Ingen kod till bilstereon

Stereo, ljud, bild och installationer.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
2kilorött

Ingen kod till bilstereon

Post by 2kilorött »

Köpte en begagnad Renault Megane för 5 år sedan. Den har ju en sådan där trevlig integrerad stereo med kontroll vid ratten och klockdisplayen (philips). Ingen värstingstereo men jag är rätt nöjd ändå.

Under vinterkylan här för någon månad sedan laddade batteriet ur sig. Har nu bytt batteri.

Problemet är att sedan batteriet laddade ur sig första gången fungerar inte stereon längre. Efter lite funderande och hintande från folk och rotande i de papper jag fick med vid bilköpet insåg jag att stereon var död eftersom den förväntade sig att jag ska mata in en security code.

Problemet är att jag inte fått någon sådan kod när jag köpte bilen. Det finns inga security code -dekaler på bilen (de fanns dock i mappen så jag) så tanken har aldrig slagit mig att jag naturligtvis kommer behöva sådana koder om jag t.ex. ska byta batteri (eller annat).

Jag skulle gissa att stereon som sitter i bilen har hängt med sedan bilen var ny. Har inget kvitto på stereon men bilen är ju bevisligen min.

Om det inte vore för den trevliga integrationen med klockpanelen m.m. så hade jag osentimentalt passat på att köpa en vassare stereo, men jag råkar gilla den jag har p.g.a. förstnämda.

Okej, vad gör jag nu? Tacksam för hjälp!!
Jonas Karlsson
Dennis
Forumpolis

Re: Ingen kod till bilstereon

Post by Dennis »

1.Kontakter säljaren att koden saknas.
2. Om säljaren ovillig, kontakta själv en cotech hos Renault. Brukar vara en serviceåtgärd från deras sida.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
john
Forumpolis
Firstname: John
Surname: Ignell

Post by john »

Kan börja med namn och ort så inlägget inte tas bort tex!
John Ignell Enviken
2kilorött

Post by 2kilorött »

Jag tog mig bort till bilia där jag köpte bilen, legitimerade mig, så fick jag koden. Det fungerade. Tack för hjälpen! (Trodde det var kört ett tag, lite lättad)
Kan börja med namn och ort så inlägget inte tas bort tex!
Konstigt villkor. Men namn och ort kan jag ta reda på allting om en person. Ratsit ger adress + lite till och första siffror i personnummer, skatteverket ger sista 4 siffrorna i personnumret, Därefter kan jag med några telefonsamtal ta redan på precis exakt allting.

Ni skriver var försiktig med personuppgifter, gör ni inte det? Vad menas med det ?
Jonas Karlsson
LOKE

Post by LOKE »

:racesmile:
Last edited by LOKE on 08 Mar 2011, 20:46, edited 3 times in total.
Magnus Jönsson/Malmö
Renault Clio IV 2013
Post Reply