Sned ratt efter spindel/styrlledsbyta och hjulinställning

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
TommyBlomqvist
Posts: 6
Joined: 09 Dec 2010, 19:31
Location: Nyköping

Sned ratt efter spindel/styrlledsbyta och hjulinställning

Post by TommyBlomqvist »

Har en -07 Espace som Volvo bytte spindel och styrleder på efter ca 10000 mil.

Efter bytet så satt ratten snett (cirka 4-5 grader vänster) och drog dessutom lite åt höger. Jag tolkade det som dens elektriska styrservo vill centrera ratten (ja egentligen rattmekanismen men ratten följer ju med lite tur med).

Lämnade in den igen idag och mecken ringer och säger att han inte löser detta utan vill ta in bilen igen på felsökning av servostyrningen (felkoder m.m.).

Själv skulle jag kanske fundera på om styrlederna på höger respektive vänster sida verkligen sitter rätt monterade. Justeringen är ju precis som den varit mer än i hundra år med skruvjustering.

Har någon annan råkat ut för något liknande?!
Tommy Blomqvist
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Sned ratt efter spindel/styrlledsbyta och hjulinställning

Post by Joakim16v »

Se till att de gör en ordentlig fyrhjulsmätning på bilen.. Har de bara bytt lite leder ska det inte hända något med servot..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
User avatar
TommyBlomqvist
Posts: 6
Joined: 09 Dec 2010, 19:31
Location: Nyköping

Re: Sned ratt efter spindel/styrlledsbyta och hjulinställning

Post by TommyBlomqvist »

Blev trassligare än beräknat tydligen.

Bilen åkte in och ut 5 gånger innan man kunde konstatera att de inre styrlederna också var helt slut vilket gjorde att 4-hjulsinställningen blev fel :(

Personligen tycker jag det är under all kritik att samtliga leder i framvagnen på en så här pass ny bil är slut... blir väl att byta dem en gång till innan man byter men då gör jag det själv eftersom jag antar att man bytt till lika dåliga komponenter nu.
Tommy Blomqvist
Post Reply