Fläktvred trasigt Megane Scenic

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
900math
Posts: 7
Joined: 09 Dec 2010, 23:55
Location: Stockholm

Fläktvred trasigt Megane Scenic

Post by 900math »

Hej,

Jag har precis införskaffat mig en Megane Scenic 1997, 2.0L.

Är hittils helnöjd med bilen förutom en grej som inträffade igår (efter bara en veckas ägande).

Vredet där man reglerar var lufströmmen ska komma är helt slut, reglaget stannar inte vid någon av de "prickar" som finns vid reglaget för olika inställningar. Vredet snurrar liksom bara runt och fastnar ibland mitt emellan 2 punkter. Fläktinställningen har alltså fastnat på inställningen som är för framruteluft och går inte att reglera därifrån.

Vad kan man göra åt detta? Hur kommer man åt reglaget bakifrån? Har beställt en reparationshandbok (haynes) men den verkar dröja ett par dagar och jag är lite trött på att sitta och frysa om fötterna :P.

Alla andra reglage fungerar, som t.ex för värmen och fläkthastigheten.

Tacksam för hjälp!

Hälsningar,

Mathias
Mathias Fransson
900math
Posts: 7
Joined: 09 Dec 2010, 23:55
Location: Stockholm

Re: Fläktvred trasigt Megane Scenic

Post by 900math »

Ingen som vet hur man monterar bort reglaget så att man kan kolla hur det ser ut och eventuellt byta detta?
Mathias Fransson
m268
Posts: 35
Joined: 19 Jul 2010, 22:57
Location: Oskarshamn

Re: Fläktvred trasigt Megane Scenic

Post by m268 »

Ta ur askkoppen och lossa 2 skruvar.
Gustav Johansson, Megane 1.6 -97, Megane 1.6 -05
900math
Posts: 7
Joined: 09 Dec 2010, 23:55
Location: Stockholm

Re: Fläktvred trasigt Megane Scenic

Post by 900math »

m268 wrote:Ta ur askkoppen och lossa 2 skruvar.
Tackar! Kom fram till att vajern av någon anledning blivit bockad precis vid reglaget, spjällen kan ställas om om man drar lite i vajern "manuellt" och det verkar inte tjärvla så förhoppningsvis så räcker det med vajerbyte.

Ny vajer är beställd från bilia, som tydligen har en leveranstid på 20 dagar på ett paket med 2 st vajrar. :evil:
Mathias Fransson
Post Reply