5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
Moderator: Forumpolisen
-
- Posts: 149
- Joined: 24 Jul 2010, 20:34
- Location: Kristianstad
- Contact:
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
Idag jobbades det undan en hel del. Först hjälpte "Jackson" mig få upp finnishen på kolfiberbreddningen (bilder på detta kommer senare)
Under tiden slipade jag huven som inom kort är färdig att gjutas av.
Senare kom Peter och fixade ihop passningen mellan bakre skärmbreddning och bakluckan, under baklamporna. Lite pill eftersom breddningen är hyfsat ordentlig med sina 100mm.
Jackson fixar skärmbreddningen.
Smile! =)
Jag med lågbudget slipen...funkade ändå hyfsat.
Huven slipad men ska lackas med topcoat som både fyller ut om det finns små ojämnheter plus att det blir en blank yta att gjuta form på.
Ser skumt ut det här =)
Denna sidan också...
Peter ordnade "trattar" till broms & däck kylningen, NAJS! Ska lackas!
Hade en gammal bild på skärmbreddningen som mättes strax innan pluggen var färdig. På begäran från Mojje...även om han mest ville se kolfibret hehe... 100mm hela vägen runtom.
Blir ju lite bredare...
På denna bilde vill jag definitivt inte skryta om den ruskigt vackra fälgen, NOOOT! Utan den brutalt fina linjen på skärmbreddningen. På min gamla Fiesta var jag aldrig riktigt nöjd med denna linje men denna kan väl ingen klaga på...eller? Följer original linjerna och det blev exakt lika på bägge sidor. Be my guest & mät själva när ni får chansen =)
Spacklade upp ögonlocken en sista gång & jämnade till scoopet lite grann.
Stort tack till dagens hjältar, Peter & Jackson!
Imorgon blir det en ny kanske ännu fetare uppdatering...vem vet kanske blir det en smygkik på kolfiberskärmarna
Under tiden slipade jag huven som inom kort är färdig att gjutas av.
Senare kom Peter och fixade ihop passningen mellan bakre skärmbreddning och bakluckan, under baklamporna. Lite pill eftersom breddningen är hyfsat ordentlig med sina 100mm.
Jackson fixar skärmbreddningen.
Smile! =)
Jag med lågbudget slipen...funkade ändå hyfsat.
Huven slipad men ska lackas med topcoat som både fyller ut om det finns små ojämnheter plus att det blir en blank yta att gjuta form på.
Ser skumt ut det här =)
Denna sidan också...
Peter ordnade "trattar" till broms & däck kylningen, NAJS! Ska lackas!
Hade en gammal bild på skärmbreddningen som mättes strax innan pluggen var färdig. På begäran från Mojje...även om han mest ville se kolfibret hehe... 100mm hela vägen runtom.
Blir ju lite bredare...
På denna bilde vill jag definitivt inte skryta om den ruskigt vackra fälgen, NOOOT! Utan den brutalt fina linjen på skärmbreddningen. På min gamla Fiesta var jag aldrig riktigt nöjd med denna linje men denna kan väl ingen klaga på...eller? Följer original linjerna och det blev exakt lika på bägge sidor. Be my guest & mät själva när ni får chansen =)
Spacklade upp ögonlocken en sista gång & jämnade till scoopet lite grann.
Stort tack till dagens hjältar, Peter & Jackson!
Imorgon blir det en ny kanske ännu fetare uppdatering...vem vet kanske blir det en smygkik på kolfiberskärmarna
Alex Öjvindsson
-
- Posts: 149
- Joined: 24 Jul 2010, 20:34
- Location: Kristianstad
- Contact:
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
Det blev en heldag i garaget och jag fick mycket hjälp av Peter & Jackson även idag =)
Caddy skruvar på sin Mini som ska turbokonverteras inför Elmia. Vi fick även besök i garaget av Micke & Macke.
Micke underhåller Peter medans han putsar till huvscoopet.
