Megane -97 dog i korsning, startar inte mer

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
hellis22
Posts: 3
Joined: 06 Dec 2010, 15:55
Location: Skövde

Megane -97 dog i korsning, startar inte mer

Post by hellis22 »

Min flickvän har en Renault Megane -97 1.6. För några veckor sedan skulle hon åka hemifrån på morgonen, det var ca 5-10 plusgrader, när hon rullar in i en korsning på tvåan och växlar ner till ettan och skall gasa iväg, plötsligt dör motorn, och den startar ej mer. När man försöker starta rullar den precis som vanligt men den vägrar tända till. Lämnade in den på verkstad som sa att det var motorboxen som är fuktskadad, men det är ström i den, och när jag kollar ser det inte ut som dem öppnat boxen ens? Och dem ville inte söka vidare för att leta annat.. Sedan pratade jag med en duktig mekaniker på bilia, som inte trodde det var boxen utan att det var något litet enkelt fel..

Jag ställde in den i varmgarage för att se om det var något som fryst till eller att motorn var kall. Men utan resultat.
Vad tror ni det kan vara, är det motorboxen som gett sig?
Christian Hellberg, Skövde
User avatar
Stymie
Posts: 3623
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Megane -97 dog i korsning, startar inte mer

Post by Stymie »

Kanske ... - Kontaktstycke vid batteriet uppe i torkardiket. Ibland är det bra med sökfunktionen i forumet: http://www.crs-forum.16v.se/viewtopic.p ... =vit+kabel
"Det finns ett kontaktstycke bakom batteriet som sitter trångt uppe i hörnet mot innerskärmen rakt i vattendroppet. Där skarvas en mängd tunna styva kablar bl.a. till hastighetsmätaren. Det var massor av oxid och smuts och en del kablar gick av bara men petade. Rengöring och skarvning med vid sidan om har fungerat i två år nu! "
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
hellis22
Posts: 3
Joined: 06 Dec 2010, 15:55
Location: Skövde

Re: Megane -97 dog i korsning, startar inte mer

Post by hellis22 »

Jag får den fortfarande inte att fungera?

Det är bytt batteri på den också, samma dag som den dog, om det skulle vara dåligt batteri. Men startade inte, testade med startkablar utan resultat och även putta igång den med samma resultat!
Bränslepumpen lät när vi lämnade in bilen på verkstan, men nu är det tyst!?

Vad kan det vara för fel?

Kan det va så illa att det är boxen som är kaputt och måste bytas? Vill ju vara säker på att det skulle vara den om man ska lägga så mycket pengar på en ny box och omkodning. Har hittat en på skrothandlare med samma artikelnummer för en tusenlapp. Men trots att det är samma nummer på boxarna måste den väl kodas om också?
Christian Hellberg, Skövde
hellis22
Posts: 3
Joined: 06 Dec 2010, 15:55
Location: Skövde

Re: Megane -97 dog i korsning, startar inte mer

Post by hellis22 »

Något jag märkte nu när jag försöker starta den, att batterilampan börjar blinka efter någon/några sekunder när jag drar runt nyckeln, trots att det sitter ett nytt batteri i?

Ingen som har några tips?
Christian Hellberg, Skövde
User avatar
Stymie
Posts: 3623
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Megane -97 dog i korsning, startar inte mer

Post by Stymie »

Jag trodde jag gav ett tips ;-)

Kolla jordflätan till motorblocket/växellådan.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
m268
Posts: 35
Joined: 19 Jul 2010, 22:57
Location: Oskarshamn

Re: Megane -97 dog i korsning, startar inte mer

Post by m268 »

"Lämnade in den på verkstad som sa att det var motorboxen som är fuktskadad, men det är ström i den, och när jag kollar ser det inte ut som dem öppnat boxen ens?"

Styrenheten är väl fylld med gummimassa och pilla bort den tror jag inte att verkstaden ger sig på. Ser den hel ut? På vilket sätt har verkstaden provat styrenheten? Och vad menar du med att det är ström i den? Jag förutsätter att du själv eller åtminstone serviceverkstaden har gjort en nogrann inspektion och rengöring av både stift och hylsor i kontakten mellan styrenhet och kabelhärva. Eventuell oxid på stiften kan nog även leda till fel när de kopplar sin provutrustning till styrenheten.
Gustav Johansson, Megane 1.6 -97, Megane 1.6 -05
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Megane -97 dog i korsning, startar inte mer

Post by Robin »

Jag tror att styrboxen går på denna modell av den anledning att det kommer fukt/vatten i kabelstycket vid batteriet och kortsluter då boxen. Inte att det kommer fukt på styrboxen. Kolla detta innan du gör något annat. Och sök på forumet.

Finns mycket att hitta. Min systers megane är likadan. Vi har kollar allt och skarvat alla kablar utan resultat. Dock min megane räckte det med rengöring där.

Nu är ny box beställd från england som kommer under nästa vecka. Hoppas detta löser problemet. Dessa boxar behöver inte kodas om då dom är "tom" och får låskod när man sätter dom i bilen.

/Robin
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
m268
Posts: 35
Joined: 19 Jul 2010, 22:57
Location: Oskarshamn

Re: Megane -97 dog i korsning, startar inte mer

Post by m268 »

Om någon vill sälja sin defekta styrbox för en billig penning så är jag spekulant. Skicka pm.
Gustav Johansson, Megane 1.6 -97, Megane 1.6 -05
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Megane -97 dog i korsning, startar inte mer

Post by Robin »

Tyvärr måste vi skicka tillbaka vår defekta. Dom behöver väl godset :(
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Post Reply