Trasig demonterbar dragkrok Laguna -02

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
ekebo
Posts: 32
Joined: 19 Sep 2007, 12:31
Location: Örebro

Trasig demonterbar dragkrok Laguna -02

Post by ekebo »

Nu har det hänt på Lagunan igen. Dragkroken kärvat fast igen och dax för bilprovningen så det blev lite panik att få loss det, det blev nog lite för mycket våld då kuggarna på pinnen som sitter innanför vredet gav upp.
Löste det akuta läget genom att låna delar från Meganens drag.(Megane draget passar inte).

Meca kan skicka draget så det blir lagat men då kostar det drygt en tusenlapp. Lösa delar säljer de inte.

Istället för att lägga 1000 spänn på mitt demonterbara Bosal drag så köper jag hellre ett begagnat på skroten för samma pengar och slipper allt strul med kärvande drag. Då jag använder draget flitigt så tar jag inte bort det mellan gångerna. Det tål det inte i vinterväglag trots det smörjs ibland.

Helst vill jag slippa byta drag eller lägga ut en tusenlapp på det, någon som vet någonstans man kan köpa delar eller har en annan lösning?
Roger Larsson
User avatar
Stymie
Posts: 3625
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Trasig demonterbar dragkrok Laguna -02

Post by Stymie »

Svetsa fast draget. Det godkänner bilbesiktningen, men de kan behöva ändra registeruppgifterna. Kolla om en registreringsbesiktning krävs.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Trasig demonterbar dragkrok Laguna -02

Post by Dennis »

Stymie wrote:Svetsa fast draget. Det godkänner bilbesiktningen, men de kan behöva ändra registeruppgifterna. Kolla om en registreringsbesiktning krävs.
Jo det gör dom men man ska ha en svetsinstruktion från tillverkaren för att de ska godkänna det. Instuktion brukar finnas på tillverkarens hemsida.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
matjo690
Posts: 269
Joined: 13 Apr 2008, 20:33
Location: Boden

Re: Trasig demonterbar dragkrok Laguna -02

Post by matjo690 »

Smörj med litiumfett två ggr per år så funkar det fint.
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
Post Reply