Säkringen löser vid användande av motorvärmare Laguna-98

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Ajson

Säkringen löser vid användande av motorvärmare Laguna-98

Post by Ajson »

Undrar om någon haft samma problem..

Motorvärmar typ Calix med grenkontakt för kupevärmare.

Problem: Säkringen/eluttaget 230V löser ut vid användande av Motorvärmare. Smäller till och visst blixtrande ljusksken syns framtill under bilen.
Säkringen går oavsett om kupevärmaren är inkopplad inne i kupén eller ej.. Jag har provat med en annan motorvärmarsladd också utan annat resultat.

Problemet uppstod efter att bilen stått i varmgarage för upptining några dagar efter denna extrema kyla och snömängd som varit..bilen var rejält nerisad..

Allt fungarade innan upptiningen... Slump att motrvärmare slutade fungera i samband med detta?.. känns som det lätt skulle kunna vara någon form av fuktproblem här....

Är det vanligt att en blockvärmare bara slutar fungera/kortsluts helt apropå sådär?
Normalt att det kan krypa in fukt i något kontaktstycke eller så?

Jag känner mig villrådig på hur jag ska gå vidare med felsökningen och är tacksam på tips..Kan jag på något vis mäta mig till en lösning? Ohm mätning?

Antar att ett sätt iofs är o dra isär kontakterna vid förgrening till motorvärmare/Kupé värmare. Och sedan ansluta 230V igen o se om det bli någon skillnad beroende om m-värmare alt k-värmare är ansluten i förgreningen..
Anders Jansson
Stymie
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg

Re: Säkringen löser vid användande av motorvärmare Laguna-98

Post by Stymie »

Gör som du tänkt. Sedan kan du ohmmäta så att du slipper byta säkring.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Göte J
Firstname: Göte
Surname: Johansson

Post by Göte J »

Sannolikt är det själva värmarelemetet som är kortslutet. Det var det i alla fall på min Laguna -98 för ett par år sedan. Genom korrosion på elemetet läcker vatten in och det blir kortis till jord! Som sagt koppla loss elementet och kolla att säkringen håller med bara sladdarna.
// Göte J
Ajson

Post by Ajson »

Jag ska göra ett försök till helgen, det verkar som det ska bli hyfsad temperatur då.. Har bara kallgarage.. I morse var det 30!!!! grader kallt här.. Men bilen startade utan motorvärmare..=)

Får se om jag hittar någon orsak till kortisen då..Jag ska göra så som ni skriver.. så får vi se vad man hittar =)

Antar att när ni menar Ohm-mäta mäter mellan samtliga tre ledare/kablar med "pip funktionen" för att utesluta kortis mellan ledarna.. inte att ni mäter /läser av något Ohm tal....?
Anders Jansson
Ajson

Post by Ajson »

[quote="Göte J"]Sannolikt är det själva värmarelemetet som är kortslutet. Det var det i alla fall på min Laguna -98 för ett par år sedan. Genom korrosion på elemetet läcker vatten in och det blir kortis till jord! Som sagt koppla loss elementet och kolla att säkringen håller med bara sladdarna.
// Göte J[/quote

Tack för svaret.

Bytte du själva värmarelementet? Kunde du byta enbart det eller fick du lov o köpa en hel sats med delar? Vad kostade det hela? Om du minns dvs...
Med värmar element..antar jag att du menar själva blockvärmaren som sitter i motorblocket alltså.
Anders Jansson
Göte J
Firstname: Göte
Surname: Johansson

Post by Göte J »

Jo, jag fick tag på elemetet (blockvärmaren) hos Mekonomen. Men det kostade oförskämt mycket. Det sved i plånboken!
550w element ska ha ca 96 Ohm mellan anslutningarna och minst 1 megohm till jord.
// Göte J
Baggis

Post by Baggis »

Du kan också testa att vända stickproppen åt bägge hållen. Jag hade en Merca vars blockvärmare kortslöts på så sätt att det funkade med stickproppen åt ett visst håll. Tydligen var kortisen i ena änden av elementet då. (Tänkte som temporär åtgärd + lite felsökningshjälp)
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Post Reply