Renault Express 1,4 -90 Varningslampan för vattentemp!!!
Moderator: Forumpolisen
Renault Express 1,4 -90 Varningslampan för vattentemp!!!
Har lite skum varningslampa för vattensystemet på min bensinmotor. Förra veckan när kylan kom till lite hårdare så slocknade inte lampan efter bilen startat, efter på gasning dör lampan ett tag för att sen blinka eller lysa fast, spände upp fläktremmen, funkade ett litet tag, någon ynka km. sedan samma problem igen. vi har ca -25 grader nu och glykol halten ligger på ca -15, ingen is sörja alls. dock alltid efter ca 1-2 mils körning så slutar den lysa och allt verkar vara normalt, Har ingen tempmätare utan endast en varningslampa. funderar på att köpa ny fläktrem i morgon ifall bara gummit i remmen är gammalt och slirar lite tills den blivit nog varmt??? den blir inte för het eller varken rem elelr vattenslangar och full värme i bilen och den släpper igenom vatten genom kylare/termostat. så är lite konfunderad elelr är det vanligt med tex trasiga givare som spökar, ska tilläggas att jag tappade ur lite kylarvatten ca 2 liter tidigare och fyllde sen på, tycker jag har luftat då och då, men kan en luftficka spöka så här??
Tacksam för snabb hjälp
Tacksam för snabb hjälp
Roland Sundström... Renault Express 1990. Volvo Pv544 1965. Datsun 120Y 1976. Vauxhall Victor FD 1968. Chevrolet Van G20 Hitop 1988. Datsun 720 diesel 1982. Samt lite övrigt junk på 4 hjul..
Re: Renault Express 1,4 -90 Varningslampan för vattentemp!!!
låter ju som oljetryckslampan vattentempen skall inte larma för låg temp och funka vid högre..Wire72 wrote:Har lite skum varningslampa för vattensystemet på min bensinmotor. Förra veckan när kylan kom till lite hårdare så slocknade inte lampan efter bilen startat, efter på gasning dör lampan ett tag för att sen blinka eller lysa fast, spände upp fläktremmen, funkade ett litet tag, någon ynka km. sedan samma problem igen. vi har ca -25 grader nu och glykol halten ligger på ca -15, ingen is sörja alls. dock alltid efter ca 1-2 mils körning så slutar den lysa och allt verkar vara normalt, Har ingen tempmätare utan endast en varningslampa. funderar på att köpa ny fläktrem i morgon ifall bara gummit i remmen är gammalt och slirar lite tills den blivit nog varmt??? den blir inte för het eller varken rem elelr vattenslangar och full värme i bilen och den släpper igenom vatten genom kylare/termostat. så är lite konfunderad elelr är det vanligt med tex trasiga givare som spökar, ska tilläggas att jag tappade ur lite kylarvatten ca 2 liter tidigare och fyllde sen på, tycker jag har luftat då och då, men kan en luftficka spöka så här??
Tacksam för snabb hjälp
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
- Stymie
- Posts: 3632
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: Renault Express 1,4 -90 Varningslampan för vattentemp!!!
Givarfel är inte ovanligt. Har bytt just denna givare på en R5:a. Tycker du riskerar lite väl mycket som bara har -15 C i glykolblandningen.Wire72 wrote:Har lite skum varningslampa för vattensystemet på min bensinmotor. Förra veckan när kylan kom till lite hårdare så slocknade inte lampan efter bilen startat, efter på gasning dör lampan ett tag för att sen blinka eller lysa fast, spände upp fläktremmen, funkade ett litet tag, någon ynka km. sedan samma problem igen. vi har ca -25 grader nu och glykol halten ligger på ca -15, ingen is sörja alls. dock alltid efter ca 1-2 mils körning så slutar den lysa och allt verkar vara normalt, Har ingen tempmätare utan endast en varningslampa. funderar på att köpa ny fläktrem i morgon ifall bara gummit i remmen är gammalt och slirar lite tills den blivit nog varmt??? den blir inte för het eller varken rem elelr vattenslangar och full värme i bilen och den släpper igenom vatten genom kylare/termostat. så är lite konfunderad elelr är det vanligt med tex trasiga givare som spökar, ska tilläggas att jag tappade ur lite kylarvatten ca 2 liter tidigare och fyllde sen på, tycker jag har luftat då och då, men kan en luftficka spöka så här??
Tacksam för snabb hjälp
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Re: Renault Express 1,4 -90 Varningslampan för vattentemp!!!
Var in på Volvo i Boden idag, kom ut en trevlig karl och kollade över bilen gratis, naturligtvis som betalning fick man låsa upp skåpet bak och visa inredningen man byggde i sommar..
Har spruckit plast och givaren var glapp, han såg då inga andra fel alls så blir nog en ny givare, så Styrnies linje verkar vara rätt. Angående kylan så var det -25,8 i natt, motorvärmaren i hela natten med jämna intervaller och timer, sen kupefläkt på och för säkerhets skull så lossade jag nedre kylarslangen och tömde kylaren Men nu har man glykol efter dagens resa så i morgon så tappar man ur systemet och fyller på nytt..
Har spruckit plast och givaren var glapp, han såg då inga andra fel alls så blir nog en ny givare, så Styrnies linje verkar vara rätt. Angående kylan så var det -25,8 i natt, motorvärmaren i hela natten med jämna intervaller och timer, sen kupefläkt på och för säkerhets skull så lossade jag nedre kylarslangen och tömde kylaren Men nu har man glykol efter dagens resa så i morgon så tappar man ur systemet och fyller på nytt..
Roland Sundström... Renault Express 1990. Volvo Pv544 1965. Datsun 120Y 1976. Vauxhall Victor FD 1968. Chevrolet Van G20 Hitop 1988. Datsun 720 diesel 1982. Samt lite övrigt junk på 4 hjul..