Hjälp!!! Gasen på min Megane hänger sig?
Moderator: Forumpolisen
-
- Posts: 1
- Joined: 11 Jan 2006, 21:06
Hjälp!!! Gasen på min Megane hänger sig?
Jag har ett problem med min R Megane 97. När bilen går på tomgång hänger sig gasen ibland. Den fastnar på mellan 2000-5000 varv. Nu när det varit kallt har jag inte haft problemen? Bilen har varit på VOLVO i Tuve fyra gånger. Första gången rensade de spjällhuset men den blev inte bättre, andra gången bytte de spjällhus och den blev inte bättre, tredje gången bytte de kylare och den blev inte bättre och fjärde gången sa de att det kunde vara styrenheten som behövdes bytas??? Men de visste inte säkert och tyckte jag skulle lära mig att bilen var "handikappad"???
Nu gick den inte igenom besiktningen pgv av för höga HC och CO värden?? (gasen hängde sig naturligtvis på besiktningen)Min katalysator skramlar så jag kan tänka mig att den behöver bytas men vad sjutton är det för fel på min bil i övrigt? Till VOLVO vill jag inte åka igen och de har gjort tre felsökningar utan att hiitta något...??
Tacksam för svar om någon vet något angående detta problem??
Mvh
Nu gick den inte igenom besiktningen pgv av för höga HC och CO värden?? (gasen hängde sig naturligtvis på besiktningen)Min katalysator skramlar så jag kan tänka mig att den behöver bytas men vad sjutton är det för fel på min bil i övrigt? Till VOLVO vill jag inte åka igen och de har gjort tre felsökningar utan att hiitta något...??
Tacksam för svar om någon vet något angående detta problem??
Mvh
Sockerkompis som äger en renault Megane -97 års modell...
Volvos insatser imponerar hehe..
Brukade ha en hyrbil (Megane årsmodell ca 97, uthyrd av Volvo här...) som gaswiren kärvade konstant på. En riktig pest att köra.. En vaccumläcka eller fel på tomgångsjusteringsmotorn kan också göra att tomgångsvarvet skenar. Men det kanske är elektriskt gasspjäll på din?
Byta kylare för att gasen kärvar?? Låter lite långsökt men Volvo vet väl bäst
Det kan vara skyddsplåtarna på katten som skramlar, behöver inte nödvändigtvis vara insatsen som är trasig (fast hög CO och HC tyder på det senare). Rev bort plåtarna helt från min, det var nästan inget kvar efter 16 år
Brukade ha en hyrbil (Megane årsmodell ca 97, uthyrd av Volvo här...) som gaswiren kärvade konstant på. En riktig pest att köra.. En vaccumläcka eller fel på tomgångsjusteringsmotorn kan också göra att tomgångsvarvet skenar. Men det kanske är elektriskt gasspjäll på din?
Byta kylare för att gasen kärvar?? Låter lite långsökt men Volvo vet väl bäst
Det kan vara skyddsplåtarna på katten som skramlar, behöver inte nödvändigtvis vara insatsen som är trasig (fast hög CO och HC tyder på det senare). Rev bort plåtarna helt från min, det var nästan inget kvar efter 16 år
-
- Posts: 21
- Joined: 14 Nov 2005, 19:42
- Location: Göteborg
Hej
Med 95% sannolikhet har du inte elektrisk gasspjäll på din megane eftersom jag inte har det på min 01:a, tror det kom 03 eller något liknande.
För att motorn skall hålla tomgångsvarv krävs därför ytterligare någon form av reglering det kan antingen vara ytterligare ett litet gasspjäll (tomgångsslid) eller någon manick som petar på gasspjället för att öppna/stänga det för att hålla motorvarvet rätt. Det är nog det som strular.
Tips: Jag lämnade min Renault hos Volvo i Tuve 5-6 ggr utan att dom kunde lösa ett annat problem som jag hade, till sist tröttnade jag och lämnade den hos Kinna bil som fixade problemet på första försöket. Det är ju en bit och åka iofs...
