Bilbarnstols fråga laguna 03

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
oak
Posts: 13
Joined: 09 Aug 2007, 21:44
Location: karlskrona

Bilbarnstols fråga laguna 03

Post by oak »

Hej
Sitter å sliter mitt hår för att lösa frågor kring bilbarnstol i en laguna 03.Hur monterar man fast den?Det finns inga fästpunkter i främre stolens glidskenor å det gör att jag inte kan ha den fram.Bak står det isofix på klädslen men jag hittar inga fästen att sätta stol i nu gör det inget för barnet väger mer än 9kg å jag har inte hittat någon stol med isofix som tar mer än så.Men jag behöver sätta in en barn stol i min bil.Är det någon som har en lösning på detta för mig väldigt stora problem ?
/ola
ola ekholm
User avatar
LOKE
Posts: 204
Joined: 02 Oct 2009, 14:06
Location: Malmö

Re: Bilbarnstols fråga laguna 03

Post by LOKE »

En vanlig bilbarnstol är ju inga problem att sätta varken fram eller bak? Har haft stol både fram och bak i 6år nu och inte haft några problem varken i Clion eller Lagunan. Men jag förstår nog inte vad du menar med vart problemet är? Om barnet sitter i sin andra stol , inte den första som man klickar i och ur då ska man inte fästa den i bilen utan bältet spänner fast barnet och stolen i ett. Ett tips är ju att köra in till nån barnaffär som säljer stolar och fråga dom.
Magnus Jönsson/Malmö
Renault Clio IV 2013
oak
Posts: 13
Joined: 09 Aug 2007, 21:44
Location: karlskrona

Re: Bilbarnstols fråga laguna 03

Post by oak »

Jag ska försöka att vara lite tydligare.Om jag vill sätta bilstolen fram så ska dom flesta stolarna fästas med hjälp av bilbältet och en/två remmar som ska sättas fast i golv eller i stol.Där kommer mitt krux jag har inget att fästa dom remarna i inga fäst öglor vid golv som på volvo å glidskenan till stolen ligger på botten plattan så där kommer jag inte runt med remmarna.Frågan är om det finns någon" fästessatts"att köpa till.En lösning är att lägga remmen runt ryggstödet sen under framsätet men där har jag ett förvarings fack så frågan är hur bra det är med plats så man inte skaver sönder något.I baksätet står det att det ska vara isofix på klädslen men det finns inga fästen fysiskt så även där måste jag använda bältet men var fäser jag remmarna?Hoppas detta var lite tydligare

jag har varit inne på den lokala volvo handlaren å där får jag inget svar dom hänvisade till renault som hänvisade till volvo
/ola
ola ekholm
User avatar
turbomart
Posts: 153
Joined: 16 Feb 2008, 21:30
Location: Karlstad

Re: Bilbarnstols fråga laguna 03

Post by turbomart »

Det jag antar att du menar, men inte skriver, är att det handlar om en bakvänd bilstol?

Min son (3,5år) sitter bak, bakåtvänd. De två remmar som ska neråt/framåt har jag fäst i ett rör som går från sida till sida under passagerarstolen. Båda remmarna sitter i samma rör, men den ena till höger och den andra till vänster. Inte världens stadigaste lösning, men det funkar.
Martin Berg - Karlstad
Laguna II 2.0T -03 ClAff, faluröd metallic.
!!SÅLD!!
matjo690
Posts: 269
Joined: 13 Apr 2008, 20:33
Location: Boden

Re: Bilbarnstols fråga laguna 03

Post by matjo690 »

turbomart wrote:Det jag antar att du menar, men inte skriver, är att det handlar om en bakvänd bilstol?

Min son (3,5år) sitter bak, bakåtvänd. De två remmar som ska neråt/framåt har jag fäst i ett rör som går från sida till sida under passagerarstolen. Båda remmarna sitter i samma rör, men den ena till höger och den andra till vänster. Inte världens stadigaste lösning, men det funkar.
Samma här, fungerar utmärkt...
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
User avatar
Stymie
Posts: 3625
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Bilbarnstols fråga laguna 03

Post by Stymie »

Om det står ISOFIX på sätet så finns det isofix-fästen UNDER klädseln. I bruksanvisningen står det nog om det. Det är dessvärre så att man ska snitta i tyget/lädret/sömmen. Kolla i papprena.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
LOKE
Posts: 204
Joined: 02 Oct 2009, 14:06
Location: Malmö

Re: Bilbarnstols fråga laguna 03

Post by LOKE »

När min dotter satt fram så la jag remmarna under skenan som stolen sitter fast i , sen hade jag en pinne som såg ut som ett T som också höll upp stolen.
Om du inte fixar det , så åk in till Typ Babyland eller liknande och frågar om råd. Dom är duktiga på stolar och hur man fäster dom i olika bilar.
Lycka till.
Magnus Jönsson/Malmö
Renault Clio IV 2013
Jöns
Posts: 213
Joined: 21 Jul 2009, 13:01
Location: Vittsjö

Re: Bilbarnstols fråga laguna 03

Post by Jöns »

Jag har ett sådant säte som är uppsprätt som du kan få billigt som attans om det är intressant för att slippa snitta upp ditt fina....
En vw-intresserad som har en Renault som bruksbil. Är inne på vår tredje Clio nu.
Clio Sport 2.0 16v 2001. Pendlarbilen :)
Joelsson
Le capot
Posts: 27
Joined: 01 Aug 2006, 22:41
Firstname: Mikael
Surname: Hjeltman
Location: Kristinehamn

Re: Bilbarnstols fråga laguna 03

Post by Le capot »

Stolens skenor är förvisso bultade i golvet och det finns inget spel mellan skenorna och golvmattan tror man - men det gör det ändå! Tryck ihop mattan och lirka in barnstolens fästband just framför bulten som fäster skenan i golvet. Lite trångt men fullt möjligt. Blir mycket stabilt och säkert.
Mikael Hjeltman - Kristinehamn


Renault Grand Espace 2.0 dCi (175 hk automat) Privilège -09
Citroën Xantia V6 Break Exclusive -01
Post Reply