Fel på termostaten, Megane -96?
Moderator: Forumpolisen
Re: Fel på termostaten, Megane -96?
Sitter säkert sånna för att det tar 2sek att ta bort och montera dom klammorna, det gör det inte att hålla på att skruvaTomas E wrote:De verkar sitta ganska bra till vad jag har sett. Måste kolla en gång till bara så att de ser ut som på bilderna, men det borde stämma. Bestämde mig hur som helst för att avvakta med detta arbete. Termostaten verkar fungera som många andras, dvs lite nyckfull emellanåt men inte så mycket att den skulle vara trasig. Jag hinner dessutom bekanta mig mer med bilen. Jag är ju inte precis varje dag under motorhuven.
Om det blir aktuellt skulle jag gärna vilja byta ut slangklämmorna mot de gamla hederliga som man lossar med mejsel. Men de som satt dit dem har kanske gjort det för att det inte funkar med några andra på den typen av rör eller nåt.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Och ändå tar de betalt för minst en timmes jobb på verkstan...jaja, det ska väl tjänas pengar.Tony wrote: Sitter säkert sånna för att det tar 2sek att ta bort och montera dom klammorna, det gör det inte att hålla på att skruva
ja det skiter dom i. tänkte mer på dom som monterar från börjanTomas E wrote:Och ändå tar de betalt för minst en timmes jobb på verkstan...jaja, det ska väl tjänas pengar.Tony wrote: Sitter säkert sånna för att det tar 2sek att ta bort och montera dom klammorna, det gör det inte att hålla på att skruva
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Termostaten byttes i...hmm...februari var det väl, hos Nordiska Bil. De hade rabattkampanj så vi passade på. Det visade sig vara läckage vid packningen eftersom den inte satt som den skulle. Vattnet passerade alltså hela tiden förbi termostaten. Nu beter sig tempmätaren mer normalt och går upp till mitten, ibland lite ovanför, och sen dippar den ner till första märket nån gång ibland.
Jag blev klart misstänksam när det var många kalla dagar i januari och mätaren vägrade flytta sig det minsta. Men vi körde inte så mycket så motorn bör inte ha tagit skada. Reparatören tyckte att den lät normalt.
Jag blev klart misstänksam när det var många kalla dagar i januari och mätaren vägrade flytta sig det minsta. Men vi körde inte så mycket så motorn bör inte ha tagit skada. Reparatören tyckte att den lät normalt.