Drivlina R8/10

Renaulter 25 år eller äldre.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
JCWorks

Drivlina R8/10

Post by JCWorks »

Hej!

Till er som vet bättre; är något av växellådan från den 5-växlade Stålmusen (82-84?) användbart i en R8/10?

MVH/Stefan
mange
Forumpolis

Re: Drivlina R8/10

Post by mange »

nopp passar inte. går ju att bygga fyrlänk och använda denna men då skulle jag använda 5 alpinelådan som är kralligare... hursom mycket jobb och inte helt enkelt att få till (kräver en hel del utprovande med hjulvinklar för att den skall gå bra)
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
JCWorks

Post by JCWorks »

Jag gillar det här forumet, snabba svar och oceaner av kunskap! Det var ungefär så det lät på de franska forumen - mycket jobb och ganska avancerad kirurgi, men iom att jag inte kan språket blir man osäker ändå. Finns det några andra växellådsalternativ än de från svansmotorbilarna, utan avancerad ombyggnad?

Jag lägger ett köptips på en Stålmus, som faktiskt verkar vara räddningsbar i sin helhet, en gammal annons jag trodde var avslutad. Eller om någon vill höja pulsen i sin R4..

MVH/Stefan
mange
Forumpolis

Post by mange »

visst e det bra med forum :D
utan massor av ombyggnad så är det bara svansmotor växelådorna som fungerar.

Men det räcker rätt långt med en sen R10 låda med gördel på ändan. de håller rätt så bra :D

min växellåda i doffen gav upp men det berodde nog mycket på att jag inte hade någon gördel... (en gordinilåda har en starkare platta på gaveln vilket ger samma effekt som en gördel på en standard låda)
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Post Reply