ABS bromssystem..behöver verkligen hjälp
Moderator: Forumpolisen
ABS bromssystem..behöver verkligen hjälp
Hej!
bilen gick helt felfritt för ca 4 timmar sen. jag åkte till coop och handlade lite tog ca 10 min. satte mig i bilen och startade utan problem, skulle backa och då kände jag lite motstånd men brydde mig inte och åkte vidare, stannat i en korsning och skulle svänga vänster och då kände jag att bilen orkar inte rulla, kändes som att höger bak hjulet rullar inte. jag svängde och det var en bil bakom mig som blinkade som satan, jag stannar och bilen bakom mig stannar bredvid och gubben som åkte denna bilen talar om för mig att höger bakhjulte har låst sig och det rullar inte när jag kör! jag tackar och kliver ur bilen och går runt och kollar att allt ser som det ska ut, och det gjorde det. satte mig i bilen igen (här kommer problemet) jag växlade och tryckte på gaspedalen lite och fick direkt 2 felmeddelanden 1 ABS Lampan började lyssa 2 ESP system fault. tryckte lite mer på gaspedalen och hoppades på att alla hjul ska komma igång, och jag lyckades med det men körde hem utan ABS, ESP. när jag kom hem då gjorde jag norsk rest och fick igång ESP systemet. men ABSen vill inte funka och jag får ett långt felmeddelande om bromssytem, problemet e att jag inte hör va datan säger (dålig på engelska).
jag hade lite anligning tidigare på högra bak hjulet + att det var nästan slut på bromsbeläggen bak. e det något som kan påverka ABS:en ?
nån som vet var ska ja börja någonstans? kan ABSen sluta att fungera så lätt? hoppas på tips.
bilen gick helt felfritt för ca 4 timmar sen. jag åkte till coop och handlade lite tog ca 10 min. satte mig i bilen och startade utan problem, skulle backa och då kände jag lite motstånd men brydde mig inte och åkte vidare, stannat i en korsning och skulle svänga vänster och då kände jag att bilen orkar inte rulla, kändes som att höger bak hjulet rullar inte. jag svängde och det var en bil bakom mig som blinkade som satan, jag stannar och bilen bakom mig stannar bredvid och gubben som åkte denna bilen talar om för mig att höger bakhjulte har låst sig och det rullar inte när jag kör! jag tackar och kliver ur bilen och går runt och kollar att allt ser som det ska ut, och det gjorde det. satte mig i bilen igen (här kommer problemet) jag växlade och tryckte på gaspedalen lite och fick direkt 2 felmeddelanden 1 ABS Lampan började lyssa 2 ESP system fault. tryckte lite mer på gaspedalen och hoppades på att alla hjul ska komma igång, och jag lyckades med det men körde hem utan ABS, ESP. när jag kom hem då gjorde jag norsk rest och fick igång ESP systemet. men ABSen vill inte funka och jag får ett långt felmeddelande om bromssytem, problemet e att jag inte hör va datan säger (dålig på engelska).
jag hade lite anligning tidigare på högra bak hjulet + att det var nästan slut på bromsbeläggen bak. e det något som kan påverka ABS:en ?
nån som vet var ska ja börja någonstans? kan ABSen sluta att fungera så lätt? hoppas på tips.
va glad över det du har innan du förlorar det!
Re: ABS bromssystem..behöver verkligen hjälp
Plocka av hjulet och kolla. Lägg något i vägen för de hjulen som står kvar på backen och lossa handbromsen. Då ska du kunna snurra skivan/trumman för hand.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Stockholm
Om hjulet har låst sig pga en eller annan anledning så får du felkod från ABS-systemet då det endast känner av signaler från tre hjul. Skulle gissa på att problemet löser sig om du får hjulet att börja snurra som det ska igen. Datorn säger: Antilock system faulty, normal braking system in operation. Contact your Renault dealer skulle jag gissa. Om du har alla hjul lättlöpande och fungerande så är det helt enkelt gissningsvis en ABS-givare som spökar. Gå igenom och mät (finns ohmuppgifter här på forumet) eller CLIPS-felsök för att få fram vilken givare direkt. Skulle kanske börja med att kika på det tidigare krånglande hjulet, kanske nåt som har hänt som rivit sönder givaren?
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
Laguna III 1,5 DCI -10
matjo690 wrote:Om hjulet har låst sig pga en eller annan anledning så får du felkod från ABS-systemet då det endast känner av signaler från tre hjul. Skulle gissa på att problemet löser sig om du får hjulet att börja snurra som det ska igen. Datorn säger: Antilock system faulty, normal braking system in operation. Contact your Renault dealer skulle jag gissa. Om du har alla hjul lättlöpande och fungerande så är det helt enkelt gissningsvis en ABS-givare som spökar. Gå igenom och mät (finns ohmuppgifter här på forumet) eller CLIPS-felsök för att få fram vilken givare direkt. Skulle kanske börja med att kika på det tidigare krånglande hjulet, kanske nåt som har hänt som rivit sönder givaren?
tack för svaren!
jag precis så säger datan, jag löste bak hjulet, lika med bromsoken och såg att ett av beläggen var helt slut, det fanns ingenting kvar :O , medan det fanns ca 3-4 mm kvar på alla andra ? varför blev det så tror ni?
jag köpte bromsbälg och byte alla bak och smörjade oken, kolven och allt som går att smörja där.
det gick ganska smidigt att trycka/vrida tillbax kolven vilket jag inte trodde att det skulle göra
ABS lampan, ESP började fungera redan vid start.
bromsokerna såg ganska fräscha ut DVS inge rost eller liknande.
jag undrar bara varför var det bara ett av beläggen slut?
MVH
va glad över det du har innan du förlorar det!
Oket gled antagligen dåligt. vanligt fenomen tyvärr. oket måste kunne röra sig relativt fritt i sidled.
Joakim Birath
Stockholm
Stockholm