Snabb fälghjälp önskas.
Moderator: Forumpolisen
-
Snabb fälghjälp önskas.
Hej.
Nedan kommer massor av frågor och funderingar, förlåt för att det är massor av text
Har en Laguna 2.0T -04.
Jag letar nya fälgar men är helt lost på allt som har med bultmönster o ET-mått o.s.v att göra.
Jag har någonstans hört att fälgar som passar V70 även passar Laguna, ÄR detta en myt eller är det faktiskt så?
Jag har läst att min Laguna ska ha bultcirkel 5/108, och ET50 - Stämmer det?
Anledningen till att jag undrar är att jag har hittat ett par fälgar som har suttit på en v70.
Den stora frågan, kommer fälgarna att passa min Laguna om fälgarna har denna spec:
215/35-18, 8" breda ...ET 40. ??
Om inte vad måste jag göra för att de ska passa?
Hoppas på snabbt svar så jag ev kan slå till på fälgarna.
Tack!
M.v.h Jocke
Nedan kommer massor av frågor och funderingar, förlåt för att det är massor av text
Har en Laguna 2.0T -04.
Jag letar nya fälgar men är helt lost på allt som har med bultmönster o ET-mått o.s.v att göra.
Jag har någonstans hört att fälgar som passar V70 även passar Laguna, ÄR detta en myt eller är det faktiskt så?
Jag har läst att min Laguna ska ha bultcirkel 5/108, och ET50 - Stämmer det?
Anledningen till att jag undrar är att jag har hittat ett par fälgar som har suttit på en v70.
Den stora frågan, kommer fälgarna att passa min Laguna om fälgarna har denna spec:
215/35-18, 8" breda ...ET 40. ??
Om inte vad måste jag göra för att de ska passa?
Hoppas på snabbt svar så jag ev kan slå till på fälgarna.
Tack!
M.v.h Jocke
Joachim Svala Linköping
Renault Laguna 2.0T -04
Renault Laguna 2.0T -04
Re: Snabb fälghjälp önskas.
Kolla vad du har för ET på dina nuvarande. Jag tror inte 10mm skillnad i ET kommer göra att de inte passar.
Volvo har större nav på sina bilar, så du får skaffa nya centreringsringar. Du ska ha 60.1mm, sen får du mäta på nya fälgen vad det ska vara för ytterdiameter.
Bultcirkeln på 108/5 stämmer bra, jag har samma på min R21a och köpte beggade fälgar som suttit på en V70..
Om jag minns rätt kan du öka et med en spacer om det inte skulle funka riktigt, 5-10mm är ingen fara.
Volvo har större nav på sina bilar, så du får skaffa nya centreringsringar. Du ska ha 60.1mm, sen får du mäta på nya fälgen vad det ska vara för ytterdiameter.
Bultcirkeln på 108/5 stämmer bra, jag har samma på min R21a och köpte beggade fälgar som suttit på en V70..
Om jag minns rätt kan du öka et med en spacer om det inte skulle funka riktigt, 5-10mm är ingen fara.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Stockholm
-
Tackar för bra svar.
Jag är somsagt helt lost och kommer ställa ytterligare en dum fråga.
Du skriver att jag ska mäta på nya fälgen vad jag ska ha för ytterdiameter? Vad innebär detta och vad gör det för skillnad?
Vidare så har jag Renault orginalfälgar 16" på nu, vet ej vad det är för ET på dem? troligtvis 50 ?
Tack för hjälpen!
Jag är somsagt helt lost och kommer ställa ytterligare en dum fråga.
Du skriver att jag ska mäta på nya fälgen vad jag ska ha för ytterdiameter? Vad innebär detta och vad gör det för skillnad?
Vidare så har jag Renault orginalfälgar 16" på nu, vet ej vad det är för ET på dem? troligtvis 50 ?
Tack för hjälpen!
Joachim Svala Linköping
Renault Laguna 2.0T -04
Renault Laguna 2.0T -04
ET brukar stå pressat i fälgen, ofta runt navet på baksidan.
Ang ytterdiametern var jag fortfarande inne på navhålet. Eftersom de nya du funderar på har suttit på en volvo kommer navhålet vara för stort för för din bil. Då skaffar man en centreringsring som ska ha innerdiameter på 60.1 och en ytterdiameter som matchar centrumhålet i fälgen.
