Oljud växellåda

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
rewrew

Oljud växellåda

Post by rewrew »

Jag har ju förmånen att äga 2 o en halv Renault Megane så man kan jämföra när något är fel.

Den ena låter illa från slutväxel eller inre knutar. Jag har kört bilen upphissad på pallbockar för att försöka lokalisera oljudet. Oavsett vilket hjul jag bromsar är oljudet konstant lika från någonstans runt slutväxeln, ett hackande, skramlande ljud.

Frågan är om det inte är helt ovanligt att JB1-3 lådorna brukar väsnas från slutväxeln eller om det är inre knuten på någon drivaxel som är sliten.

Finns det något annat sätt att avgöra detta?

Kan tilläggas körsträcka 17000 mil, något trög att få i ettan ibland, nyligen bytt olja utan att det hjälpte dock ej använt originalolja.

Redline har ju fina oljor för växellådor. Kanske finns det något förslag på olja som gör "underverk" på Renault-lådor.
Megane III Grand Tour 1,5 dci 110, Exception -13
Saab 9-5 Vector 2,3t Biopower -08
Porsche 944 -86
Suzuki 750 -78
Jinlun 125 -06
Tony
Forumpolis

Re: Oljud växellåda

Post by Tony »

rewrew wrote:Jag har ju förmånen att äga 2 o en halv Renault Megane så man kan jämföra när något är fel.

Den ena låter illa från slutväxel eller inre knutar. Jag har kört bilen upphissad på pallbockar för att försöka lokalisera oljudet. Oavsett vilket hjul jag bromsar är oljudet konstant lika från någonstans runt slutväxeln, ett hackande, skramlande ljud.

Frågan är om det inte är helt ovanligt att JB1-3 lådorna brukar väsnas från slutväxeln eller om det är inre knuten på någon drivaxel som är sliten.

Finns det något annat sätt att avgöra detta?

Kan tilläggas körsträcka 17000 mil, något trög att få i ettan ibland, nyligen bytt olja utan att det hjälpte dock ej använt originalolja.

Redline har ju fina oljor för växellådor. Kanske finns det något förslag på olja som gör "underverk" på Renault-lådor.
men om du bromsar ett hjul står ju inre knuten på drivaxeln stilla, och då lär den inte låta,och jag antar att skulle bägge vara dåliga så skulle dom nog inte låta identiska och inte när du kör dom i luften, låter som mekfel i lådan och det lär ingen olja fixa..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply