TM trimning till Laguna 2.0T 163hk

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
adrian

TM trimning till Laguna 2.0T 163hk

Post by adrian »

hej !
funderade på att trimma min Laguna 2003, 2.0T 163 hk, 270 nm och kollade med TM chiptuning AB.
enligt dom skulle jag få en effekthöjning på 45 hk och 70 nm, dvs totalt 208 hk och 340 nm. detta är alltså en mjukvaruuppgradering (steg 1) som görs via OBD uttaget och tar ca 5 minuters tid att utföra och kostar 3500 kr.

Är osäker på om lådan + motorn, skulle klara av en sådan effekthöjning, är det någon som har testat detta. hur värt kan detta vara?

tacksam för alla svar... :roll:
adrian
Tony
Forumpolis

Re: TM trimning till Laguna 2.0T 163hk

Post by Tony »

adrian wrote:hej !
funderade på att trimma min Laguna 2003, 2.0T 163 hk, 270 nm och kollade med TM chiptuning AB.
enligt dom skulle jag få en effekthöjning på 45 hk och 70 nm, dvs totalt 208 hk och 340 nm. detta är alltså en mjukvaruuppgradering (steg 1) som görs via OBD uttaget och tar ca 5 minuters tid att utföra och kostar 3500 kr.

Är osäker på om lådan + motorn, skulle klara av en sådan effekthöjning, är det någon som har testat detta. hur värt kan detta vara?

tacksam för alla svar... :roll:
Alltså ca 100hk / L ur en turbo motor är väl inte så mycket när samma motor UTAN turbo ger 203hk i clio. Vridet kan ju göra så kopplingen slirar om den är dålig, lådan skall nog klara sig åxå det gör min iaf, har en 1,9 DCI laguna hade 118hk i bänken och fick 153hk, och vridet ökade från 275Nm till 363Nm, det gillar inte kopplingen.
sen om du får dom hk dom säger är ju en annan sak,eftersom du inte bromsar den, det räcker att dom ändrar programmet till gaspedalen så tycker du att den blir piggare
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
adrian

Post by adrian »

kopplingen känns bra, bilen har precis rullat 9000 mil, men man vet ju aldrig om den klarar av effekthöjningen, sen vet man ju inte heller om man skulle behöva förstärkt (sport) koppling. om det finns sån till bilmodellen?
adrian
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

adrian wrote:kopplingen känns bra, bilen har precis rullat 9000 mil, men man vet ju aldrig om den klarar av effekthöjningen, sen vet man ju inte heller om man skulle behöva förstärkt (sport) koppling. om det finns sån till bilmodellen?
min är uppe på 21000 nu så det funkar säkert bra, har sett koppling,men det behövs nog inte
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

adrian

Post by adrian »

Tack för tipset
adrian
chh

Post by chh »

Tror inte på dom siffrorna.. Fram till 04-05 är det saguem 2000 styrbox och dom är väldigt svåra att programmera.. Senare modeller (ph2) har 3000 box men spridarna bottnar tidigt.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Robin
Forumpolis

Post by Robin »

Jag tror bilen kommer att klara detta utan problem. Dock så skulle jag valt en firma med omsorg, som har "papper" på att det blir en effektökning. Mjukvaru chippning brukar inte vara lika effektivt som ett programvarubyte via chip eller en riktigt mapning av bilen.

Men det är mina erfarenheter :racesmile:
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
LOKE

Post by LOKE »

Har också en 2.0T 03.a och jag tycker den räcker länge. Är chipad enligt förra ägaren , jag testade polarens 2.0T och det va ingen större skillnad.
Vill man ha en räserbil då köper man en sån :wink:
Magnus Jönsson/Malmö
Renault Clio IV 2013
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Robin wrote:Jag tror bilen kommer att klara detta utan problem. Dock så skulle jag valt en firma med omsorg, som har "papper" på att det blir en effektökning. Mjukvaru chippning brukar inte vara lika effektivt som ett programvarubyte via chip eller en riktigt mapning av bilen.

Men det är mina erfarenheter :racesmile:
:?: :?: men allt är ju ändring av mjukvaran som du räknar upp.

Robin
Forumpolis

Post by Robin »

Ja Tony du har rätt..jag formulerade mig väl fel..

diagnosuttags trimning brukar inte vara det optimala då jag själv erfarar att man använder befintlig programvara som man gör några ändringar i. Istället för att byta chip så får du en programvara som är skapt och optimerad för bilmodellen eller det bästa att skapa en helt ny mjukvara baserad på just din bil och dennas förutsättningar.

Bättre ? ...det är vad jag tycker i alla fall..

Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Robin wrote:Ja Tony du har rätt..jag formulerade mig väl fel..

diagnosuttags trimning brukar inte vara det optimala då jag själv erfarar att man använder befintlig programvara som man gör några ändringar i. Istället för att byta chip så får du en programvara som är skapt och optimerad för bilmodellen eller det bästa att skapa en helt ny mjukvara baserad på just din bil och dennas förutsättningar.

Bättre ? ...det är vad jag tycker i alla fall..
Chip fanns på typ 80 talet finns ingen som längre gör så, skapa en ny programvara gör man inte heller eftersom det tar en hel evighet.
Antingen tar man en programvara från en specifik modell modifierar den och säljer den till den specifika modellen i en box oavsett vad bilen har för modifikationer. lr så tar man ut mjukvaran och modifierar den och stoppar i den igen,som det är gjort i min laguna..
Allt görs genom diagnosuttaget nu för tiden oavsett om du köper en låda och pluggar in där lr om du lämnar in bilen och dom modifierar den programvaran du har, skillnaden är priset och man kan få det bättre om man modifierar specifikt sin bil..

Robin
Forumpolis

Post by Robin »

Ja det har väl hänt en del sen 2007 antar ja.

Post Reply