Koppling

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
erikcliosport01

Koppling

Post by erikcliosport01 »

hur märker man utifall en koppling börjar bli dålig?
Heter Erik Ilar
Dennis
Forumpolis

Re: Koppling

Post by Dennis »

Den slirar.
Pedalen blir tungtrampad.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Joakim16v

Post by Joakim16v »

När du gasar så sticker motorns varvtal iväg utan att bilen går snabbare. lättaste testet är att du i en uppförsbacke trycker fullgas, om varvtalet ökar utan att hastigheten gör det är det dags att byta koppling.
Nu skriver du inte vad du har för bil eller motor, så det är svårt att veta vid vilket varvtal du har mest vridmoment, men det är från det varvtalet det är lättast att testa.

På min bil med turbo skulle jag lägga mig vid ca 3500 varv på fyran och i en brant uppförsbacke trycka fullt, då när turbon börjar ladda ska varvtalet öka sakta och ihop med bilens hastighet. Skulle varvtalet öka snabbt och med endast en liten ökning i hastighet är det dags för byte.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
erikcliosport01

okej, jag bara undrade, jag har en clio sport 01, 2,0 16v som har gått kring 9400 mil. allt känns riktigt bra i den, de enda är att de kan vibrera i vxl låt eller om ja har kopplingen ner tryckt kännas i den om man ligger på riktigt höga varm närmare 7tuss. annars sticker bilen som ett skott på 2,500 och får ett till litet kick vid c.a. 5000, 5.200 precis som den ska :D
Heter Erik Ilar
erikcliosport01

jag tror att jag har Joel_Pborns gamla clio sport hehe :) Om ni känner igen den. hehe, snokade runt liute om kärran jag haft och hittade flera trådar här ^^
Heter Erik Ilar
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

erikcliosport01 wrote:okej, jag bara undrade, jag har en clio sport 01, 2,0 16v som har gått kring 9400 mil. allt känns riktigt bra i den, de enda är att de kan vibrera i vxl låt eller om ja har kopplingen ner tryckt kännas i den om man ligger på riktigt höga varm närmare 7tuss. annars sticker bilen som ett skott på 2,500 och får ett till litet kick vid c.a. 5000, 5.200 precis som den ska :D
Det kan vibrera i vxlådan ELLER om koppling är nertryckt ??? typ hela tiden då ??? var känns det om du tokvarvar med kopplingen nertryckt ??
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
erikcliosport01

tokvarvar jag i friläge eller koppling nertryckt, alltså varvstopp någon sekund, så vibrerar det på min fot ur pedalen och i vxl-spaken, alltså jag känner att den går upp på höga varv, detta är nog vanligt haha.. och inget som är fel, kanske ska vara så här. är ÄNNU inte särskilt jättebra på bilen..
Heter Erik Ilar
Post Reply