Jackson hjälper Caddy med elen i Minin.
Börjat tömma insidan av bilen.
Fått bredda ihop baklamporna med bakskärmarna på båda sidor, här e byggskummet skuret.
Såhär mycket bredare blir kanten under baklamporna =)
Och nu det många länge väntat på (åtminstone vissa)...smygbilder på ena breddaren
Även huven börjar bli helt färdig för att gjuta form på men glömde ta bild på detta =/ sorry.
Snart påbörjas arbetet med främre & bakre stötisarna på allvar men innan dess ska sidokjolarna få sina fästen svetsade.
Tack till alla hjälpande händer idag!
Caddy skruvar på sin Mini som ska turbokonverteras inför Elmia. Vi fick även besök i garaget av Micke & Macke.
Micke underhåller Peter medans han putsar till huvscoopet.
Jackson hjälper Caddy med elen i Minin.
Börjat tömma insidan av bilen.
Fått bredda ihop baklamporna med bakskärmarna på båda sidor, här e byggskummet skuret.
Såhär mycket bredare blir kanten under baklamporna =)
Och nu det många länge väntat på (åtminstone vissa)...smygbilder på ena breddaren
Även huven börjar bli helt färdig för att gjuta form på men glömde ta bild på detta =/ sorry.
Snart påbörjas arbetet med främre & bakre stötisarna på allvar men innan dess ska sidokjolarna få sina fästen svetsade.
Tack till alla hjälpande händer idag!
Alex Öjvindsson
-
- Posts: 149
- Joined: 24 Jul 2010, 20:34
- Location: Kristianstad
- Contact:
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
Eftersom materialet till skärmbreddarna tog slut så körde jag & hälsade på hos Krille på Sportvagnskonsult för att hämta hem lite mer lakritsrulle =) Måste bara göra klart för både alla som vet vad man snackar om för nödvändiga skills när det gäller kolfiber & de som inte har en aning, Krille är sjukt skillad & proffsig!
Den mannen kan gjuta med kolfiber Testlyfte Cossiedörren & jäklaranamma....ett finger hade räckt för att hiva iväg dörren ett tjugotal meter, om inte vinden hade fångat den innan landningen förstås =) hehe. Snyggt jobbat Krille & vilken finnish
Sedan bar det av till garaget igen för att förbereda kolfiberjobbet på hela ena sidan. Jag & Peter testade hans tyskstukade fälgar på Caddys Minitaxi samt min R5:a för att kolla breddningen i jämförelse med fälgarna från Risetrade som ska sitta på min bil =) Det blir sjukt grymt!
Vissa gillar lakrits, andra gillar sötgodis...för mig är kolfiber bägge delar
Samma bultindelning mä =) haha!
Den mannen kan gjuta med kolfiber Testlyfte Cossiedörren & jäklaranamma....ett finger hade räckt för att hiva iväg dörren ett tjugotal meter, om inte vinden hade fångat den innan landningen förstås =) hehe. Snyggt jobbat Krille & vilken finnish
Sedan bar det av till garaget igen för att förbereda kolfiberjobbet på hela ena sidan. Jag & Peter testade hans tyskstukade fälgar på Caddys Minitaxi samt min R5:a för att kolla breddningen i jämförelse med fälgarna från Risetrade som ska sitta på min bil =) Det blir sjukt grymt!
Vissa gillar lakrits, andra gillar sötgodis...för mig är kolfiber bägge delar
Samma bultindelning mä =) haha!
Alex Öjvindsson
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
-
- Forumpolis
- Posts: 1184
- Joined: 13 Aug 2006, 21:41
- Firstname: John
- Surname: Ignell
- Location: Enviken
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
ser ut o bli en grym kärra till nästa års race!
