HJÄLP! Var sitter start motorn på laguna 2 sport tourer 16v?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
tompa39
Posts: 18
Joined: 21 Dec 2010, 21:25
Location: staffanstorp

HJÄLP! Var sitter start motorn på laguna 2 sport tourer 16v?

Post by tompa39 »

Hej,

Har haft problem med att bilen inte startar ibland. Under en längre tid var det bara vid enstaka tillfällen men sen har det blivit mer och mer frekvent. Jag har bytat batteri och försökt spraya lite kontakter. När vi har haft problem med att starta bilen så har det gått att få igång bilen genom att trycka ner kopplingen och sedan "dänga" till växelspaken lite. Detta fungerar dock inte längre. Jag har läst på lite olika forum att det mycket väl kan vara antingen solenoiden eller startmotorn som strular. Innan jag lämnar in bilen så tänkte jag ta mig en titt på startmotorn och eventuellt se till så att den får ström ifrån batteriet och titta så att alla kontakter är ok. Min fråga är var sitter startmotorn exakt och hur kommer jag åt den? Den vore guld värt om någon har bilder också?

Tacksam för snabba svar. En bil i juletid behövs verkligen

God jul på er :D
Thomas Andersson
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: HJÄLP! Var sitter start motorn på laguna 2 sport tourer 16v?

Post by Tony »

som på alla bilar mellan motor och växellådan, på dom gamla brukar dom sitta på baksidan men,jag tror din sitter på framsidan, men det är ju bara 2ställen och leta på så det kan ju inte vara så svårt..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
tompa39
Posts: 18
Joined: 21 Dec 2010, 21:25
Location: staffanstorp

Re: HJÄLP! Var sitter start motorn på laguna 2 sport tourer 16v?

Post by tompa39 »

Jag tittade i haynes servicemanual och där står det att man ska ta bort luft systemet, som sitter precis vid motorn, och sedan skall man kunna komma åt startmotorn där. Har lyckats få bort allt utom den sista delen (precis vid manifoldet) som man måste manövrera ut vilket är lättare sagt än gjort. Hursomhelst så kan jag ju se att under luft systemet så sitter det en plåt ivägen, men jag vet inte om startmotorn sitter precis där under och om det kanske vore lättare att lyfta upp bilen för att komma åt.
Thomas Andersson
tompa39
Posts: 18
Joined: 21 Dec 2010, 21:25
Location: staffanstorp

Re: HJÄLP! Var sitter start motorn på laguna 2 sport tourer 16v?

Post by tompa39 »

Är det normalt att skruvarna, som håller det stora plastskyddet under bilen, är svåra att få bort? Har lyckats med 6 skruvar men en av skruvarna som sitter i det lilla plastskyddet går bara att skruva ut en liten bit och sedan går bara skruven runt utan att komma någon vart. Samma sak är det med en skruv som sitter på det stora skyddet. Något tips på hur man skall skruva ut dom?
Thomas Andersson
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: HJÄLP! Var sitter start motorn på laguna 2 sport tourer 16v?

Post by Tony »

tompa39 wrote:Är det normalt att skruvarna, som håller det stora plastskyddet under bilen, är svåra att få bort? Har lyckats med 6 skruvar men en av skruvarna som sitter i det lilla plastskyddet går bara att skruva ut en liten bit och sedan går bara skruven runt utan att komma någon vart. Samma sak är det med en skruv som sitter på det stora skyddet. Något tips på hur man skall skruva ut dom?
kapa
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
chrill3
Posts: 142
Joined: 03 Jul 2010, 08:02
Location: Söderhamn

Re: HJÄLP! Var sitter start motorn på laguna 2 sport tourer 16v?

Post by chrill3 »

Tänkte bara fråga hur din betedde sig då den inte startade..?Min är likadan då den inte vill starta nångång då och då.Men det räcker att gunga till bilen med växel i så sen startar den igen..Märkligt men så är det.. :|
User avatar
Stymie
Posts: 3623
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: HJÄLP! Var sitter start motorn på laguna 2 sport tourer 16v?

Post by Stymie »

Jag skulle nog kolla om det inte är någon lägessensor som spökar. Detta eftersom startmotorn inte har någon koppling till motorn utom i själva startögonblicket. En däng på växelspaken rör inte startmotorn. Det sitter väl en lägesavkännare på växelspaken även på bilarna med de manuella växellådorna?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
tompa39
Posts: 18
Joined: 21 Dec 2010, 21:25
Location: staffanstorp

Re: HJÄLP! Var sitter start motorn på laguna 2 sport tourer 16v?

Post by tompa39 »

Jag trodde först också att det var en lägessensor men det kändes ändå mer troligt att det var solenoiden.

Hursomhelst så har jag fixat problemet. Det gick inte att komma till uppifrån eftersom det var två värmeskyddsplåtar som skulle bort och iom att bultar var skadade var det hopplöst. Jag fick kapa av en bult till plastskyddet under bilen och sedan lista ut var startmotorn satt. Därefter fick jag spraya på kopplingen till solenoiden och lite nätt rucka den fram och tillbaka. Det var väldigt tajt med plats och jag fick inte ens in 556 burken utan fick spreja på avstånd och sedan rucka på kontakten. Väntade sedan ett par minuter och provade sedan starta bilden, och vips så gick den igång. Har provat starta den 5-6 ggr med lite tid emellan varje startförsök utan några problem.

Konstigt att haynes rekommenderar att man skall komma åt startmotorn uppifrån när det blir så mycket jobb. Iofs så är haynes beskrivning för borttagning av startmotorn men det känns ändå som att det är lättare underifrån.

Två tummar upp :racesmile:
Thomas Andersson
tompa39
Posts: 18
Joined: 21 Dec 2010, 21:25
Location: staffanstorp

Re: HJÄLP! Var sitter start motorn på laguna 2 sport tourer 16v?

Post by tompa39 »

Stymie wrote:Jag skulle nog kolla om det inte är någon lägessensor som spökar. Detta eftersom startmotorn inte har någon koppling till motorn utom i själva startögonblicket. En däng på växelspaken rör inte startmotorn. Det sitter väl en lägesavkännare på växelspaken även på bilarna med de manuella växellådorna?
Är det inte så att solenoiden/startmotorn sitter intill växellådan och om det är kontaktfel på solenoiden så kanske det dras igång genom det bildas lite vibrationer när man dänger till växelspaken? Bara lite allmänna funderingar. Kan egentligen inget om bilar men är dock villig att lära mig iaf :P
Thomas Andersson
User avatar
Stymie
Posts: 3623
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: HJÄLP! Var sitter start motorn på laguna 2 sport tourer 16v?

Post by Stymie »

Skönt att det fixade sig! Det behövs förstås inte mycket för att solenoiden ska löpa fritt igen, så en däng på spaken kanske räckte. :-)
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply