Har ett "omöjligt" fel på min Renault
Moderator: Forumpolisen
Har ett "omöjligt" fel på min Renault
Min megane har stått i garaget mycket den senaste tiden, det är helt enkelt för dyrt att laga alla fel som uppstår när den är i bruk.
Tänkte byta den dåliga drivaxeln innan vintern och ev. sälja f*nskapet sedan. Behövde växellådsolja som är svår att få tag på här i krokarna så jag tog en tur till Autofrance och han hade riktigt bra pris på drivaxlar så jag handlade en sådan också där. Efter många turer fick jag rätt och troligen hel axel (stort tack till Benny för alla rabatter, speciallösningar med frakt osv)
Nu till problemet...allt är tätt så länge man håller bilen under 2500rpm. Gasar man till sprutar det en fontän olja uppåt mot motorhuven från okänd plats. Det sprutar helt enkelt så mycket att det är omöjligt att se vart det kommer ifrån (möjligen ta på sig dykardräkt och köra ner huvudet i motorrummet..om där fanns plats).
Det konstiga är att detta sker även när bilen står stilla och ligger ingen växel i
Har bytt till en annan drivaxel om det skulle vara lagret som inte höll tätt, vänster sida K4M/JB3 utan resultat.
Lokala renaultverkstaden har aldrig hört talas om något liknande, Benny på Autofrance säger att det borde vara omöjligt.
Tja, skroten nästa...Någon som har något förslag???
Tänkte byta den dåliga drivaxeln innan vintern och ev. sälja f*nskapet sedan. Behövde växellådsolja som är svår att få tag på här i krokarna så jag tog en tur till Autofrance och han hade riktigt bra pris på drivaxlar så jag handlade en sådan också där. Efter många turer fick jag rätt och troligen hel axel (stort tack till Benny för alla rabatter, speciallösningar med frakt osv)
Nu till problemet...allt är tätt så länge man håller bilen under 2500rpm. Gasar man till sprutar det en fontän olja uppåt mot motorhuven från okänd plats. Det sprutar helt enkelt så mycket att det är omöjligt att se vart det kommer ifrån (möjligen ta på sig dykardräkt och köra ner huvudet i motorrummet..om där fanns plats).
Det konstiga är att detta sker även när bilen står stilla och ligger ingen växel i
Har bytt till en annan drivaxel om det skulle vara lagret som inte höll tätt, vänster sida K4M/JB3 utan resultat.
Lokala renaultverkstaden har aldrig hört talas om något liknande, Benny på Autofrance säger att det borde vara omöjligt.
Tja, skroten nästa...Någon som har något förslag???
Dan oderholm
Hässleholm
Renault Megane -03 1.6 16v.
Hässleholm
Renault Megane -03 1.6 16v.
Re: Har ett "omöjligt" fel på min Renault
Är du säker på att det är växellådsolja som sprutar? Tänkte om det kunde vara vevhusventilationen som är tät?
Sprutar det även om du håller nere kopplingen? Har du fyllt på rätt mängd växellådsolja?
Sprutar det även om du håller nere kopplingen? Har du fyllt på rätt mängd växellådsolja?
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
Laguna III 1,5 DCI -10
Re: Har ett "omöjligt" fel på min Renault
Rätt mängd växellådsolja i lådan, har trippelkollat nivåpluggen nu efter andra bytet.
Är 99% säker på att det är växellådsolja, var 100% innan. Men är så trött på eländet nu och började tveka när Benny sa att det var omöjlig... men visst f*n luktade det växellådsolja.....
Började också fundera på vevhusventilationen, men ingen motorolja har försvunnit och var skulle den trycka ut den nere vid växellådan. Vevaxeln....svänghjulet slungar ut oljan någonstans, vet ingenting längre. Får väl ge mig ut i det kalla garaget imorgon och framkalla ett anfall och lukta på oljan, så lagom kul att tvätta motorrummet i 5-10minus bara.
Är 99% säker på att det är växellådsolja, var 100% innan. Men är så trött på eländet nu och började tveka när Benny sa att det var omöjlig... men visst f*n luktade det växellådsolja.....
Började också fundera på vevhusventilationen, men ingen motorolja har försvunnit och var skulle den trycka ut den nere vid växellådan. Vevaxeln....svänghjulet slungar ut oljan någonstans, vet ingenting längre. Får väl ge mig ut i det kalla garaget imorgon och framkalla ett anfall och lukta på oljan, så lagom kul att tvätta motorrummet i 5-10minus bara.
Dan oderholm
Hässleholm
Renault Megane -03 1.6 16v.
Hässleholm
Renault Megane -03 1.6 16v.
- Stymie
- Posts: 3629
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: Har ett "omöjligt" fel på min Renault
Håller med Mattias, jag tror på vevhusventilationen. Nivåstickan kan puttas ur pga trycket som uppstår om det är tätt i ventilationen. Vevhusventilationen är ett litet hål som kan frysa på vintern eller täppas igen av oljeklet. Ta isär denna och rengör, om felet kvarstår så är det en annan femma. Då kanske någon packbox gett upp.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Re: Har ett "omöjligt" fel på min Renault
Den trycker inte ut olja vid stickan och denna sitter väldigt lös (slitna o-ringar), men ska kolla på det i morgon.
Men som sagt är jag i det närmaste bombsäker på att det är växellådsolja......
Men som sagt är jag i det närmaste bombsäker på att det är växellådsolja......
Dan oderholm
Hässleholm
Renault Megane -03 1.6 16v.
Hässleholm
Renault Megane -03 1.6 16v.
Re: Har ett "omöjligt" fel på min Renault
om stickan sitter lite löst så är det ju inte helt otroligt att det kommer den vägen... lägg en trasa runt stickan och prova
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Re: Har ett "omöjligt" fel på min Renault
Är det manuell? (kanske stog nånstans)
Prova med nertryckt koppling, och för säkerhets skull en växel ilagd så lådan garanterat inte roterar med motorn.
Sprutar det fortfarande olja då så lär det inte vara växellådsolja!
Prova med nertryckt koppling, och för säkerhets skull en växel ilagd så lådan garanterat inte roterar med motorn.
Sprutar det fortfarande olja då så lär det inte vara växellådsolja!
Rasmus Eriksson