John Ignell Enviken
-
- Posts: 149
- Joined: 24 Jul 2010, 20:34
- Location: Kristianstad
- Contact:
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
Min projekttråd vann 2:a pris på Gatbilar.se i deras projekttrådstävling den gångna månaden Får öka takten & plocka den där 1:a platsen innan påsk
Motivering nedan:
"Den person som vinner en verktygssats från Verktygsboden är:
CarbonLoader & Risetrade.se bygger Renault 5 Turbo
http://www.gatbilar.se/forum/viewtopic.php?id=9772
Juryns motivering lyder:
Stracing har valt en unik bil att bygga på och gör detta med bravur. Många intressanta lösningar och tillvägagångssätt värvat med engagemang på sajten i övrigt gör honom till en värdig vinnare.
Grattis!"
Idag kom dessutom ett nytt paket från SC-Styling....
Stort tack till mina sponsorer!
Nu börjar bilen bli fullutrustad...behöver bara en ratt, bromsskivor & R-däck
Motivering nedan:
"Den person som vinner en verktygssats från Verktygsboden är:
CarbonLoader & Risetrade.se bygger Renault 5 Turbo
http://www.gatbilar.se/forum/viewtopic.php?id=9772
Juryns motivering lyder:
Stracing har valt en unik bil att bygga på och gör detta med bravur. Många intressanta lösningar och tillvägagångssätt värvat med engagemang på sajten i övrigt gör honom till en värdig vinnare.
Grattis!"
Idag kom dessutom ett nytt paket från SC-Styling....
Stort tack till mina sponsorer!
Nu börjar bilen bli fullutrustad...behöver bara en ratt, bromsskivor & R-däck
Alex Öjvindsson
-
- Posts: 149
- Joined: 24 Jul 2010, 20:34
- Location: Kristianstad
- Contact:
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
För tidig julklapp =)
Coilovers från SuperSport i Tyskland genom sponsring av Risetrade.se. Detta blir jäkligt bra!
Bilder från helgen, man glömmer lätt bort att dokumentera när man är mitt uppe i bygget men fick med en del iaf. Missade ta bilder på insidan som fick golvet bättrat & är helt rensad & redo för ny matta, stol m.m.
Markerat upp linje på bakre stötfångaren att kapa längs med.
Sönder kapad...
för att monteras ihop igen med rätt distans.
Vinkeln vid hjulet ska jämnas senare.
Man kan nästan använda allt att mäta med =) Tog en packning till Caddys Mini Cooper...hehe, Peters idé =) Alla sätt är ju bra utom de dåliga.
Färdigplastat från insidan. Ikväll förstärker jag från utsidan med kolfiber remsor. Sen ska jag finspackla ytan & slipa jämnt innan jag kapar itu den igen, rakt av på mitten =)
Här är en bild jag tog i fredags innan jag la Dolles motorkåpor på brevlådan.
Gissar på att han blir ensam om sin motorstyling
Coilovers från SuperSport i Tyskland genom sponsring av Risetrade.se. Detta blir jäkligt bra!
Bilder från helgen, man glömmer lätt bort att dokumentera när man är mitt uppe i bygget men fick med en del iaf. Missade ta bilder på insidan som fick golvet bättrat & är helt rensad & redo för ny matta, stol m.m.
Markerat upp linje på bakre stötfångaren att kapa längs med.
Sönder kapad...
för att monteras ihop igen med rätt distans.
Vinkeln vid hjulet ska jämnas senare.
Man kan nästan använda allt att mäta med =) Tog en packning till Caddys Mini Cooper...hehe, Peters idé =) Alla sätt är ju bra utom de dåliga.
Färdigplastat från insidan. Ikväll förstärker jag från utsidan med kolfiber remsor. Sen ska jag finspackla ytan & slipa jämnt innan jag kapar itu den igen, rakt av på mitten =)
Här är en bild jag tog i fredags innan jag la Dolles motorkåpor på brevlådan.
Gissar på att han blir ensam om sin motorstyling
Alex Öjvindsson
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
Precis så skall man göra med bakstöten om man vill ha ner den, orginalet är så högt upp.