Lycka till
Andreas
Med 95% sannolikhet har du inte elektrisk gasspjäll på din megane eftersom jag inte har det på min 01:a, tror det kom 03 eller något liknande.
För att motorn skall hålla tomgångsvarv krävs därför ytterligare någon form av reglering det kan antingen vara ytterligare ett litet gasspjäll (tomgångsslid) eller någon manick som petar på gasspjället för att öppna/stänga det för att hålla motorvarvet rätt. Det är nog det som strular.
Tips: Jag lämnade min Renault hos Volvo i Tuve 5-6 ggr utan att dom kunde lösa ett annat problem som jag hade, till sist tröttnade jag och lämnade den hos Kinna bil som fixade problemet på första försöket. Det är ju en bit och åka iofs...
Lycka till
Andreas
Ingen som funderat på om det kan vara gaswiren som är väck ? kan juh vara så att en tråd i wire har gått av och ligger och skaver mot höljet ?!
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
Ska man vara riktigt långsökt så kan lambdan vara kass,
eftersom co/hc värden är felaktiga, samtidigt som mtorn rusar.
dvs styrdboxen känner inte av korrekt avgasvärde och försöker kompensera detta med mer luft, som vidare kompenseras med mer bensin för att blandningen blir för dålig osv. O voilá, högre varvta!
skämt o sido, en oakturiserad verkstad är ofta bättre eftersom på att felsöka, "dem större" (alla vet att jag menar vovlo ) förlitar sig helt på manualer och inte suntförnuft/erfarenhet.
eftersom co/hc värden är felaktiga, samtidigt som mtorn rusar.
dvs styrdboxen känner inte av korrekt avgasvärde och försöker kompensera detta med mer luft, som vidare kompenseras med mer bensin för att blandningen blir för dålig osv. O voilá, högre varvta!
skämt o sido, en oakturiserad verkstad är ofta bättre eftersom på att felsöka, "dem större" (alla vet att jag menar vovlo ) förlitar sig helt på manualer och inte suntförnuft/erfarenhet.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Stackars lambdasond som får skulden för allt.
Renault har inbyggd blandningskorigering i styrboxen så spårar någon elktronisk komponent i insprutningen ur så kopplas ett nöddriftläge in och blandningsvärdet låses till ett fast värde, 128 om man läser av värdet i XR25 (Renault diagnos).
Skenande tomgång är troligtvis om vajjer och spjällhus är ok, tjuvluft vid packningen till tomgångsventilen,alt.packn spjällhus insugningsrör.höga avgas värden tyder ju också på läckage.Felsök med att spaya startgas intill div tätningar.Tomgångsventilens packning måste dock inpekteras genom demontage då en intern läcka inte är ovanlig.
Renault har inbyggd blandningskorigering i styrboxen så spårar någon elktronisk komponent i insprutningen ur så kopplas ett nöddriftläge in och blandningsvärdet låses till ett fast värde, 128 om man läser av värdet i XR25 (Renault diagnos).
Skenande tomgång är troligtvis om vajjer och spjällhus är ok, tjuvluft vid packningen till tomgångsventilen,alt.packn spjällhus insugningsrör.höga avgas värden tyder ju också på läckage.Felsök med att spaya startgas intill div tätningar.Tomgångsventilens packning måste dock inpekteras genom demontage då en intern läcka inte är ovanlig.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Hjälp!!! Gasen på min Megane hänger sig?
Måste höra hur det gick med detta fel och om det till slut löstes?
Jag har ett liknande fel på min Megane 1.6 16v -99 men den går sämre när den är kall.
