Grand Scenic
Moderator: Forumpolisen
- Stymie
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
Re: Grand Scenic
Jag har en 1,9dci (130) min Laguna och tycker att den har bra drag. Jag har kört 1,5dci i en Megane. Eftersom det är skillnad i vikt mellan bilarna så upplevs de som likvärdiga att köra.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Jag inbillar mig att en 1.5 dci bullrar mer än en 1.9 dci i motorvägsfart. Hur mycket varaar motorerna i 110 kmh? En 1.9 kostar bara 10 tkr mer och det bör det väl vara värt för mer drag och mindre buller - eller?
/Daniel
/Daniel
----------------------------------------------------------------
Daniel Karlsson
/Enköping
Renault Grand Scenic III 1,5 dci Dynamique
Daniel Karlsson
/Enköping
vet inte hur det är på dom ,men min laguna 1,9 dci varvar 2000 i 115km/hdkn1212 wrote:Jag inbillar mig att en 1.5 dci bullrar mer än en 1.9 dci i motorvägsfart. Hur mycket varaar motorerna i 110 kmh? En 1.9 kostar bara 10 tkr mer och det bör det väl vara värt för mer drag och mindre buller - eller?
/Daniel
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Renault i allmänhet och Grand Scenic i synnerhet är definitivt inga Volvo resp "V70":ar. Det kan mycket väl vara så att det inte finns nån på det här forumet som har en nyare Grand Scenic. Jag bor i en liten kommun med c:a 17000 innevånare och vet faktiskt bara av en enda ny Grand Scenic. Det är t.o.m så dåligt ställt att bilaffären som säljer dem, som dessutom har kontor på flera närliggande orter, inte har någon demobil alls.dkn1212 wrote:Är 1.5 dci (med eller utan automat) att föredra framför 1.9 dci?
Finns det ingen på det här Renault-forumet som äger en ny Grand Scenic? Bara det att man behöver ställa frågan gör att man blir högst tveksamt till att köpa bilen...
/Daniel
Så risken(eller chansen) att du hittar nån att fråga om dem är väl rätt så liten. Med "chansen" menar jag att det ibland kan vara bra att inte fråga för många för man tenderar att få lika många olika åsikter som personer man frågar, haha!
Skulle jag vara du så skulle jag noga kolla upp att den 5-åriga garantin verkligen är fullvärdig "nybilsgaranti" under hela tiden. Ford och Opel skryter ju också om 5-års garanti, men det är 2 år full nybilsgaranti och sen 3 år med andra sämre villkor. Det är i mina ögon nästan lurendrejeri.
Om nu garantin visar sig vara fullvärdig under hela tiden så skulle jag fråga mig hur länge jag tänker ha kvar bilen. Är det max 5 år så borde man ju ha ett rätt så lugnt liv på den fronten under den tiden. Sen kan jag tänka mig att om man kan sälja den efter säg 4 år så borde det vara mer attraktivt då det finns 1 år kvar av garantin(om den följer bilen förstås)
Annars är det väl mest som vanligt att "känna in sig" om man tror sig trivas med bilen, att ekonomin är vettigt, bla bla.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Jo jag har för mig att det är någon / några med "ny" Scenic som varit här på forumet, men de kanske inte hänger här varje dag! Sådana här forum brukar för det mesta användas då det är trasigt och man behöver billigast hjälp eller då man bara vill gnälla.dkn1212 wrote:Jag inbillar mig att en 1.5 dci bullrar mer än en 1.9 dci i motorvägsfart. Hur mycket varaar motorerna i 110 kmh? En 1.9 kostar bara 10 tkr mer och det bör det väl vara värt för mer drag och mindre buller - eller?
/Daniel
Jag kan inte säga något om den uppdaterade 1,5dci'n men vi hade förut en meg.II 03-04? 1,5dci Det var under 100 hk i den men vridet!! Tyckte den gick som en 140 bensinare. Samt att man behövde ju aldrig tanka den tog bara 0,4 l/mil!! Nu hade inte den partikelfilter så det förbättrar siffrorna lite.
1,9 är en gammal beprövad konstruktion, kom faktiskt redan -82 i R5, R9, R11 med fruktade 65hk utan turbo. Gammalt och beprövat/säkert eller,,, -'Nu kan man inte uppdatera den längre' pga effekttutag, miljö, dynamisk gång, osv. Döm sjölv efter provkörning. Nya 1,6'n tycker jag verkar intressant. 16v teknik också
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Det tycks finnas många invändningar mot fransk/Renaults kvalitet. Vad jag förstår har ändå Renault ambitionen att komma tillrätta med detta. Man får trots allt fem års nybilsgaranti (max 10000 mil) på en ny Grand Scenic. Skulle jag sälja den innan fem år så följer garantin med bilen vilket borde vara bra för andrahandsvärdet. Alternativet jag överväger är en ny Ford S-Max. Den kostar ca 20 tkr mer. Å andra sidan har inte Ford något lysande rykte vad gäller kvalitet och andrahandsvärde heller... Och Ford ger bara två års nybilsgaranti.
