Nycklar till Clio-02 fungerar inte (fjärrkontroll)

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Saya

Nycklar till Clio-02 fungerar inte (fjärrkontroll)

Post by Saya »

Jag har försökt läsa mig till vad felet kan vara både i det här forumet och på övriga nätet men inte lyckats hitta några svar.

Jag köpte för 2 veckor sedan en Clio av 2002 årsmodell och jag fick då med två nycklar. Den ena nyckeln funkade finfint dagen vi köpte bilen men dagen efter gav den upp. What are the odds?! Den andra nyckeln funkade inte alls.

Jag har bytt batterier i båda nycklarna och nu fått lite liv i dem. Det blinkar ibland till på den röda lampan och det går då att låsa och låsa upp med hjälp av nyckeln men det kan ta några minuter. Jag hade isär den nyckel som fungerar sämst och när jag hade av "baksidan" fungerade det prima.

Kan det vara något glapp i nycklarna? Hur kan man åtgärda det här? Problemet är ju inte bara av bekvämlighetsskäl utan det verkar ju vara så att bilen inte har centrallås när man låser med nyckeln i nyckelhålet vilket innebär att bagaget inte går att låsa om inte fjärrkontrollen fungerar...

Mycket tacksam för er hjälp!

/Saya
Sandra A
Saya

Re: Nycklar till Clio-02 fungerar inte (fjärrkontroll)

Post by Saya »

Ingen som har några idéer om vad som kan vara fel?
Sandra A
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Prova med synkronicering av nycklar och mottagare.De sänder kodad signal som måste vara på samma frekvens.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Donald218

Post by Donald218 »

Hej

Är det de platta nycklarna med 3 nerfällda knappar i,
samma som jag har till min Megane II -04? för isåfall lagade jag min på följande viss:

Dela plast höljet mha en tunn skalpel eller annan vass kniv observera det får vara ett ganska långt blad för det sitter en sarg runt batteriet (som man inte ser) som också är limmad. När man väl lyckats dela dessa ser man hela kretskortet och på min hade batteri kontakterna lossnat. Obs min fjärrkontroll fungerade att starta bilen med men den klagade på low batt och det gick inte att låsa upp bilen

Hälsningar Björn
Björn Jönsson

Renault Megane II 2003
1,6i 16V
Saya

Post by Saya »

Dennis: Är det något man kan göra själv eller måste jag lämna in bil/nycklar?

Donald218: Tack för ditt svar men det är inte samma nycklar. Min har bara en stor knapp och en röd liten lampa.

När jag håller in knappen ibland så blinkar den röda lampan 3-4 gånger och slocknar sedan. När jag sedan trycker på knappen igen funkar låset. Så är det nästan varje gång. Det känns som att den "söker" och får en träff men att jag sedan måste "söka" varje gång.

Och den funkar som sagt betydligt bättre när den är isärplockad.
Sandra A
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Kan tänkas att sändaren behöver bytas men prova med synkroniceringen som går till enl. följande.
Ha båda nycklarna till hands, tryck på c-låsknappen i bilen håll intryckt ca:5sek tills klick-klock hörs i låset. Tag nyckel 1 tryck på den lås-låsupp, upprepa med nyckel2.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply