instrumentpanelen släcks ej helt vid låsning+ batteriproblem
Moderator: Forumpolisen
instrumentpanelen släcks ej helt vid låsning+ batteriproblem
Hej!
Grand scenic 2,0 -04
Jag berättar hela historien:
Vindrutespolning slutade fungera. Bytte pump utan resultat. Lämnade in den på renault för felsökning. Visade sig bero på spaken vid ratten. Vid belastning slog något relä eller nåt från.
Jag lämnade in den för spakbyte i torsdags. När jag hämtade bilen på efetermiddagen var batteriet dött (instrumentpanelen blinkade och startmotorn gick ej igång). Jag fick hjälp att starta bilen och sedan körde jag ett tag för att ladda upp batteriet. På morgonen var dock batteriet dödare än dödast. Inga lampor tändes vid upplåsning.
På kvällen tog jag in batteriet för uppladdning. Batteriet visade dock bara 6,5 V vid start och laddaren slog av efter en minut. Jag provade även dagen efter med samma resultat. Batteriet var alltså helt dött.
Det har ju varit ganska kallt i Umeå den senaste tiden och vi kör inte alltid så långa sträckor och batteriet är förmodligen 6 år gammalt. Det är med andra ord inte jättekonstigt att batteriet dött.
Dock så måste det ju ha laddats ur vid verkstadsbesöket. Det måste även ha laddats ur under natten som jag hade bilen hemma efter spakbytet.
Jag köpte ett nytt batteri igår och monterade det idag. Bilen startade och jag mätte spänningen som var drygt 14V så batteriet laddas med andra ord.
Nu kommer jag till nuvarande problem som kanske kan förklara urladdningen. När jag låste bilen idag så slocknade inte hela instrumentpanelen. "Ramarna" för temperaturen, tanken och varvtalen fortsatte lysa. Jag väntade ca 10 minuter men de fortsatte lysa. Jag har inget minne av att det varit så tidigare eller har jag fel???
Är detta någon inställningsfråga eller är det något som hänt vid bytet av spaken?? Jag har läst i instruktionsboken men inte hittat något.
För att inte ladda ur batteriet har jag nu kopplat från -polen.
Någon som har någon ide om problemet?
Jag kommer självklart ringa till renault imorgon måndag men lite feedback + tips är välkomna.
Johan
Grand scenic 2,0 -04
Jag berättar hela historien:
Vindrutespolning slutade fungera. Bytte pump utan resultat. Lämnade in den på renault för felsökning. Visade sig bero på spaken vid ratten. Vid belastning slog något relä eller nåt från.
Jag lämnade in den för spakbyte i torsdags. När jag hämtade bilen på efetermiddagen var batteriet dött (instrumentpanelen blinkade och startmotorn gick ej igång). Jag fick hjälp att starta bilen och sedan körde jag ett tag för att ladda upp batteriet. På morgonen var dock batteriet dödare än dödast. Inga lampor tändes vid upplåsning.
På kvällen tog jag in batteriet för uppladdning. Batteriet visade dock bara 6,5 V vid start och laddaren slog av efter en minut. Jag provade även dagen efter med samma resultat. Batteriet var alltså helt dött.
Det har ju varit ganska kallt i Umeå den senaste tiden och vi kör inte alltid så långa sträckor och batteriet är förmodligen 6 år gammalt. Det är med andra ord inte jättekonstigt att batteriet dött.
Dock så måste det ju ha laddats ur vid verkstadsbesöket. Det måste även ha laddats ur under natten som jag hade bilen hemma efter spakbytet.
Jag köpte ett nytt batteri igår och monterade det idag. Bilen startade och jag mätte spänningen som var drygt 14V så batteriet laddas med andra ord.
Nu kommer jag till nuvarande problem som kanske kan förklara urladdningen. När jag låste bilen idag så slocknade inte hela instrumentpanelen. "Ramarna" för temperaturen, tanken och varvtalen fortsatte lysa. Jag väntade ca 10 minuter men de fortsatte lysa. Jag har inget minne av att det varit så tidigare eller har jag fel???
Är detta någon inställningsfråga eller är det något som hänt vid bytet av spaken?? Jag har läst i instruktionsboken men inte hittat något.
För att inte ladda ur batteriet har jag nu kopplat från -polen.
Någon som har någon ide om problemet?
Jag kommer självklart ringa till renault imorgon måndag men lite feedback + tips är välkomna.
Johan
Johan Löfgren
Re: instrumentpanelen släcks ej helt vid låsning+ batteriproblem
Jag har varit med om det på vanlig Meg. -03. Då var det ljus spaken det var ngt. knas med.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: instrumentpanelen släcks ej helt vid låsning+ batteriproblem
Tack för tipset.Dennis wrote:Jag har varit med om det på vanlig Meg. -03. Då var det ljus spaken det var ngt. knas med.
Var det annat än displayen som lyste då?
Jag har nu upptäckt att även lampan i mittkonsolen (den skjutbara med armstöd och förvaring) när man låser bilen!! Märkligt eller?
Kan dessa lampor gå samma relä?? Var kan det sitta?
