Renault 19 - hjälp! vad är fel..?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Icehokar

Renault 19 - hjälp! vad är fel..?

Post by Icehokar »

Hej! Nu är det såhär att jag nu i vinter har haft jätte problem med min gamla Renault 19. Det är en 95a som jag nu haft i 3 år och förra vintern hade jag med småproblem när det var kallt men nu är det värre! Ska försöka förklara så bra som möjligt då jag inte kan så mycket om bilar..

Jag går ut en tidig morgon för att åka till jobbet. Som det är nu så får jag starta bilen utan att ge någon gas alls för då dör den, då startar den tyst och på låg varv. Jag får vänta 2-3 minuter innan jag ens kan ge lite gas utan att den dör. Jag kan då med nöd och nöppa köra fast då hoppar bilen som en tok kanske 100 meter, sen går den precis som vanligt!

Sen om jag till exempel kör till ICA maxi och handlar, det tar 5 minuter dit knappt.
Jag går in och handlar 10 minuter, kommer ut.. och då startar bilen kanon igen.
Så jag antar att det har något att göra med att när bilen stått över natten så blir den sånhär krånglig. Det var det förra vintern med men inte alls såhär. Så jag funderar på om det är något mer som är fel nu!

Är det bara att skrota och köpa en ny? Eller är det något enkelt man kan fixa?
Vore jätte glad för svar.

Tack på förhand!
Johan
Johan Eriksson
Joakim16v

Re: Renault 19 - hjälp! vad är fel..?

Post by Joakim16v »

Kan finnas många enkla fel som får såna symptom. Har du bytt olja på den nyligen? Hur är det med tändstift, fördelare/rotor och tändkablar? (Inte något jag ser som trolig orsak, men det är bra med en schysst service för att utesluta.)
Annars tror jag på vattentempmätare, sk*t i tomgångsmotor eller spjällhus.

Du skrev inte vad du har för motor, det underlättar för felsökning.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Post Reply