Säkerhetsbältets Larm

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Roppe
Posts: 15
Joined: 21 Oct 2010, 20:33
Location: Kållered

Säkerhetsbältets Larm

Post by Roppe »

Hej! Någon

Jag har en fråga till alla som har en Renault Kangoo 1,6 16v Mod. 2005 (Min är automatväxlad om det har betydelse?)

Frågan är: Om man inte aktiverar säkerhetsbältet i dess läge, kommer det någon form av larm från utrustningen efter ett tag när man startat samt börjat köra?

På verkstaden hade man ingen information att ge om denna sak.

Grunden till för att jag frågar är: I en tidigare tråd skrev jag om mina problem med min display (Instrumenten lekte tivoli). Nu vidare, så hittade man inte dessa fel på verkstaden. Jag hade problem en veckas tid med detta?

Teknikern kunde visa mig på ett tänkt scenario genom att hålla inne trippmätarknappen en längre stund och då kom som jag bedömer det ett ungefärligt liknande problem. Men med den skillnaden att i mitt fall så hördes det ett klingande ljud som jag hänvisar till att det vara s-bältet som inte var aktiverat?

Men, men, här säger då teknikern att det kanske inte finns någon varnare på denna modell? Men jag har ju hört detta larmliknade under tid som jag fått problemen?

Här står jag nu med en kraftig nota för ingen direkt åtgärd.

Om jag inte kan påvisa ett direkt fel, då vill försäkringen inte gå in och hjälpa till. Men hur skall jag bevisa något som självläker sig när man åker till en verkstad?
Därför är det viktigt för mig att få veta om det finns larm på denna bilmodell, eller om man valt ut detta för dito modell? Nu kan jag köra hur långt som helst utan att ha säkerhetsbältet på mig och det är knäpptyst. Men det förde väsen exakt som på min frus bil (SAAB) när jag körde min bil och problemet uppstod. Har min fru som vittne på detta. Men när jag kört ca: 2-3 Km då fungerade allt igen och larmet tystnade.

Finns det något annat tekniskt (om problem) på denna bil som kan utlösa ett sådant här ljud.? Jag säger än en gång, det låter precis som bältetsvarnaren och är igenkännande på nästan alla bilar.

Phu, det var mycket text, men vad göra, allt konstigt tycks vara vänt mot mig just nu.

Hoppas att någon vänlig kunnig person läser och kan ge mig någon form av tips.

mvh
Roppe
Rolf-Inge Ekström
RTBTEK
Posts: 101
Joined: 26 Feb 2010, 23:20
Location: Lkpg

Re: Säkerhetsbältets Larm

Post by RTBTEK »

Ja det finns bältesvarnare på kangoo.
Jonas
User avatar
Stymie
Posts: 3623
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Säkerhetsbältets Larm

Post by Stymie »

Har inga direkta råd förutom att ALLTID använda bälte (man måste vara bra dum man åker utan bälte, såg att hela familjen Montazami åkte utan bälte ...). Bältesvarnare är standard i alla Renaulter sedan många år tillbaka. Utan dessa får man inget vidare betyg i säkerhetstest. Bältesvarnaren på nyare Renaulter har en stegrande "Bipp" ljudbild, lite tyst i början och att sedan skrika starkt ut högtalaren.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Roppe
Posts: 15
Joined: 21 Oct 2010, 20:33
Location: Kållered

Re: Säkerhetsbältets Larm

Post by Roppe »

RTBTEK wrote:Ja det finns bältesvarnare på kangoo.
Tack för post Jonas. Och ett kort samt bestämt sådant. Men min fråga var; Är det i form av ljud eller bara en blinkande lampa?

Vi försöker utröna detta på verkstaden som är BILIA. De kan inte direkt peka på om det finns ljudvarnare för säkerhetsbältet.

Det är jättejobbigt för mig att få någon som tar i detta, för jag anser att det är ett jobb för en auktoriserad verkstad (BILIA är ju det) tillsammans med försäkringsbolaget om det ligger inom deras gränsvärde och det gör min Kangoo.

Mina instrument leker tivoli när jag startar bilen och gör så tills jag kört ca:2Km. Under denna tid så larmar det som om bältet inte är aktiverat fast det är så?

Om du Jonas startar en Kangoo (din ex) och inte ämnar köra någonting. Ex. du vill värma upp bilen av någon anledning. Du behöver ju inte använda bältet då, för du kanske är utanför bilen. Ljuder då bältets larm?

Om du sitter i bilen och den är startad utan att du använder bältet och inte ämnar köra, för du väntar på någon. Ljuder då larmet för att du skall applicera bältet vid stillaståendet?

Jag är lite i kris och behöver ert stöd om detta. Jag är pensionär och har inte mycket pengar att röra mig med. En självrisk kan rör sig om 1500-2000:- kronor Men om jag måste betala för ny display etc... + arbete, då går notan på kanske upp emot 12000:- kr

Då kan jag glömma att äga någon bil.
Rolf-Inge Ekström
Roppe
Posts: 15
Joined: 21 Oct 2010, 20:33
Location: Kållered

Re: Säkerhetsbältets Larm

Post by Roppe »

Stymie wrote:Har inga direkta råd förutom att ALLTID använda bälte (man måste vara bra dum man åker utan bälte, såg att hela familjen Montazami åkte utan bälte ...). Bältesvarnare är standard i alla Renaulter sedan många år tillbaka. Utan dessa får man inget vidare betyg i säkerhetstest. Bältesvarnaren på nyare Renaulter har en stegrande "Bipp" ljudbild, lite tyst i början och att sedan skrika starkt ut högtalaren.
Jag blir bara ledsen när jag läser detta. Jag använder alltid bälte, det är ju lag på detta!

Jag är varken dum eller tillhör familjen Montazami; vilka de nu är????

Jag hade bara en fråga om det finns bältesvarnare i en Renault Kangoo 2005? Tillika var frågan om det var i form av ljud eller ex. blinkande lampa.

Jag skriver inte här, bara för att jag tycker att det är roligt, jag har ett stort problem som skall lösas och jag vill tro att det finns seriösa människor som vill hjälpa till här i detta forum. Jag fick just ett napp från en person "Jonas" och tack för det.

\\ R
Rolf-Inge Ekström
User avatar
Stymie
Posts: 3623
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Säkerhetsbältets Larm

Post by Stymie »

Beklagar att du tolkade mitt svar på det sättet, det var inte meningen. Ber om ursäkt för mitt dåliga ordval/formulering.

Jag tog upp familjen Montazami som exempel (de är med dokusåpan i Svenska Hollywoodfruar) och deras bil verkade inte ha någon bältesvarnare.

Som jag skrev tidigare så ska Renaulterna ha ljudindikation och även lampa på instrumentpanelen (fastlysande) om man inte har bälte på sig. Den är tänd även om man inte sitter på platsen. Ljudet startar först då man börjar köra med bilen.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Roppe
Posts: 15
Joined: 21 Oct 2010, 20:33
Location: Kållered

Re: Säkerhetsbältets Larm

Post by Roppe »

Stymie wrote:Beklagar att du tolkade mitt svar på det sättet, det var inte meningen. Ber om ursäkt för mitt dåliga ordval/formulering.

Jag tog upp familjen Montazami som exempel (de är med dokusåpan i Svenska Hollywoodfruar) och deras bil verkade inte ha någon bältesvarnare.

Som jag skrev tidigare så ska Renaulterna ha ljudindikation och även lampa på instrumentpanelen (fastlysande) om man inte har bälte på sig. Den är tänd även om man inte sitter på platsen. Ljudet startar först då man börjar köra med bilen.

Tack för detta svar, det var ett sådant svar jag längtade efter. Jag sysslar själv med film, så det blir inte mycket TV-tittande för mig. Eller kan man säga så här; jag har inget eller föga intresse för dessa program. Kanske det hör till allmänbildningen att veta, men då är jag inte tillräcklig. :lol:

Återigen "TACK FÖR SVAR"
Rolf-Inge Ekström
Post Reply