Ang ytterdiametern var jag fortfarande inne på navhålet. Eftersom de nya du funderar på har suttit på en volvo kommer navhålet vara för stort för för din bil. Då skaffar man en centreringsring som ska ha innerdiameter på 60.1 och en ytterdiameter som matchar centrumhålet i fälgen.
Joakim Birath
Stockholm
Stockholm
-
Tack då blev jag lite klokare.
Då återstår bara ett frågetecken för att jag ska våga köpa fälgarna i fråga.
Gick in på en hemsida som redovisade samtliga märkens respektive Bultmått , ET o.s.v.
Hittade detta som jag slutligen undrar över:
Volvo V70 5/108
ET 43,0
NAV 65,1
Bult 14 x 1,50
Bult 12 x 1,50
Jag funderar nu på Bultmåttet, Volvo ska ha 14* 1.50 medas Lagunan ska ha 12*1.50.
Vad betyder detta? och är det nått jag mer jag måste köpa än centrumringar?
Tack som fan för ditt tålamod
Då återstår bara ett frågetecken för att jag ska våga köpa fälgarna i fråga.
Gick in på en hemsida som redovisade samtliga märkens respektive Bultmått , ET o.s.v.
Hittade detta som jag slutligen undrar över:
Volvo V70 5/108
ET 43,0
NAV 65,1
Bult 14 x 1,50
Bult 12 x 1,50
Jag funderar nu på Bultmåttet, Volvo ska ha 14* 1.50 medas Lagunan ska ha 12*1.50.
Vad betyder detta? och är det nått jag mer jag måste köpa än centrumringar?
Tack som fan för ditt tålamod
Joachim Svala Linköping
Renault Laguna 2.0T -04
Renault Laguna 2.0T -04
Nej, du ska kunna använda dina nuvarande bultar. Oavsett så har de inte direkt med fälgen att göra. De håller bara fälgen kvar på bilen
Joakim Birath
Stockholm
Stockholm
Antar att det är längden på originalbultarna som avses med det måttet men skulle tro att de du har på bilen nu funkar alldeles utmärkt..
Men tänkte på däcken,jag har 40 profil på min Laguna och det känns lagom tror att det blir lite för lågt med 35 som verkar sitta på de fälgarna du är intresserad av..Dels utseendemässigt men även stötigheten påverkars ju..
Men tänkte på däcken,jag har 40 profil på min Laguna och det känns lagom tror att det blir lite för lågt med 35 som verkar sitta på de fälgarna du är intresserad av..Dels utseendemässigt men även stötigheten påverkars ju..
-
Tack åter igen för bra svar.
Att det ser lite bättre ut med 40profil och att det blir mindre stötigt gör mig inget.
Men det passar? jag menar hjulhusen borde väl rymma fälgarna med de däcken som sitter på ?
Att det ser lite bättre ut med 40profil och att det blir mindre stötigt gör mig inget.
Men det passar? jag menar hjulhusen borde väl rymma fälgarna med de däcken som sitter på ?
Joachim Svala Linköping
Renault Laguna 2.0T -04
Renault Laguna 2.0T -04
Jaja absolut får de plats det är STORA hjulhus på dessa bilar..Men som alltid när man går upp i fälg och ner i profil ser det bättre ut om man också sänker bilen..med 35 profil blir det annars mycket luft mellan däck och skärmkant..
Det brukar vara storlek och gängstigning som avses med de siffrorna. t.ex M12x1.50chrill3 wrote:Antar att det är längden på originalbultarna som avses med det måttet men skulle tro att de du har på bilen nu funkar alldeles utmärkt..
Längden beror på fälg..
Joakim Birath
Stockholm
Stockholm
-
Tack för hjälpen, har nu varit o köpt fälgarna.
Så här ser dom ut, tror dom kommer att gifta sig riktigt bra med min vinröda Lagunacombi.
http://www.ladda-upp.com/bilder/48022/nya-f-C3-A4lgarna
Så här ser dom ut, tror dom kommer att gifta sig riktigt bra med min vinröda Lagunacombi.
http://www.ladda-upp.com/bilder/48022/nya-f-C3-A4lgarna
Joachim Svala Linköping
Renault Laguna 2.0T -04
Renault Laguna 2.0T -04