Megane -97?
Moderator: Forumpolisen
Megane -97?
Ny på det här forumet, och allmänt okunnig om bilar. Tänkte därför att ett bilforum måste vara rätt ställe att få hjälp...
Letar en andrabil som främst kommer att användas vid kortare resor till jobbet och ja... som andrabil helt enkelt. Megane ligger ju bra i pris och nu har jag hittat ett exemplar från -97 som gått 9700 mil. Kamremmen är bytt och full servicebok finns.
Min fråga är nu förstås om det öht är något att köpa och vad man i så fall ska titta efter när man ska inspektera kärran innan köp. Tacksam för alla tips!
Letar en andrabil som främst kommer att användas vid kortare resor till jobbet och ja... som andrabil helt enkelt. Megane ligger ju bra i pris och nu har jag hittat ett exemplar från -97 som gått 9700 mil. Kamremmen är bytt och full servicebok finns.
Min fråga är nu förstås om det öht är något att köpa och vad man i så fall ska titta efter när man ska inspektera kärran innan köp. Tacksam för alla tips!
Christian Lindström
Re: Megane -97?
Megane 96-99 brukar rosta bakre skärmkanter mot tröskel samt under baklamporna, annars ganska bra. Kolla även övre fjäderbensinfästning fram mot rost.
Enligt mig en kul, enkel bil som brukar vara startvillig och är rymlig.
Irriterande är den automatiska startspärren som slår till efter ca 10 minuter efter att bilen varit avstängd.
Svaga punkter är som hos många andra fransoser hjullager, fjäderbenslagringar och jordfel, men är inte så kostsamt att åtgärda.
Kamremsbyte måste ske inom tidsmarginaler eller snarare innan för att vara på säkra sidan.
Priset avgörs mycket av utrustningsnivå, den enklaste RN har inte ens ABS-bromsar och den dyrare RT har t.ex både färddator, AC och snyggare inredning (finns några varianter här också).
Enligt mig en kul, enkel bil som brukar vara startvillig och är rymlig.
Irriterande är den automatiska startspärren som slår till efter ca 10 minuter efter att bilen varit avstängd.
Svaga punkter är som hos många andra fransoser hjullager, fjäderbenslagringar och jordfel, men är inte så kostsamt att åtgärda.
Kamremsbyte måste ske inom tidsmarginaler eller snarare innan för att vara på säkra sidan.
Priset avgörs mycket av utrustningsnivå, den enklaste RN har inte ens ABS-bromsar och den dyrare RT har t.ex både färddator, AC och snyggare inredning (finns några varianter här också).
Megane III Grand Tour 1,5 dci 110, Exception -13
Saab 9-5 Vector 2,3t Biopower -08
Porsche 944 -86
Suzuki 750 -78
Jinlun 125 -06
Saab 9-5 Vector 2,3t Biopower -08
Porsche 944 -86
Suzuki 750 -78
Jinlun 125 -06
Re: Megane -97?
Hej
Har en -98 som gått 22 000 mil. Går hur fint som helst coh billigt också. Ej över 0,65 l. Man får hålla lite koll på rosten bara. ¨Vårutrustning¨. Ej betala för mycket bara 5- 10 000 kr beroende på skick. Peugeot 307 som är en helt snarlik bil är mycket dyrare. Varför förstår jag verkligen inte. Kanske ser fräckare ut? Megane ll ser inte kul ut. Speciellt inte halvkombin och lllan är ännu alldeles för dyr.
Har en -98 som gått 22 000 mil. Går hur fint som helst coh billigt också. Ej över 0,65 l. Man får hålla lite koll på rosten bara. ¨Vårutrustning¨. Ej betala för mycket bara 5- 10 000 kr beroende på skick. Peugeot 307 som är en helt snarlik bil är mycket dyrare. Varför förstår jag verkligen inte. Kanske ser fräckare ut? Megane ll ser inte kul ut. Speciellt inte halvkombin och lllan är ännu alldeles för dyr.
Re: Megane -97?
Jaha köpte en till. En 00a som inte gått så långt. Ny motor (1,4 16 V) efter 8 000 mil. Konstigt..likadant med förra bilen. Drar ju ingen olja..möjigen går det åt lite vatten..Skall bi intressant att se om förbrukningen går ner ytterligare lite jämfört med 1,6an. Går tyst..inget plåtskrammel från katten bl.a.