OMÖJLIGT HITTA VATTENPUMP till Renault Laguna V6 -94?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
ktjernberg
Posts: 5
Joined: 14 Dec 2010, 14:04
Location: stockholm

OMÖJLIGT HITTA VATTENPUMP till Renault Laguna V6 -94?

Post by ktjernberg »

Hej allihopa.

Jag har en Renault Laguna V6 3,0 -94 som vattenpumpen har gått sönder på. Axel och lager har skurit. Problemet är inte att vattenpumpen är trasig, problemet ligger i att det inte finns någon ny att köpa :shock: Det sitter en z7x motor i min bil men vattenpumpen som alla jag varit i kontakt med rekomenderar ser inte alls ut som min. Vattenpumpen som sitter original på min har termostathuset (?) typ integrerat med pumpen. Jag är själv ingen mek-erfaren kille men vem som helst fattar att det är fel. Jag har som sagt googlat sönder min dator och ringt sönder min telefon i sökan efter en ny eller beggad vattenpump men utan resultat. Är det NÅGON som har NÅGON eller NÅGRA idéer så säg gärna till. Vet inte vart jag skall vända mig eftersom att jag har gått igenom alla led av handlare och mekar som jag känner till. Är det någon som vill veta något mer specifikt om bilen eller motorn i sig så skriv gärna så försöker jag ta reda på det ! Kan även maila bilder om någon vill se orignalet ! Detta är ett tvättäkta mysterium grabbar och tjejer....jakten på den försvunna vattenpumpen...

Med mycket vänliga hälsningar/
Kim Tjernberg
renaultägare som är sur
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: OMÖJLIGT HITTA VATTENPUMP till Renault Laguna V6 -94?

Post by Tony »

ktjernberg wrote:Hej allihopa.

Jag har en Renault Laguna V6 3,0 -94 som vattenpumpen har gått sönder på. Axel och lager har skurit. Problemet är inte att vattenpumpen är trasig, problemet ligger i att det inte finns någon ny att köpa :shock: Det sitter en z7x motor i min bil men vattenpumpen som alla jag varit i kontakt med rekomenderar ser inte alls ut som min. Vattenpumpen som sitter original på min har termostathuset (?) typ integrerat med pumpen. Jag är själv ingen mek-erfaren kille men vem som helst fattar att det är fel. Jag har som sagt googlat sönder min dator och ringt sönder min telefon i sökan efter en ny eller beggad vattenpump men utan resultat. Är det NÅGON som har NÅGON eller NÅGRA idéer så säg gärna till. Vet inte vart jag skall vända mig eftersom att jag har gått igenom alla led av handlare och mekar som jag känner till. Är det någon som vill veta något mer specifikt om bilen eller motorn i sig så skriv gärna så försöker jag ta reda på det ! Kan även maila bilder om någon vill se orignalet ! Detta är ett tvättäkta mysterium grabbar och tjejer....jakten på den försvunna vattenpumpen...

Med mycket vänliga hälsningar/
Kim Tjernberg
prv 6an borde väl gå att hitta delar till.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: OMÖJLIGT HITTA VATTENPUMP till Renault Laguna V6 -94?

Post by Dennis »

Original då ?
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
ktjernberg
Posts: 5
Joined: 14 Dec 2010, 14:04
Location: stockholm

Re: OMÖJLIGT HITTA VATTENPUMP till Renault Laguna V6 -94?

Post by ktjernberg »

Tack för svaren grabbar, tyvärr har jag bit för bit gått igenom alla bildelsbaser och stakat ut att det inte finns några som helst vattenpumpar att få tag i som stämmer. Troligtvis sitter det samma vattenpump på safrane och espace med större motorer eftersom att dessa inte heller går att hitta någonstans. Frankrike har till och med skrivit på vissa sidor att de inte tillverkas/levereras längre :? Nu är det väl snarare en fråga om någon känner någon som "kan ha en extra på hyllan" typ. Riktigt tråkigt eftersom att bilen i sig är väldigt fräsch och välbehållen och fungerar klockrent, vattenpumps-kaoset borträknat då :mrgreen: Renault själva lägger bara på luren typ och hoppas bara på att man inte ska ringa tillbaka eftersom att dom vet att dom inte kan hjälpa till. Skruvat.se Lagat.se Lagabasen.se Meca Mekonomen Renault-Volvo you name it, jag har gått igenom allt och ringt alla...
renaultägare som är sur
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: OMÖJLIGT HITTA VATTENPUMP till Renault Laguna V6 -94?

Post by mange »

Antar att du redan kollat med autofrance? www.autofrance.se
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: OMÖJLIGT HITTA VATTENPUMP till Renault Laguna V6 -94?

Post by Dennis »

Safrane har inte samma pump. Möjligt vis Espace v6 -97, enda årsmodellen med kedjev6'n. Det verkar vara fler likheter mellan Laguna motorn och den i Espace än den i Safrane.
Har du kollat www.leboncoin.fr ?
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
man
Posts: 35
Joined: 05 Oct 2008, 16:48
Location: Björnhuvud No Sthlm Sverige

Re: OMÖJLIGT HITTA VATTENPUMP till Renault Laguna V6 -94?

Post by man »

Jag har några Citroen XM 3,0 V6 12v från 90-94 stående och där sitter beg v-pumpar på, kan de passa ? Har du någon bild på din pump ?
Michael Andersson
ktjernberg
Posts: 5
Joined: 14 Dec 2010, 14:04
Location: stockholm

Re: OMÖJLIGT HITTA VATTENPUMP till Renault Laguna V6 -94?

Post by ktjernberg »

Dennis wrote:Safrane har inte samma pump. Möjligt vis Espace v6 -97, enda årsmodellen med kedjev6'n. Det verkar vara fler likheter mellan Laguna motorn och den i Espace än den i Safrane.
Har du kollat http://www.leboncoin.fr ?
Hej, möjligheten fanns med båda de modellerna. Synd bara att dessa inte heller tillverkas längre :cry: Har inte kollat hemsidan än men skall till att göra det nu!
man wrote:Jag har några Citroen XM 3,0 V6 12v från 90-94 stående och där sitter beg v-pumpar på, kan de passa ? Har du någon bild på din pump ?
Jag har ej tagit denna bild men det är en likadan, tydligen inte bara jag här i världen som står utan vattenpump !

http://www.renaultforum.pl/water-pump-f ... -vt808.htm

Tack så mycket för alla svar allihop! Sökandet fortsätter! :wink:
renaultägare som är sur
ari_man
Posts: 16
Joined: 12 Nov 2010, 07:49
Location: Skavböke

Re: OMÖJLIGT HITTA VATTENPUMP till Renault Laguna V6 -94?

Post by ari_man »

Kan man inte renovera en vattenpump?
Ari Man
ktjernberg
Posts: 5
Joined: 14 Dec 2010, 14:04
Location: stockholm

Re: OMÖJLIGT HITTA VATTENPUMP till Renault Laguna V6 -94?

Post by ktjernberg »

Hela skiten har skurit, axeln är helt död.
Vet inte om det finns något att rädda liksom :shock:
renaultägare som är sur
Göte J
Posts: 217
Joined: 20 Jan 2006, 15:13
Firstname: Göte
Surname: Johansson
Location: Linköping

Re: OMÖJLIGT HITTA VATTENPUMP till Renault Laguna V6 -94?

Post by Göte J »

Förr i tiden renoverade man ju alltid vattenpumparna. Det är naturligtvis kullagrena som skurit. Men problemen är flera. Hur komma åt att anbrunga kraft för att få dän remskiva och skovelhjul utan att ta sönder dessa. Och får man isär grejorna, var får man tag på nya lager m tätningar.
Samtidigt kan man ju tycka, Vad är att förlora om man försöker, pumpen är ju kass som den är.
// Göte J
Post Reply