Skall bli kul att se hur det blir..
Skall bli kul att se hur det blir..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
-
- Posts: 149
- Joined: 24 Jul 2010, 20:34
- Location: Kristianstad
- Contact:
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
Blev en snabb vända till garaget idag med Peter. Har just nu vissa delar hemma i en insnöad källare som jag inte kan öppna utan att förstöra hela dörren =/ Så det fick bli att göra vad vi kunde med sakerna i garaget idag.
Vi började med att käka lite spettkaka....OOOPS, det var visst byggskum =)
Medans jag byggde på sidokjolarna kapade Peter sönder fronten...som vi nu forskat fram att det ÄR en 850R front. Den måste för ovanlighetens skull höjas minst 30mm för att inte ta i när bilen sänks. Det blev till slut 35mm.
Nu blir det lite mer markfrigång. Den ska ju gå att pressa ordentligt i kurvorna utan att gå sönder för mycket =) Därför kommer den istället för att plastas stärkas med kolfiber.
För att motorn ska få så mycket kyla som möjligt så gjordes mitthålet i fronten större.
Mycket bättre...
Lördagsgodis
Vi tänkte skapa lite nya former på bilens front...ska bara härda sen blir det ju skitsnyggt....INTE
Jämnat till ytan lite.
Tyvärr var jag så uppe i att fixa fronten med Peter att jag åter igen glömde ta bilder på hälften som gjordes =)
Som jag nämnde så fixade jag även sidokjolarna. Imorgon blir en liten tur till garaget igen men till kvällen ska jag försöka få upp källardörren utan att paja den helt så jag kan ta bilder på vingen m.m.
Vi började med att käka lite spettkaka....OOOPS, det var visst byggskum =)
Medans jag byggde på sidokjolarna kapade Peter sönder fronten...som vi nu forskat fram att det ÄR en 850R front. Den måste för ovanlighetens skull höjas minst 30mm för att inte ta i när bilen sänks. Det blev till slut 35mm.
Nu blir det lite mer markfrigång. Den ska ju gå att pressa ordentligt i kurvorna utan att gå sönder för mycket =) Därför kommer den istället för att plastas stärkas med kolfiber.
För att motorn ska få så mycket kyla som möjligt så gjordes mitthålet i fronten större.
Mycket bättre...
Lördagsgodis
Vi tänkte skapa lite nya former på bilens front...ska bara härda sen blir det ju skitsnyggt....INTE
Jämnat till ytan lite.
Tyvärr var jag så uppe i att fixa fronten med Peter att jag åter igen glömde ta bilder på hälften som gjordes =)
Som jag nämnde så fixade jag även sidokjolarna. Imorgon blir en liten tur till garaget igen men till kvällen ska jag försöka få upp källardörren utan att paja den helt så jag kan ta bilder på vingen m.m.
Alex Öjvindsson
-
- Posts: 149
- Joined: 24 Jul 2010, 20:34
- Location: Kristianstad
- Contact:
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
Blev lite mer modifieringsarbete med fronten ikväll & tog bild på hur mycket bredare sidokjolen kommer bli, just nu med sin köttfärslimpedeg =)
Vårt garages motsvarighet till Rob´n´Raz heter "Peter´n´the Rasp" =)
Sidokjolens breddningsmått, har nämnt tidigare att vi använder oss helt & hållet av originalets linjer & former, så det får skyllas på fabrik om det ser tokigt ut i slutändan
Jämnat till frontens nedre läpp.
Blir mycket bra detta =) Ska senare förstärkas med ett lager kolfiber för att styva upp den lite.
Vårt garages motsvarighet till Rob´n´Raz heter "Peter´n´the Rasp" =)
Sidokjolens breddningsmått, har nämnt tidigare att vi använder oss helt & hållet av originalets linjer & former, så det får skyllas på fabrik om det ser tokigt ut i slutändan
Jämnat till frontens nedre läpp.
Blir mycket bra detta =) Ska senare förstärkas med ett lager kolfiber för att styva upp den lite.
Alex Öjvindsson
-
- Posts: 149
- Joined: 24 Jul 2010, 20:34
- Location: Kristianstad
- Contact:
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
Om Club Renault vill synas på min bil under nästa säsong så släng iväg ett par dekaler med posten Man vet aldrig, kanske blir det någon plats över för dessa
Bara hör av er om adressuppgifter isf.
Mvh
Alex
Bara hör av er om adressuppgifter isf.
Mvh
Alex
Alex Öjvindsson
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
Dekaler kan fixas finns lite olika bla den som syns högst upp i forumet. PM a adress
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
-
- Posts: 149
- Joined: 24 Jul 2010, 20:34
- Location: Kristianstad
- Contact:
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
Tack Mange!
Blev en effektiv runda till garaget ikväll. Arbetet på fronten fortsatte & stötfångaren kapades sönder igen för att även bli bredare. Drog ett lager finspackel på sidokjolen för att få en jämnare yta att jobba med.
Vill passa på att tacka Peter för att han hjälper mig så mycket som han gör, guld värt!
En förebild innan jag kapade sönder stötfångaren...
Fick idag lära mig hur man kapar för att få maximal hållfasthet när man sedan plastar ihop stötfångaren igen =) Såhär ska det göras!
Peter gör ett sjukt bra jobb på fronten. Läppen klar att förstärkas med kolfiber =)
Sidokjolen uppifrån fick ett lager finspackel.
Fick även besök av Barve & hans flickvän Ella i garaget, alltid trevligt med lite folk att tjabba med under arbetets gång. Välkomna åter!
Blev en effektiv runda till garaget ikväll. Arbetet på fronten fortsatte & stötfångaren kapades sönder igen för att även bli bredare. Drog ett lager finspackel på sidokjolen för att få en jämnare yta att jobba med.
Vill passa på att tacka Peter för att han hjälper mig så mycket som han gör, guld värt!
En förebild innan jag kapade sönder stötfångaren...
Fick idag lära mig hur man kapar för att få maximal hållfasthet när man sedan plastar ihop stötfångaren igen =) Såhär ska det göras!
Peter gör ett sjukt bra jobb på fronten. Läppen klar att förstärkas med kolfiber =)
Sidokjolen uppifrån fick ett lager finspackel.
Fick även besök av Barve & hans flickvän Ella i garaget, alltid trevligt med lite folk att tjabba med under arbetets gång. Välkomna åter!
Alex Öjvindsson
-
- Posts: 149
- Joined: 24 Jul 2010, 20:34
- Location: Kristianstad
- Contact:
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
Stort tack till Club Renault Sverige för "lycka till" kortet & dekalerna. Nu måste jag verkligen hitta plats till dekalerna på bilen med ett sånt personligt meddelande
Såhär var det meningen att dörrinsidorna på Fiestan skulle se ut men av någon anledning blev det inte så.... =/
Denna bilden har jag fått från en R5 kollega från England som visade mig hur jag ska placera dörrhandtaget.
Mina dörrar kommer förhoppningsvis denna gång att se ut precis såhär fast med svart lack istället för vit
Thanx to my mates at Renault Sport Club who can´t understand shit of my project-thread =)
Såhär var det meningen att dörrinsidorna på Fiestan skulle se ut men av någon anledning blev det inte så.... =/
Denna bilden har jag fått från en R5 kollega från England som visade mig hur jag ska placera dörrhandtaget.
Mina dörrar kommer förhoppningsvis denna gång att se ut precis såhär fast med svart lack istället för vit
Thanx to my mates at Renault Sport Club who can´t understand shit of my project-thread =)
Alex Öjvindsson
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
De kom fram va bra föresten du vet om att vi har banträff på gotland varje år i maj. det vore väl något för dig att delta i
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.