Angående den nya bensinen E10 som ska ersätta 95oktan.
Moderator: Forumpolisen
Angående den nya bensinen E10 som ska ersätta 95oktan.
Renault
E10 kan användas i alla Renault-modeller, med bensinmotorer från och med årsmodell 1997 med följande undantag:
Renault 19
Mégane 1, med 2.0-l F5R 700 –motor (bensin, direktinsprutning)
Mégane 1, med 2.0-l F5R 740 –motor (bensin, direktinsprutning)
Laguna 2, med 2.0-l F5R 782 –motor (bensin, direktinsprutning)
Samt följande bilmodeller från tiden 1.1.2000-31.12.2002:
Laguna 2, med 2.0-l F4R 764 –motor (turbo)
Laguna 2, med 2.0-l F4R 765 –motor (turbo)
Espace 4, med 2.0-l F4R 790 –motor (turbo)
Espace 4, med 2.0-l F4R 794 –motor (turbo)
Vel Satis, med 2.0-l F4R 762 –motor (turbo)
Vel Satis, med 2.0-l F4R 763 –motor (turbo)
Avantime, med 2.0-l F4R 760 –motor (turbo)
Avantime, med 2.0-l F4R 761 –motor (turbo)
http://www.vibilagare.se/sites/default/ ... en_e10.pdf
Då är det ju bra att man har en motor typ F4R 764/765 som är byggd 200309 =)
E10 kan användas i alla Renault-modeller, med bensinmotorer från och med årsmodell 1997 med följande undantag:
Renault 19
Mégane 1, med 2.0-l F5R 700 –motor (bensin, direktinsprutning)
Mégane 1, med 2.0-l F5R 740 –motor (bensin, direktinsprutning)
Laguna 2, med 2.0-l F5R 782 –motor (bensin, direktinsprutning)
Samt följande bilmodeller från tiden 1.1.2000-31.12.2002:
Laguna 2, med 2.0-l F4R 764 –motor (turbo)
Laguna 2, med 2.0-l F4R 765 –motor (turbo)
Espace 4, med 2.0-l F4R 790 –motor (turbo)
Espace 4, med 2.0-l F4R 794 –motor (turbo)
Vel Satis, med 2.0-l F4R 762 –motor (turbo)
Vel Satis, med 2.0-l F4R 763 –motor (turbo)
Avantime, med 2.0-l F4R 760 –motor (turbo)
Avantime, med 2.0-l F4R 761 –motor (turbo)
http://www.vibilagare.se/sites/default/ ... en_e10.pdf
Då är det ju bra att man har en motor typ F4R 764/765 som är byggd 200309 =)
Magnus Jönsson/Malmö
Renault Clio IV 2013
Renault Clio IV 2013
Re: Angående den nya bensinen E10 som ska ersätta 95oktan.
F5R kan inte köras på någon bensin i Sverige!!!
Bränsletrycksregulatorn havererar efter ganska exakt 1200mil. Har bytt på samma bil med den intervallen flera gånger sk*t när bensinbolagen ändrar spcen så att det inte passar motorerna längre och de ändå är relativt nya. Denna motor kom 2001.
Bränsletrycksregulatorn havererar efter ganska exakt 1200mil. Har bytt på samma bil med den intervallen flera gånger sk*t när bensinbolagen ändrar spcen så att det inte passar motorerna längre och de ändå är relativt nya. Denna motor kom 2001.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Angående den nya bensinen E10 som ska ersätta 95oktan.
Vad anger man som skäl till att inte E10 "går"? Är det känt?
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Re: Angående den nya bensinen E10 som ska ersätta 95oktan.
Har väl varit typ E8 ungefär tidigare och då har de inte sagt ett sk*t om det
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Angående den nya bensinen E10 som ska ersätta 95oktan.
Inte sagt vad? Att det varit E8 fast det borde varit E5, eller att det inte sagt nått om att det inte funkar i vissa modeller när det var E8? Var har du fått den uppgiften från förresten?
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Re: Angående den nya bensinen E10 som ska ersätta 95oktan.
Har kört min 03.a Turbo på mycket mer etanol än 10% och det har gått bra , vad är det som skiljer 02:ans Turbo motor från 03:ans? Då båda heter F4R 764 känns det ju lite konstigt att ena motor går bra men inte den andra!!!
Magnus Jönsson/Malmö
Renault Clio IV 2013
Renault Clio IV 2013
Re: Angående den nya bensinen E10 som ska ersätta 95oktan.
DepånBaggis wrote:Inte sagt vad? Att det varit E8 fast det borde varit E5, eller att det inte sagt nått om att det inte funkar i vissa modeller när det var E8? Var har du fått den uppgiften från förresten?
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Angående den nya bensinen E10 som ska ersätta 95oktan.
Snart kan man väl bara tanka Shell V-power..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Re: Angående den nya bensinen E10 som ska ersätta 95oktan.
Personligen så skulle jag högaktligen skita i vad "rekommendationerna" säger och köra på E85(med konvertering) eller åtminstone E10, men det är ju jag det, haha!
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Re: Angående den nya bensinen E10 som ska ersätta 95oktan.
E85 innehåller mycket mera syre än bensin så motorstyrdonet blandar för snålt med risk för brända ventiler. Med ett piggyback system så kan man kompencera för etanoldrift men det ska man ju inte behöva bara för att man tankar modern så kallad bensin!
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Angående den nya bensinen E10 som ska ersätta 95oktan.
Då är det väl bäst att köra 98oktan , lite dyrare men hela ventiler
Magnus Jönsson/Malmö
Renault Clio IV 2013
Renault Clio IV 2013
Re: Angående den nya bensinen E10 som ska ersätta 95oktan.
Det där var en "intressant" teori som jag aldrig har hört tidigare, förrän denna vecka då du och en annan person på ett annat forum lät framföra den. Varifrån har du fått den?Dennis wrote:E85 innehåller mycket mera syre än bensin så motorstyrdonet blandar för snålt med risk för brända ventiler. Med ett piggyback system så kan man kompencera för etanoldrift men det ska man ju inte behöva bara för att man tankar modern så kallad bensin!
Jag har kört ett flertal "bensinbilar" på olika blandningar av E85 i många tusen mil och ett flertal år. Mest har det blivit ren E85 med den då nödvändiga "piggyback-konverteringen". Hittills har ingen drabbats av ventilhaveri.
Jag har dock aldrig fattat det som att piggyback:en skulle behövas pga att det är mer syre i etanol, utan endast för att de flesta bensinbilar inte kan/vill öka insprutningstiderna så mycket som det krävs för att köra på ren E85 eller högre andelar av E85, vilket i sin tur kommer sig av att ren etanol innehåller c:a 40% mindre energi per liter. Så med piggyback:en kan man "töja" insprutningstiderna och på så vis få mera soppa utan att motorns eget styrdon behöver försöka öka självt. Motorstyrningen gillar då livet klart bättre och sätter heller inga felkoder då. Allt det där baserar sig ju på lamda(syre)-sondens signal av avgasens syreinnehåll, varför man skulle kunna tycka att etanolens syreinnehåll kan inverka. Mot det står i så fall dels många praktiska fall där ventilerna inte har farit illa, men främst att även fabriksbyggda FFV-bilar bara förlitar sig på lambdasignalen för att avgöra vilken blandning av bensin och etanol som för tillfället befinner sig i tanken. Skulle det vara så att man med högre andel etanol i tanken inte kan "lita" på lambdasonden utan måste kompensera upp bränslemängden mer än vad den anger så skulle väl FFV-bilarna vara tvungna att mäta etanolhalten i bränslet på ett direkt sätt med nån form av givare. Jag har iofs hört att det har funnits sådana exempel, men tror alltså inte att det är något som förekommer numera.
Piggyback:en behövs också för att kraftigt öka den insprutade bränslemängden vid kallstart. Detta då etanolen har mycket svårare att tända kall och då är det väl egentligen bara bensinen i E85 som brinner till att börja med.
Slutligen så brukar man men att etanolen brinner "kallare" än bensin. Det borde isf vara bättre för avgasventilerna. Jag har själv märkt att det tar lite längre att få motorn varm med E85 i tanken.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Re: Angående den nya bensinen E10 som ska ersätta 95oktan.
Nya motorstyrdon brukar ha bredbandslambdasond som är mycket snabbare och exaktare än de gamla cirkonsonderna och en annat sond namn som jag för tillfället glömt. Dessutom så har det skett en utveckling av styrenheterna och programvarorna så att de kan hantera lite olika kvaliteer på bränsle.
Syrets inverkan på förbränningstemperaturen kan du gämföra med en gassvets.
Kolande låga, lite syre mycket acytelen sotar och är kall.
Oxiderande låga, ren förbränning och varm.
Trycker du sedan in handtaget för extra syre så får du skärbrännareffekten!
Syret i etanolen kan ju inte ett konversionellt motorstyrdon mäta. Luftmängden mäts med luftmassemätare eller mapsensor och jämförelse med temperaturen.
På en förgasarbil så kan man ju dra ut choken för att kompensera men det funkar ju inte så på en insprutning när man har fasta parametrar.
Syrets inverkan på förbränningstemperaturen kan du gämföra med en gassvets.
Kolande låga, lite syre mycket acytelen sotar och är kall.
Oxiderande låga, ren förbränning och varm.
Trycker du sedan in handtaget för extra syre så får du skärbrännareffekten!
Syret i etanolen kan ju inte ett konversionellt motorstyrdon mäta. Luftmängden mäts med luftmassemätare eller mapsensor och jämförelse med temperaturen.
På en förgasarbil så kan man ju dra ut choken för att kompensera men det funkar ju inte så på en insprutning när man har fasta parametrar.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Angående den nya bensinen E10 som ska ersätta 95oktan.
Nja, det syre som finns i etanolen kan sägas vara "redan använt". Dvs den effekt det har är att det minskar på behovet av syre från insugningsluften, inte att det kommer ut för mycket syre med avgaserna. Se t.ex http://etanol.nu/faq.php?id=9
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Re: Angående den nya bensinen E10 som ska ersätta 95oktan.
Du måste öka mängden bränsle i förhållande till luftmängden.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem