Kupefläkt
Moderator: Forumpolisen
Kupefläkt
Hej!
Har en Megane -98 som kupefläkten lägger av på. Nu har det hänt två gånger att den inte fungerar när jag startar bilen. Första gången starta den av sig själv under färd. Är det någon som känner igen problemet?
/Peter
Har en Megane -98 som kupefläkten lägger av på. Nu har det hänt två gånger att den inte fungerar när jag startar bilen. Första gången starta den av sig själv under färd. Är det någon som känner igen problemet?
/Peter
Peter Nilsson
Re: Kupefläkt
Antar att det är fläktmotståndet som pajat. har inte hållit på med Megane men gissar att de är lika som på clio. Motståndet sitter antagligen på fläkten.
om du testar att koppla förbi motståndet så ser du om det var där problemet satt.
om du testar att koppla förbi motståndet så ser du om det var där problemet satt.
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Ok, tack för tipset! Men om motståndet pajar borde inte fläkten vara "död" hela tiden då?
Peter Nilsson
- figgesoft
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
Tjena!
Jag hade glapp i elcentralen på min megane 98a (vid förarplatsen).
Ta av fläktreglage-panelen och mät på de två gula tjocka kablarna.
Där ska finnas spänning (12v) på bägge när tändningen är tillslagen.
Finns inte spänningen där så funkar inte heller återcirk-knappen (bra fel indikator).
Utan spänning får du ej heller friskluft in i bilen eftersom spjället är stängt.
Jag hade glapp i elcentralen på min megane 98a (vid förarplatsen).
Ta av fläktreglage-panelen och mät på de två gula tjocka kablarna.
Där ska finnas spänning (12v) på bägge när tändningen är tillslagen.
Finns inte spänningen där så funkar inte heller återcirk-knappen (bra fel indikator).
Utan spänning får du ej heller friskluft in i bilen eftersom spjället är stängt.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Ok, tack så mycket för tipsen! Ska kolla dessa saker så fort jag får något varmt ställe att vara på. Jag återkommer säkert
Peter Nilsson
På min clio pajade motståndet och då fungerade fläkten lite då och då ett tag tills dess att den gav upp helt. men det kan även vara so figgesoft säger att knappen är boven
Magnus Janard - Segeltorp #561