Belysningsproblem R5 GTS
Moderator: Forumpolisen
Belysningsproblem R5 GTS
Hej
Jag åkte en kväll i mörker och efter ca 5 mils körning på hel och halvljus
slocknade plötsligt all belysning. Både helljuset och instrumentbelysningen försvann. Fick snabbt koppla om till "dagbelysning" och fick köra på halvljus men
kunde använda "ljustutan" som helljus när det behövdes.
Dagen efter när jag skulle kolla vad felet bestod av fungerade hel och halljus som det skulle utan åtgärd.
Är det någon som kan förklara vad som fick ljuset att slockna och varför allt var Ok
dagen efter. Bilen är en R5 GTS 1987.
Vänliga hälsningar
Torparen
Jag åkte en kväll i mörker och efter ca 5 mils körning på hel och halvljus
slocknade plötsligt all belysning. Både helljuset och instrumentbelysningen försvann. Fick snabbt koppla om till "dagbelysning" och fick köra på halvljus men
kunde använda "ljustutan" som helljus när det behövdes.
Dagen efter när jag skulle kolla vad felet bestod av fungerade hel och halljus som det skulle utan åtgärd.
Är det någon som kan förklara vad som fick ljuset att slockna och varför allt var Ok
dagen efter. Bilen är en R5 GTS 1987.
Vänliga hälsningar
Torparen
Bo Larsson
- Stymie
- Posts: 3632
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: Belysningsproblem R5 GTS
Gissar att reläet för halvljusautomatik gett upp. Fråga mig inte var det sitter.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Re: Belysningsproblem R5 GTS
Hej
Det verkar inte vara halljusautomatiken som har gett upp, som jag skrev tidigare var det ju den som jag fick använda för att ta mig hem. Dessutom så fanns inte felet kvar när jag provade dagen efter
Hälsning
Torparen
Det verkar inte vara halljusautomatiken som har gett upp, som jag skrev tidigare var det ju den som jag fick använda för att ta mig hem. Dessutom så fanns inte felet kvar när jag provade dagen efter
Hälsning
Torparen
Bo Larsson
- Stymie
- Posts: 3632
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: Belysningsproblem R5 GTS
Då kan det var spaken ...
Halvljusautomatikrelät drar när motorn startat (sitter väl en spole som känner av när generatorn laddar) och tänder ljuset runt om. När helljuset tänds släpper relät och halvljuset slocknar. Om reläet då hamnar i ett mellanläge så blir allt svart när man släcker helljuset.
En annan på forumet skrev så här för länge sedan:
Det går ledningar direkt från ljusspaken till lyktorna bortsett från att halvljuset går via kontakten på aut-reläet. När man slår på ljuset så drar reläspolen (den ligger antagligen parallellt med instrumentbelysningen) och kopplar lyktorna till spaken. Om man INTE slår på ljuset kopplas ledningen som går till lyktorna om via vilokontakten i reläet till +12V efter tändningsnyckeln.
Kanske kan ge dig några idéer
Halvljusautomatikrelät drar när motorn startat (sitter väl en spole som känner av när generatorn laddar) och tänder ljuset runt om. När helljuset tänds släpper relät och halvljuset slocknar. Om reläet då hamnar i ett mellanläge så blir allt svart när man släcker helljuset.
En annan på forumet skrev så här för länge sedan:
Det går ledningar direkt från ljusspaken till lyktorna bortsett från att halvljuset går via kontakten på aut-reläet. När man slår på ljuset så drar reläspolen (den ligger antagligen parallellt med instrumentbelysningen) och kopplar lyktorna till spaken. Om man INTE slår på ljuset kopplas ledningen som går till lyktorna om via vilokontakten i reläet till +12V efter tändningsnyckeln.
Kanske kan ge dig några idéer
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Re: Belysningsproblem R5 GTS
Hej
Jag har fått några svar på min fråga, men det verkar inte som jag kunnat förklara problemet riktigt.
Spaken stod kopplad i helljusläge när all belysning försvann, framlyse, baklyse och
instrumentbelysning. Kopplade då om spakläge till "dagljusläge" och fick då halvljus, bakljus och instrumentbelysning, samt att jag vid behov kunde använda helljuset genom att använda "ljustutan". Dagen efter var felet borta utan åtgärd,
och det är problemet, hur kan man förebygga att inte detta inträffar igen, det är ganska obehagligt när allt plötslig blir svart och det tar några sekunder att komma på att vrida om spaken till "dagsljusläge".
Hälsningar
Torparen
Jag har fått några svar på min fråga, men det verkar inte som jag kunnat förklara problemet riktigt.
Spaken stod kopplad i helljusläge när all belysning försvann, framlyse, baklyse och
instrumentbelysning. Kopplade då om spakläge till "dagljusläge" och fick då halvljus, bakljus och instrumentbelysning, samt att jag vid behov kunde använda helljuset genom att använda "ljustutan". Dagen efter var felet borta utan åtgärd,
och det är problemet, hur kan man förebygga att inte detta inträffar igen, det är ganska obehagligt när allt plötslig blir svart och det tar några sekunder att komma på att vrida om spaken till "dagsljusläge".
Hälsningar
Torparen
Bo Larsson