Scenic RX4 DCi - 2001 - SVJ
Moderator: Forumpolisen
Re: Scenic RX4 DCi - 2001 - SVJ
Har varit lagkrav från viss årsmodell i vissa länder i europa för trafiksäkerhetens skull.Robin wrote:Haru däcktrycksgivare på din ?!
fanns det på dom ?
Men det behöver ju inte vi i sverige, vi har nollvision och bara sänker hastigheten. Bra om alla däcken är platta då går det riktigt sakta verkar beslutsfattarna tycka
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Scenic RX4 DCi - 2001 - SVJ
Jag är otroligt nöjd med att ha en "bensinare", för då kan jag(och har) konvertera till E85-drift. Jag fortsätter nämligen att så långt det går undvika att ha dinosaurier i tanken, i synnerhet när det är partikel- och kväveoxid-spyende dieslar
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Re: Scenic RX4 DCi - 2001 - SVJ
Och transportera E100 i tankbåt från sydamerika är miljövänligt?? De kör knappast på e-bränsle.Baggis wrote:Jag är otroligt nöjd med att ha en "bensinare", för då kan jag(och har) konvertera till E85-drift. Jag fortsätter nämligen att så långt det går undvika att ha dinosaurier i tanken, i synnerhet när det är partikel- och kväveoxid-spyende dieslar
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Scenic RX4 DCi - 2001 - SVJ
Japp, det är det Nä, skämt åsido så orsakar det inte i det stora hela nått större påslag. Bensin/diesel kommer sällan "från grannen" heller. E85 är dessutom det enda bränslet som är någorlunda miljöcertifierat.Dennis wrote:Och transportera E100 i tankbåt från sydamerika är miljövänligt?? De kör knappast på e-bränsle.Baggis wrote:Jag är otroligt nöjd med att ha en "bensinare", för då kan jag(och har) konvertera till E85-drift. Jag fortsätter nämligen att så långt det går undvika att ha dinosaurier i tanken, i synnerhet när det är partikel- och kväveoxid-spyende dieslar
Dock så är det alls inget självändamål att etanolen kommer från Brasilien, nej klart bättre blir det när man börjar göra den av avfall och cellulosa. Jag ser Brasse-sprit och andra s.k första-generationens-biobränslen som ett sätt att börja den omställning vi ändå måste göra förr eller senare. Alltså hellre börja nu, på bred front där etanolen är en bit i pusslet, än att vi väntar å slungar in världen i en ännu större kris än vad den har gått igenom de senaste åren. Så gör inte det klassiska misstaget att tänka att t.ex etanol måste vara det total-ultimata bränslet med absolut ingen negativ effekt på miljön för att man ska kunna använda det.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Re: Scenic RX4 DCi - 2001 - SVJ
Men det går åt 3tankbåtar och inte 1 för att komma lika långt på E85 som på diesel.Baggis wrote:Japp, det är det Nä, skämt åsido så orsakar det inte i det stora hela nått större påslag. Bensin/diesel kommer sällan "från grannen" heller. E85 är dessutom det enda bränslet som är någorlunda miljöcertifierat.Dennis wrote:Och transportera E100 i tankbåt från sydamerika är miljövänligt?? De kör knappast på e-bränsle.Baggis wrote:Jag är otroligt nöjd med att ha en "bensinare", för då kan jag(och har) konvertera till E85-drift. Jag fortsätter nämligen att så långt det går undvika att ha dinosaurier i tanken, i synnerhet när det är partikel- och kväveoxid-spyende dieslar
Dock så är det alls inget självändamål att etanolen kommer från Brasilien, nej klart bättre blir det när man börjar göra den av avfall och cellulosa. Jag ser Brasse-sprit och andra s.k första-generationens-biobränslen som ett sätt att börja den omställning vi ändå måste göra förr eller senare. Alltså hellre börja nu, på bred front där etanolen är en bit i pusslet, än att vi väntar å slungar in världen i en ännu större kris än vad den har gått igenom de senaste åren. Så gör inte det klassiska misstaget att tänka att t.ex etanol måste vara det total-ultimata bränslet med absolut ingen negativ effekt på miljön för att man ska kunna använda det.
En tankbåt tar runt 80ton dygnet lr något sånt
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Scenic RX4 DCi - 2001 - SVJ
Läs gärna vad jag skrevTony wrote: Men det går åt 3tankbåtar och inte 1 för att komma lika långt på E85 som på diesel.
En tankbåt tar runt 80ton dygnet lr något sånt
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Re: Scenic RX4 DCi - 2001 - SVJ
Jag tankar inte dinosaurier lika mycket som jag tankar deras gamla mat
Skämt åsido så har jag ingen ångest alls över vad bilen släpper ut. Att skämmas för sånt är bara ännu ett sätt att må dåligt till ingen nytta.
På tal om att tanka gammal mat; Jag körde min gamla pickis på frityrolja. Där har du drömmen om noll koldioxidutsläpp!
Det jobbiga var att få tag i en stadig flod av frityrolja, och att filtrera den väl. Man fick byta dieselfilter lite oftare än förut ...
Sen fick jag idén att börja omvandla frityroljan till riktig biodiesel. Jag hade hela processen klar för mig, hade fått tag i stora varmvattenberedare, fått priser av kemiföretag som kunde leverera metanol och kaliumhydroxid. Det skulle landa på 2 kr per liter färdig diesel, men återigen ... Var ska man få tag på all olja? Det känns inte lockande att åka och pumpa upp ett par liter hos Bettans Grill och Kebab ... Bättre om man fick fat levererade på något vis.
Eller så tankar man vanlig diesel och puttrar iväg
Skämt åsido så har jag ingen ångest alls över vad bilen släpper ut. Att skämmas för sånt är bara ännu ett sätt att må dåligt till ingen nytta.
På tal om att tanka gammal mat; Jag körde min gamla pickis på frityrolja. Där har du drömmen om noll koldioxidutsläpp!
Det jobbiga var att få tag i en stadig flod av frityrolja, och att filtrera den väl. Man fick byta dieselfilter lite oftare än förut ...
Sen fick jag idén att börja omvandla frityroljan till riktig biodiesel. Jag hade hela processen klar för mig, hade fått tag i stora varmvattenberedare, fått priser av kemiföretag som kunde leverera metanol och kaliumhydroxid. Det skulle landa på 2 kr per liter färdig diesel, men återigen ... Var ska man få tag på all olja? Det känns inte lockande att åka och pumpa upp ett par liter hos Bettans Grill och Kebab ... Bättre om man fick fat levererade på något vis.
Eller så tankar man vanlig diesel och puttrar iväg
"Alla ska se på, när vi får folk att välta din Renault!"
Albin Thorning - Scenic RX4 dCi -01
Albin Thorning - Scenic RX4 dCi -01
Re: Scenic RX4 DCi - 2001 - SVJ
Inte behöver man må dåligt eller ha ångest för att man har en vilja att göra vad man hoppas är "gott"
Intressant med frityroljan och de experimenten dock!
Intressant med frityroljan och de experimenten dock!
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Re: Scenic RX4 DCi - 2001 - SVJ
Det var riktigt roligt att hålla på med! Konstig och skön känsla att hälla i nåt man fått gratis i tanken, och köra som vanligt.
Det kunde ofta osa lite gatukök om avgaserna, men de vanliga utsläppen doftar ju inte direkt ljuvligt heller.
Jag blir nästan sugen att sätta igång med projektet igen. Men var ska man hitta olja!? Det friteras ju miljarder pommes frites varje dag, hur svårt ska det vara
Det kunde ofta osa lite gatukök om avgaserna, men de vanliga utsläppen doftar ju inte direkt ljuvligt heller.
Jag blir nästan sugen att sätta igång med projektet igen. Men var ska man hitta olja!? Det friteras ju miljarder pommes frites varje dag, hur svårt ska det vara
"Alla ska se på, när vi får folk att välta din Renault!"
Albin Thorning - Scenic RX4 dCi -01
Albin Thorning - Scenic RX4 dCi -01
Re: Scenic RX4 DCi - 2001 - SVJ
Nu har jag bytt backspegelsknoppen. Den satt från början på en Megane, men ser helt identisk ut.
Kontakten passade, men kontaktdonet pekade bakåt, då den gamla pekade framåt. Konstigt ... Jag fick dit mackapären och började justera speglarna. Vred man knoppen åt vänster så kontrollerade man vänster spegel och vice versa. Men justeringen skedde spegelvänt! Justerade man spaken inåt vreds spegeln utåt, samma med uppåt/nedåt.
Får se om jag orkar hitta en spak som justerar åt rätt håll, alternativt koppla om sladdarna. Skönt att det går att se vad som smyger upp på en bakifrån iallafall!
Jag tyckte även att bilen drog snett, ibland åt vänster, ibland åt höger, beroende på underlag. Jag kollade trycket, och vänster hade 2.8, då höger hade 2.3! Jag justerade alla däck till 2.3, och bilen går nu rakare.
Ännu en sak som är konstig med tanke på tysk-importen är att bilen har framrutevärme! Mycket uppskattat!
Kontakten passade, men kontaktdonet pekade bakåt, då den gamla pekade framåt. Konstigt ... Jag fick dit mackapären och började justera speglarna. Vred man knoppen åt vänster så kontrollerade man vänster spegel och vice versa. Men justeringen skedde spegelvänt! Justerade man spaken inåt vreds spegeln utåt, samma med uppåt/nedåt.
Får se om jag orkar hitta en spak som justerar åt rätt håll, alternativt koppla om sladdarna. Skönt att det går att se vad som smyger upp på en bakifrån iallafall!
Jag tyckte även att bilen drog snett, ibland åt vänster, ibland åt höger, beroende på underlag. Jag kollade trycket, och vänster hade 2.8, då höger hade 2.3! Jag justerade alla däck till 2.3, och bilen går nu rakare.
Ännu en sak som är konstig med tanke på tysk-importen är att bilen har framrutevärme! Mycket uppskattat!
"Alla ska se på, när vi får folk att välta din Renault!"
Albin Thorning - Scenic RX4 dCi -01
Albin Thorning - Scenic RX4 dCi -01
Re: Scenic RX4 DCi - 2001 - SVJ
Då har jag provkört bilen med den modiferade kardanaxeln!
Tariks bytte hardyskiva till den nya modellen och tog samtidigt bort de trasiga vibrationsdämparna. Det blev stor skillnad!
Det känns fortfarande vibrationer kring 80, men de är väl sisådär 10% jämfört med tidigare! Hade jag inte vetat när jag skulle känna efter, hade jag knappt märkt något alls!
Förut kändes det nästan som att sitta på en tvättmaskin i centrifugläge då man höll ~80 km/h stadigt. Det var endast i ett snävt intervall på kanske tre km/h som vibrationerna kändes.
Så, lider du av vibrationer i kardanaxeln på en RX4, montera bort vibrationsdämparna och ta en provtur! Blir det värre kan du alltid montera tillbaka dem!
Den nya stereon är också installerad. Allt passade perfekt, både kablage, adaptrar och plastinfattningen i panelen. Det blev skitbra! Det är inget större fel på ljudanläggningen som den är idag tycker jag. Är dock sugen på ett slutsteg och lite maffigare högtalare. Ska mäta golvfacket i baksätet om man kan pressa ner en grund sub där
Jag missade att rattkontrolladapter inte ingick! Stereon stöder rattkontroller, och rätt adapter är nu beställd.
Tariks bytte hardyskiva till den nya modellen och tog samtidigt bort de trasiga vibrationsdämparna. Det blev stor skillnad!
Det känns fortfarande vibrationer kring 80, men de är väl sisådär 10% jämfört med tidigare! Hade jag inte vetat när jag skulle känna efter, hade jag knappt märkt något alls!
Förut kändes det nästan som att sitta på en tvättmaskin i centrifugläge då man höll ~80 km/h stadigt. Det var endast i ett snävt intervall på kanske tre km/h som vibrationerna kändes.
Så, lider du av vibrationer i kardanaxeln på en RX4, montera bort vibrationsdämparna och ta en provtur! Blir det värre kan du alltid montera tillbaka dem!
Den nya stereon är också installerad. Allt passade perfekt, både kablage, adaptrar och plastinfattningen i panelen. Det blev skitbra! Det är inget större fel på ljudanläggningen som den är idag tycker jag. Är dock sugen på ett slutsteg och lite maffigare högtalare. Ska mäta golvfacket i baksätet om man kan pressa ner en grund sub där
Jag missade att rattkontrolladapter inte ingick! Stereon stöder rattkontroller, och rätt adapter är nu beställd.
"Alla ska se på, när vi får folk att välta din Renault!"
Albin Thorning - Scenic RX4 dCi -01
Albin Thorning - Scenic RX4 dCi -01
Re: Scenic RX4 DCi - 2001 - SVJ
Det tar sig!
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Re: Scenic RX4 DCi - 2001 - SVJ
Baggis> Verkligen! Känns bra.
Har tittat på lite lösningar på ljudsidan. Är ingen audiofil direkt, men man kan ju försöka.
Det finns en lucka i golvet där denna minimalistiska sak borde passa som hand i handske enligt mina mätningar: http://www.dynamicsounds.co.uk/kenwood- ... 15625.html
Den borde ge en liten ansiktslyftning till ljudbilden (försöker att inte låta som farbror barbro)
Den engelska firman skickar även med lite kablage och grejer för hopkoppling.
Har tittat på lite lösningar på ljudsidan. Är ingen audiofil direkt, men man kan ju försöka.
Det finns en lucka i golvet där denna minimalistiska sak borde passa som hand i handske enligt mina mätningar: http://www.dynamicsounds.co.uk/kenwood- ... 15625.html
Den borde ge en liten ansiktslyftning till ljudbilden (försöker att inte låta som farbror barbro)
Den engelska firman skickar även med lite kablage och grejer för hopkoppling.
"Alla ska se på, när vi får folk att välta din Renault!"
Albin Thorning - Scenic RX4 dCi -01
Albin Thorning - Scenic RX4 dCi -01
Re: Scenic RX4 DCi - 2001 - SVJ
Jag har nu bytt antenn, det blev underbar mottagning på radion och dessutom släppte den gamla trasiga antennen in smältvatten från snön. Detta slipper jag också nu.
Stereons rattkontrolladapter kom fram, och installerades med stor succé! Varje liten knapp på rattens kontrolldon utnyttjas, mycket fiffigt!
Nu är jag fundersam på subwoofern! Jag köpte denna lilla mackapär:
http://www.dynamicsounds.co.uk/kenwood- ... 15625.html
Jag har installerat den och den funkar bra! Saken är den att jag har dragit basens ström från bilstereons egna inkommande ström, och jag vet inte om de tunna sladdarna är gjorda för att driva både stereon, de befintliga högtalarna, och dessutom subwoofern? Det blir ju inga groteska effekter i det här fallet, men det kanske är bättre att koppla basens strömkabel på en kraftigare kabel närmare batteriet?
Stereons rattkontrolladapter kom fram, och installerades med stor succé! Varje liten knapp på rattens kontrolldon utnyttjas, mycket fiffigt!
Nu är jag fundersam på subwoofern! Jag köpte denna lilla mackapär:
http://www.dynamicsounds.co.uk/kenwood- ... 15625.html
Jag har installerat den och den funkar bra! Saken är den att jag har dragit basens ström från bilstereons egna inkommande ström, och jag vet inte om de tunna sladdarna är gjorda för att driva både stereon, de befintliga högtalarna, och dessutom subwoofern? Det blir ju inga groteska effekter i det här fallet, men det kanske är bättre att koppla basens strömkabel på en kraftigare kabel närmare batteriet?
"Alla ska se på, när vi får folk att välta din Renault!"
Albin Thorning - Scenic RX4 dCi -01
Albin Thorning - Scenic RX4 dCi -01
Re: Scenic RX4 DCi - 2001 - SVJ
Hur tunn är "tunna"? Subwoofern verkar ju kunna suga upp till 8A, vilket tillsammans med de andra grejerna kan bli en del A till. I starkströmssammanhang så är det tillåtet med upp till 10A i 1,5 mm2s ledning, kan väl tjäna som en riktlinje kanske. Men beror som sagt på hur tunn "tunn" är i ditt fall.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12