Kall startar man den och den får gå på tomgång så är varvtalet normalt 1800-2000 varv i någon minut och sen går den ner på normalvarv, men om man rör gasen så börjar den varva mellan 2-4000 varv upp och ner. När bilen har blivit varm så kan man stänga av den och låta den stå i 1 minut och sen fungerar den normalt igen. Sen fungerar den bra i stadskörning men ligger man på högre varv under längre tid (10-15) minuter så hänger sig gasen igen och den pendlar på ca 1500-2000 varv.
Jag har haft den på verkstad 3ggr nu och motortempgivaren är bytt, nån lufttrycksmätare byttes också och tomgångventilen gjordes ren och termostaten byttes också. Inget har hjälpt. Så jag är väldigt tacksam om någon har någon idé.
Jag har ett liknande fel på min Megane 1.6 16v -99 men den går sämre när den är kall.
Kall startar man den och den får gå på tomgång så är varvtalet normalt 1800-2000 varv i någon minut och sen går den ner på normalvarv, men om man rör gasen så börjar den varva mellan 2-4000 varv upp och ner. När bilen har blivit varm så kan man stänga av den och låta den stå i 1 minut och sen fungerar den normalt igen. Sen fungerar den bra i stadskörning men ligger man på högre varv under längre tid (10-15) minuter så hänger sig gasen igen och den pendlar på ca 1500-2000 varv.
Jag har haft den på verkstad 3ggr nu och motortempgivaren är bytt, nån lufttrycksmätare byttes också och tomgångventilen gjordes ren och termostaten byttes också. Inget har hjälpt. Så jag är väldigt tacksam om någon har någon idé.
Johan Hahne
- Stymie
- Posts: 3632
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: Hjälp!!! Gasen på min Megane hänger sig?
Hur är det med slangen till MAP-sensorn, läckage?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Re: Hjälp!!! Gasen på min Megane hänger sig?
16v'na sitter sensorn direkt i insugningsröret.Stymie wrote:Hur är det med slangen till MAP-sensorn, läckage?
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
- Stymie
- Posts: 3632
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: Hjälp!!! Gasen på min Megane hänger sig?
Skönt att man har noll koll på något
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Re: Hjälp!!! Gasen på min Megane hänger sig?
Tätningen kan läcka iallafall.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Hjälp!!! Gasen på min Megane hänger sig?
Insugspackningen ska också vara bytt, men jag vet inte om packningen till tomgångsventilen är bytt. Jag ska åka förbi verkstan idag och prata med dem. Tack för hjälpen.
Johan Hahne
Re: Hjälp!!! Gasen på min Megane hänger sig?
Tror nog att tomgångsventilen är kass.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Hjälp!!! Gasen på min Megane hänger sig?
Nu har jag haft den en gång till på verkstaden. Packningen runt tomgångsventilen är kontrollerad och inget fel hittades. Nästa steg enligt verkstaden är att beställa en ny styrbox som inte är gjord än.
En annan sak som jag upptäckt är att när tomgången är hög och man bromsar och tvingar ner motorn på 500varv så är det precis som det knäpper till efter ett tag och tomgången blir då 200-500 varv och bilen går orent och håller sig knappt igång. Startar man om den så går den bra ett tag igen.
Hur vet man om tomgångsventilen är trasig? Läste en annan tråd här på forumet som hänvisade till ett engelskt forum med bilder steg för steg hur man gjorde rent ventilen men dit kom man aldrig. Har inte heller lyckats hitta några andra bilder på det. Så jag är tacksam för tips.
En annan sak som jag upptäckt är att när tomgången är hög och man bromsar och tvingar ner motorn på 500varv så är det precis som det knäpper till efter ett tag och tomgången blir då 200-500 varv och bilen går orent och håller sig knappt igång. Startar man om den så går den bra ett tag igen.
Hur vet man om tomgångsventilen är trasig? Läste en annan tråd här på forumet som hänvisade till ett engelskt forum med bilder steg för steg hur man gjorde rent ventilen men dit kom man aldrig. Har inte heller lyckats hitta några andra bilder på det. Så jag är tacksam för tips.
Johan Hahne