Johan
Johan Löfgren
Re: instrumentpanelen släcks ej helt vid låsning+ batteriproblem
En liten uppdatering:
Om man sätter på en lampa i taket så släcks inte den heller när man låser bilen....
Har pratat med Renault men de har ingen tid för felsökning innan jul...
Kan dock eventuellt komma förbi på onsdag om de får en lucka...
Vad tycker ni jag skall göra? Jag anser ju att problemen uppstod efter bytet av spaken (kan dock inte bevisa det och är inte 100% säker på detta..) och att de borde försöka lösa det direkt.
Johan
Om man sätter på en lampa i taket så släcks inte den heller när man låser bilen....
Har pratat med Renault men de har ingen tid för felsökning innan jul...
Kan dock eventuellt komma förbi på onsdag om de får en lucka...
Vad tycker ni jag skall göra? Jag anser ju att problemen uppstod efter bytet av spaken (kan dock inte bevisa det och är inte 100% säker på detta..) och att de borde försöka lösa det direkt.
Johan
Johan Löfgren
Re: instrumentpanelen släcks ej helt vid låsning+ batteriproblem
Lampan i taket som inte släcks, beror inte de på åt vilket håll du ställer lampknappen ? Så är det i alla fall på min Laguna. Vippstömbrytare med noll i mitten och kontinuerligt ljus åt ena hållet och med ca 15 sekunders frånslagsfördröjning i andra läget och i det läget släcks ljuset direkt om man låser.
// Göte J
// Göte J
Re: instrumentpanelen släcks ej helt vid låsning+ batteriproblem
Det har du rätt i!Göte J wrote:Lampan i taket som inte släcks, beror inte de på åt vilket håll du ställer lampknappen ? Så är det i alla fall på min Laguna. Vippstömbrytare med noll i mitten och kontinuerligt ljus åt ena hållet och med ca 15 sekunders frånslagsfördröjning i andra läget och i det läget släcks ljuset direkt om man låser.
// Göte J
Johan Löfgren
Re: instrumentpanelen släcks ej helt vid låsning+ batteriproblem
Tror inte du behöver behöver bekymra dig för bevisbördan. Bilen gick väl att köra innan eller?löfe wrote:... När jag hämtade bilen på efetermiddagen var batteriet dött ... Jag fick hjälp att starta bilen och sedan körde jag ett tag för att ladda upp batteriet. På morgonen var dock batteriet dödare än dödast.
Det enda som är ett problem är att du verkar vara alldeles för snäll kund hos verkstaden. Tror du behöver slå näven i bordet och få dom att förstå vilka klåpare dom är. Självklart ska du få ersättning för minst ett batteri eftersom det var servicen som orsakade djupurladdning bortom alll räddning.
Var sen försiktig med att göra för mycket själv eftersom dom säkert kommer säga att alla fel beror på dig. Som vanligt gäller; ställ höga krav och var j-igt jobbig så brukar det mesta gå bra. Hör med andra verkstäder om de känner till problemet.
Gustav Johansson, Megane 1.6 -97, Megane 1.6 -05
Re: instrumentpanelen släcks ej helt vid låsning+ batteriproblem
Jo den gick att köra innan.m268 wrote: Tror inte du behöver behöver bekymra dig för bevisbördan. Bilen gick väl att köra innan eller?
Det enda som är ett problem är att du verkar vara alldeles för snäll kund hos verkstaden. Tror du behöver slå näven i bordet och få dom att förstå vilka klåpare dom är. Självklart ska du få ersättning för minst ett batteri eftersom det var servicen som orsakade djupurladdning bortom alll räddning.
Var sen försiktig med att göra för mycket själv eftersom dom säkert kommer säga att alla fel beror på dig. Som vanligt gäller; ställ höga krav och var j-igt jobbig så brukar det mesta gå bra. Hör med andra verkstäder om de känner till problemet.
Och ja, jag är för snäll...
Jag har bara pratat med min "personliga servicetekniker" än. Han är schyst och har gjort ett bra jobb tidigare så jag vill inte spy galla över honom direkt. Jag ska se vad han gör först och sedan när han fixat felet och det kommer till det ekonomiska får jag ta i med hårdhandskarna...
Johan
Johan Löfgren
Re: instrumentpanelen släcks ej helt vid låsning+ batteriproblem
Flera år sedan,,, men det räckte med byte av ljusspaken.löfe wrote:Tack för tipset.Dennis wrote:Jag har varit med om det på vanlig Meg. -03. Då var det ljus spaken det var ngt. knas med.
Var det annat än displayen som lyste då?
Jag har nu upptäckt att även lampan i mittkonsolen (den skjutbara med armstöd och förvaring) när man låser bilen!! Märkligt eller?
Kan dessa lampor gå samma relä?? Var kan det sitta?
Johan
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: instrumentpanelen släcks ej helt vid låsning+ batteriproblem
Problemet är löst!
Det var en sladd som lossnat/gått av till ljusspaken. Är tydligen "trångt" och "svårt att få tillbaka" allt kring styrstången...
Det var en sladd som lossnat/gått av till ljusspaken. Är tydligen "trångt" och "svårt att få tillbaka" allt kring styrstången...
Johan Löfgren