vattenpump...

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
mike_p

vattenpump...

Post by mike_p »

Är en ny ägare av Renault Scenic 98, har aldrig ägt en Renault. Köpte den privat i torsdags, har gått bra tills idag, en vecka senare. Sambon ringde och sa att det rök från motorn. Svärfar fyllde på vatten, vet inte hur mycket. När hon åkte hem igen efter 2 mil sa hon att det rök från motorn igen. Jag kollade vattennivån, den var OK, däremot var motorn "fuktig" av vatten. Är ingen bilexpert, kan det vara vattenpumpen som kärvar, hur märker man att den fungerar, alltså att vattnet cirkulerar?

Mikael//
mikael persson
U.S

Re: vattenpump...

Post by U.S »

Ryker den "vitt" när du startar? Om så är fallet kan toppackningen vara otät.
Inte bra! Kan ju vara enklare än så, kylaren, slangar, expansionskärl odyl.
Ulf Sandblom
Clio -12 1,2
Clio -14 SÅLD
Kangoo -00 SÅLD
Megane Coupé -96 SÅLD
Clio -01 SÅLD
mike_p

Re: vattenpump...

Post by mike_p »

Hej Ulf!
Tack för tipsen, men det var enkelt.....
Jag startade bilen och kollade allt jag kunde (inte så mycket med andra ord.....)
Det går en slang från kupen till termostaten och på den sitter det en luftskruv, antar jag att det är. Det var skruven som var kass så det läckte vatten från den, därav det våta motorutrymmet.
Jag sprang in till min sambo och stolt förkunnade jag att jag löst problemet, jag ska bara ta en åktur och kolla en sista gång sa jag. Då var klockan 22.15 och jag åkte en sväng.....och körde på ett rådjur.......!
Vad säger man...höjden av otur alltså.
Mest synd om rådjuret naturligtvis, det sprang iväg och naturligtvis ringde jag polisen.
Bilen klarade sig otroligt bra! Inga plåtskador, strålkastaren har flyttat sig lite, men det går att fixa och lite plast gick sönder runt lyktan, men det fixar jag på skroten för 300:-
Jag lär väl återkomma till detta forum med annat...

Mikael//
mikael persson
Post Reply