Renault Clio 16v -92 eldöd

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Joel
Posts: 7
Joined: 08 Dec 2010, 17:29
Location: Linköping

Renault Clio 16v -92 eldöd

Post by Joel »

Hej!

Har en Clio 16v som ikväll stendog.

Den startade fint, vi åkte ca 200m och sen tvärdog den på ca 2 sekunder.

Efter det har jag noll respons. Den låtsas inte ens om att jag vrider om nyckeln.
Inte en lampa tänds, ingenting. Har alltså enligt bilen ingen el överhuvudtaget.

Finns det någon fet huvudsäkring av något slag på dessa små under?

Har lossat polerna och testat att trycka dit dem hårdare etc. så det är inte kring batteriet det ligger.
...Joel Nilson...
User avatar
Stymie
Posts: 3632
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Renault Clio 16v -92 eldöd

Post by Stymie »

Vet inte hur det är på din Clio... kanske har du en "krockknapp", dvs huvudbrytare som slår ifrån vid en krock. Andra Clioägare kanske har koll?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Renault Clio 16v -92 eldöd

Post by Joakim16v »

Jag hade inte krockknapp på mina 19ar som också var 92or.. Jag funderar på om kanske tändningslåset har gått helpaj.. Långsökt men kanske? Vad jag kommer ihåg från 19 så fanns det endast säkringar inne i bilen. Fungerar batteriet? Har du mätt på det?
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Joel
Posts: 7
Joined: 08 Dec 2010, 17:29
Location: Linköping

Re: Renault Clio 16v -92 eldöd

Post by Joel »

Har kollat lite mer i dagsljus nu.

Kollade upp batteriet och när det är inkopplat har det noll (0) volt.. dvs är helt urkrämat.

När jag kopplar bort det så stiger det sakta upp till 6-7volt så det är inte helt slut och har troligtvis dragits ur under natten.

Satte dit ett som var uppladdat till brukliga 12.2v dvs lite klent men fullt tillräckligt för att ge någon form av utslag om man slår på tändningen..

Det visar även det noll volt (!) dvs det verkar som om jag har en majorkortslutning någonstans. :(

Om man kollar mellan + och - utan batteri har jag full kontakt mellan polerna och i stort sett inget motstånd mellan kablarna även tändningen är helt av, verkar ju inte bra.

Nu återstår alltså troligen en härlig felsökning efter brunna kablar eller reläer..

Vad tror ni?
...Joel Nilson...
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Renault Clio 16v -92 eldöd

Post by Joakim16v »

Börja kolla nära generator och startmotor.

Om du utan batteriet inkopplat mäter resistans mellan plus och minus, vad får du för resultat då?

Kolla även standard, jordanslutningarna mellan motor/låda och kaross. Tror inte de är boven i dramat, men man vet ju aldrig.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
User avatar
Stymie
Posts: 3632
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Renault Clio 16v -92 eldöd

Post by Stymie »

Startmotorn har ingen avsäkring alls (eftersom den drar höga strömmar och bara är i bruk under max 10 sekunder). Där kan det vara problem eftersom den verkar dra ström även då tändningen är avslagen.

Efter det (om du inte hittade något fel) kan du rycka säkringarna i bilen och mät varje krets mot jord. Har du nära noll i resistans i någon krets så får du sektionera dig ner där.

Lycka till - elfel är spännande och kluriga att lösa
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Joel
Posts: 7
Joined: 08 Dec 2010, 17:29
Location: Linköping

Re: Renault Clio 16v -92 eldöd

Post by Joel »

Tjo!

Kollade lite snabbt idag igen.

Lossade de tre kablarna från pluspolen och testade hur den betedde sig med vardera inkopplad.. När de två kablarna som går till kupén är inkopplade beter den sig som vanligt alltså, allt fungerar som det ska förutom att den inte går att starta givetvis..
Det är den stora tvådelade kabeln till startmotor och generator som skapar kortis.

Verkar alltså som att antingen startmotor eller generator är boven, såvida inte någon av kablarna är skavd och ligger mot blocket.

Nu är det tyvärr så att det är skitkallt ute och jag inte har någon lokal inom 10mils radie att ställa bilfan i så det blir ju skoj att börja riva i det här.. [smilie=07.gif]

Har dessutom tenta-p nu, så egentligen ingen tid alls att hålla på med sådan här sk*t..

skönt att det är gott om plats i motorutrymmet på dessa små kräk.

jaja.. slipper ju riva ner instrumentpanelen iaf.

Kommer gå tillväga som så att jag kopplar loss generatorns "laddkabel" och kollar om det uppstår kortis då, om inte så ar det ju definitvt generatorn.
Att startmotorn skulle bryta ihop och kortsluta allt under färd skulle vara jäkligt skumt, så mina slantar går till att generatorn gått.
En annan sak som talar för generatorn är att jag använde startkablar för att dra igång en kompis bil tidigare samma dag.

Återkommer med en avslutande rapport när felet är avhjälpt
...Joel Nilson...
Joel
Posts: 7
Joined: 08 Dec 2010, 17:29
Location: Linköping

Re: Renault Clio 16v -92 eldöd

Post by Joel »

just ja. någon som vet ifall det är likadan generator, eller iaf likadana fästpunkter på den som sitter i r19 1.8 16v?
...Joel Nilson...
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Renault Clio 16v -92 eldöd

Post by Joakim16v »

Joel wrote:just ja. någon som vet ifall det är likadan generator, eller iaf likadana fästpunkter på den som sitter i r19 1.8 16v?
Skulle tro att det är identiska enheter. Motorn är samma förutom små skillnader här och där, t.ex. motorfäste etc.. Tony är expert på de där motorerna :)

Jag har bara haft R19, ingen Clio..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Joel
Posts: 7
Joined: 08 Dec 2010, 17:29
Location: Linköping

Re: Renault Clio 16v -92 eldöd

Post by Joel »

Jahopp!

Nu har har jag stått ute i kylan igen och lokaliserat felet lite bättre.

Generatorn är helt klart boven, så nu blir det till att beställa en bättre begagnad. Blir troligen en från en r19 16v då den var billig och det inte verkar vara någon skillnad.

När jag kopplade bort generatorn fick jag åter alla funktioner, den starta fint och gick kalas att köra med. Men man kommer ju inte så långt på bara batteriet tyvärr..

Även fast jag nu oavsett kommer byta generator vore det kul att se vad folk tror det kan vara för något i generatorn som orsakat denna generalkortis. Är det någon som har ett förslag?

Svar om varför utlovas efter att jag monterat av och dissekerat den döda.
...Joel Nilson...
Joel
Posts: 7
Joined: 08 Dec 2010, 17:29
Location: Linköping

Re: Renault Clio 16v -92 eldöd

Post by Joel »

Just ja!

Såg nu att generatorn har namnet CA848IR, vilket verkar vara en avsedd för en R19 med AC, dvs den levererar 110Ah istället för 70Ah som verkar vara original.. Annars kan jag inte hitta några skillnader, så jag kör på och köper den.

Hoppas någon som vet kommenterar detta innan jag försöker montera av den gamla och upptäcker att det ändå är skillnad på enheterna.
...Joel Nilson...
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Renault Clio 16v -92 eldöd

Post by mange »

ser de likadana ut till det yttre och passar i fästena så är det ingen fara... det laddar lite bättre bara :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Joel
Posts: 7
Joined: 08 Dec 2010, 17:29
Location: Linköping

Re: Renault Clio 16v -92 eldöd

Post by Joel »

Bytte generatorn 23 dec och har kört sen dess. Verkar som, peppar peppar, den fungerar som den ska igen. Var bit av kaka att byta när man hade lossat allt bara en månad tidigare för att byta servopumpen. Verkar ha ungefär samma livslängd de där två :)

Generatorn CA848IR satt som en smäck, var knappt någon skillnad mellan de två.
så då vet man att R19 16v enheterna passar de med.
Det jag var mest orolig för var att det skulle vara någon skillnad i skalet på den så att den inte skulle gå att lirka in på plats genom vänster framlyses fästram. Detta för att slippa lossa kylaren. Men det var inga problem.

Varit med om en Nissan där man inte kunde lirka dit en eftermarknadsstartmotor utan att lossa styrsnäcka eller lyfta motor för att den var ca 3mm tjockare än originalet..


Nu hoppas jag bara att lite injection clean ska rensa spridarna så att den slutar med att små hacka ibland.
...Joel Nilson...
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Renault Clio 16v -92 eldöd

Post by Baggis »

Villken julklapp du fick där! :D
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Post Reply