baba
Posts: 3
Joined: 05 Mar 2011, 20:03
Location: malmö

Re: ang svajig tomgång renault megane 98

Post by baba »

sprutat 5 56 i den
baba nikolic
Post Reply