Backsensorer ur funktion efter montering av fastdrag

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
fjarhult

Backsensorer ur funktion efter montering av fastdrag

Post by fjarhult »

Hejsan

Jag har precis köpt en Laguna kombi 1,8 Euroline -01 med backsensorer. Förre ägaren berättade att efter att de monterade draget -08(hos Volvo/Renault handlare) så slutade backsensorerna att fungera riktigt..... Dvs När man lägger i backen, så tror bilen att det står något direkt bakom bilen =hel signal..... Förre ägaren påpekade detta för verkstaden, men de löste inte problemet :roll: ! Är det felkopplat, eller går det att justera givare, eller behöver det ändras något i mjukvaran för backsensorerna ?? :cry:

Mvh /Jonas Sjöberg, Nol, 070-45 46 755
Jonas Sjöberg, Nol Sweden
Tony
Forumpolis

Re: Backsensorer ur funktion efter montering av fastdrag

Post by Tony »

fjarhult wrote:Hejsan

Jag har precis köpt en Laguna kombi 1,8 Euroline -01 med backsensorer. Förre ägaren berättade att efter att de monterade draget -08(hos Volvo/Renault handlare) så slutade backsensorerna att fungera riktigt..... Dvs När man lägger i backen, så tror bilen att det står något direkt bakom bilen =hel signal..... Förre ägaren påpekade detta för verkstaden, men de löste inte problemet :roll: ! Är det felkopplat, eller går det att justera givare, eller behöver det ändras något i mjukvaran för backsensorerna ?? :cry:

Mvh /Jonas Sjöberg, Nol, 070-45 46 755
är säkert klåpare som monterat då. låter det hela tiden lr en lång signal som tystnar efter ett tag när du lägger i backen?? lr sticker draget ut så långt så sensorerna känner av det ? :lol:
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

De har nog monterat kulan snett :lol:
Nä skämt å sido så är det nog någo klåpare som kopplat elen fel.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
fjarhult

Post by fjarhult »

Japp, låter en lång signal som tystnar efter ett tag när jag lagt i backen. Draget sticker inte ut speciellt långt, har svårt att tro att den skulle vara ivägen, men men.....
Har letat runt lite på nätet, och kommit fram till att det finns olika kabelsatser beroende på om man har backsensorer eller ej..... [smilie=07.gif]

Har bett förra ägaren och kolla om han har kvar fakturan med artikelnumret på satsen som är monterad på min bil. Kanske kan detta ge oss någon ledtråd.

Något tips om hur man kan lösa problemet ? :D
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Då har dom sabbat någon kabel, så lät min när jag hade kabelbrott, lägg i backen och lyssna på sensorerna dom tickar när dom funkar, jag hade avbrott på 2 st då lät det så, det är en felkod inte att det är något bakom..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

fjarhult

Post by fjarhult »

[Då har dom sabbat någon kabel, så lät min när jag hade kabelbrott, lägg i backen och lyssna på sensorerna dom tickar när dom funkar, jag hade avbrott på 2 st då lät det så, det är en felkod inte att det är något bakom..
]

Man tackar för tipset, ska kolla det asap. Om man hittar kabalbrottet, försvinner felkoden/felet eller behöver jag släcka felmeddelandet först ? :roll:

Kan man lossa givarna, eller måste jag ta av kofångaren ? :wink:
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

fjarhult wrote:[Då har dom sabbat någon kabel, så lät min när jag hade kabelbrott, lägg i backen och lyssna på sensorerna dom tickar när dom funkar, jag hade avbrott på 2 st då lät det så, det är en felkod inte att det är något bakom..
]

Man tackar för tipset, ska kolla det asap. Om man hittar kabalbrottet, försvinner felkoden/felet eller behöver jag släcka felmeddelandet först ? :roll:

Kan man lossa givarna, eller måste jag ta av kofångaren ? :wink:
ljudet försvinner om du fixar felet, kommer bara ett kort pip när man lägger i backen om allt är ok, mina kablar hade nötts av mellan kofångaren och bilen, du
ser allt under bilen men kanske inte så enkelt om det är blött och skitigt,för att fixa måste du ändå ta bort stöten typ 4-6 skruvar, tror någon satt under bakljusen, tar inte många minuter att ta bort om man vet var man skall leta.. 8)

fjarhult

Post by fjarhult »

Underbart, ska kolla detta ikväll.... Jag är så lyckligt lottad att bilen står i ett varmgarage avställd, i väntan på att mitt tjänstebilsavtal ska gå ut..... :wink: Så bilen är både torr, samt inte behövd varje dag :mrgreen:

tackar för er grymma kunskap och snabba svar !
Fixade radioläget i kortläsaren, med hjälp av detta eminenta forum [smilie=001_005.gif]
chh

Post by chh »

Det finns en modell på Brink drag som backradarn kan "se". Ev så hjälper det att vinkla om dom 2 sensorerna som är närmast. Fick det problemet på min bil nämligen :shock:
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
fjarhult

Post by fjarhult »

Jag lyssnade på mina givare, och det var en av dem som var tyst..... :(
Nu har jag tagit av kofångaren. men kablaget ser ut som nytt.

Finns det något sätt att mäta på givaren för att se om felet finns där ?
Om jag mäter på kablaget vad ska jag få för signal då ?

Hörde på Brandt i Trollhättan som reparerar Renault, de säljer endast 4 st givare i en sats, för 1500:-, på skroten ska de ha 400-900:- /st för begagnade, som man knappt vet om de fungerar [smilie=001_07.gif]

Inga fler som behöver givare, så man kan köpa ihop och dela på satsen ?? :mrgreen:
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

chh wrote:Det finns en modell på Brink drag som backradarn kan "se". Ev så hjälper det att vinkla om dom 2 sensorerna som är närmast. Fick det problemet på min bil nämligen :shock:
ok men då låter det hela tiden..

Tony
Forumpolis

Post by Tony »

fjarhult wrote:Jag lyssnade på mina givare, och det var en av dem som var tyst..... :(
Nu har jag tagit av kofångaren. men kablaget ser ut som nytt.

Finns det något sätt att mäta på givaren för att se om felet finns där ?
Om jag mäter på kablaget vad ska jag få för signal då ?

Hörde på Brandt i Trollhättan som reparerar Renault, de säljer endast 4 st givare i en sats, för 1500:-, på skroten ska de ha 400-900:- /st för begagnade, som man knappt vet om de fungerar [smilie=001_07.gif]

Inga fler som behöver givare, så man kan köpa ihop och dela på satsen ?? :mrgreen:
kan vara dom jävligt små stiften i kontakterna som är dåliga, dom är typ 1mm

Post Reply