Jag ska låna en ny Grand Scenic (1.5 dci/automat) av återförsäljaren i helgen. Är det något särskilt jag ska leta/titta efter?
/Daniel
Jag ska låna en ny Grand Scenic (1.5 dci/automat) av återförsäljaren i helgen. Är det något särskilt jag ska leta/titta efter?
/Daniel
Daniel Karlsson
/Enköping
Daniel Karlsson
/Enköping
Intresserad av hur det gick med provkörningen, då jag tänkt prova en likadan.
Kändes den slö?
Kändes den slö?
StenDan
Det blev något missförstånd så 1,5 stod på sommardäck... Fick istället låna en bensinare. Pigg och trevlig motor men lite surrig (3200 rpm vid 115 kmh) samt törstig. Överlag tyckte jag dock att Grand Scenicen kändes som en mkt smidig, rymlig och trevlig bil. Jag tror därför att jag kommer att köpa en 1,9 dci. Tror att 1,5 blir lite för slö och borde rimligen vara lite bullrigare än den större motorn. Skriv gärna om du provar bilen.
/Daniel
/Daniel
Daniel Karlsson
/Enköping
Daniel Karlsson
/Enköping
tror inte 1,5 låter något annorlunda än 1,9, då bägge är dieslar och jobbar i samma varvtalsområde,men ja den verkar lite liten i en grand scenic,men det är vrid i en 1,5 åxå,själv skulle jag väntat på 1,6dci dom borde snart komma kan man hoppas.dkn1212 wrote:Det blev något missförstånd så 1,5 stod på sommardäck... Fick istället låna en bensinare. Pigg och trevlig motor men lite surrig (3200 rpm vid 115 kmh) samt törstig. Överlag tyckte jag dock att Grand Scenicen kändes som en mkt smidig, rymlig och trevlig bil. Jag tror därför att jag kommer att köpa en 1,9 dci. Tror att 1,5 blir lite för slö och borde rimligen vara lite bullrigare än den större motorn. Skriv gärna om du provar bilen.
/Daniel
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Har nu provkört en Grand Scenic 1.5 dCi EDC 110 hk. Tyckte det var en helt ok körupplevelse. Växellådan arbetar jämt och fint, dock dålig motorbroms. Kanske ingen raket direkt men man har ju större chans att klara fartkamerorna
Kändes rymlig och lättmanövrerad. Tycker iallafall att den är klart prisvärd.
StenDan
Jag har som sagt en bra offert på en 1.9 dci men det som just nu avhåller mig från en affär är min rädsla för andrahandsvärdet. Om jag köper en Scenic för knappt 237 tkr idag är jag rädd för att knappt 100 tkr återstår om ett par-tre år... Eller?
/Daniel
/Daniel
Daniel Karlsson
/Enköping
Daniel Karlsson
/Enköping
Om tre år har bilen fortfarande två års garanti kvar, och så länge garantin följer bilen så borgar det för gott andrahandsvärde. Men nu är det ju trots allt en bil vi pratar om... De sjunker ju som en sten så fort man sätter sig i den.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Dålig motorbroms har alla dieslar och det bara är så,finns inget gasspjäll och högtväxladstendan wrote:Har nu provkört en Grand Scenic 1.5 dCi EDC 110 hk. Tyckte det var en helt ok körupplevelse. Växellådan arbetar jämt och fint, dock dålig motorbroms. Kanske ingen raket direkt men man har ju större chans att klara fartkamerorna
Det måste väl bara gälla alla "moderna" dieslar? För de gamla dieslar jag har haft var såna att när man släppte gasen for man nästan genom vindrutan, hehe!Tony wrote:Dålig motorbroms har alla dieslar och det bara är så,finns inget gasspjäll och högtväxlad
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Låg bromsarna på Dom hade ju lite kompression åxå vilket dom nyare inte har så mycketBaggis wrote:Det måste väl bara gälla alla "moderna" dieslar? För de gamla dieslar jag har haft var såna att när man släppte gasen for man nästan genom vindrutan, hehe!Tony wrote:Dålig motorbroms har alla dieslar och det bara är så,finns inget gasspjäll och högtväxlad