Kallstartsbroblem med min renault 5 gte 88 årsmodell

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
fsv2904
Posts: 1
Joined: 17 Nov 2010, 19:12
Location: sjövik

Kallstartsbroblem med min renault 5 gte 88 årsmodell

Post by fsv2904 »

Tjena!!! Jag har en renault gte 88 som är näst intill omöjlig att få igång. Har bytt alla givare som har med kallstart att göra. kollat spänning fram till dem oxå. Pumpar fram soppa gör den som den ska. tryckregulator bytt med mera med mera....mm mm mm. När den väl startar så går den rätt okey men tvekar eller pendlar i tomgången tills den börjar komma upp i temp. Efter det går den klockrent och kan köras helt normalt. Stänger jag sedan av den i ca5-8 timmar så får ja stå och veva som en idiot igen för att få igång den.
Trodde de var någon utav pumparna men dom fungerar bra båda två.

Finns det någon som har haft samma problem eller liknande? Tacksam för svar
Fredrik svensson
Wire72
Posts: 26
Joined: 07 Aug 2008, 22:45
Location: Norrbottens mörka skogar

Re: Kallstartsbroblem med min renault 5 gte 88 årsmodell

Post by Wire72 »

Hejsan.
Har en -90:ans Express med mono insprut system. och så klart automatchoke, min funkar dock fint att starta under plusgrader utan gas som det står i instruktionsboken, men vid minus grader så då tänder den endast till för att dö direkt när man släpper nyckeln och startmotorn slutar snurra, däremot så håller jag halv gas så startar den kanon i -20 och kallare. får hålla lite små varv ca 1000 varv några sekunder tills den går själv, vandrar upp och ned i tomgången men sen när den blir varm så går den rent och inga problem alls..
Roland Sundström... Renault Express 1990. Volvo Pv544 1965. Datsun 120Y 1976. Vauxhall Victor FD 1968. Chevrolet Van G20 Hitop 1988. Datsun 720 diesel 1982. Samt lite övrigt junk på 4 hjul..
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Kallstartsbroblem med min renault 5 gte 88 årsmodell

Post by Tony »

fsv2904 wrote:Tjena!!! Jag har en renault gte 88 som är näst intill omöjlig att få igång. Har bytt alla givare som har med kallstart att göra. kollat spänning fram till dem oxå. Pumpar fram soppa gör den som den ska. tryckregulator bytt med mera med mera....mm mm mm. När den väl startar så går den rätt okey men tvekar eller pendlar i tomgången tills den börjar komma upp i temp. Efter det går den klockrent och kan köras helt normalt. Stänger jag sedan av den i ca5-8 timmar så får ja stå och veva som en idiot igen för att få igång den.
Trodde de var någon utav pumparna men dom fungerar bra båda två.

Finns det någon som har haft samma problem eller liknande? Tacksam för svar
låter som tempgivare enl mig iaf men den skall ju vara bytt, enklast är om man kan koppla in xr25 och kolla att tempgivaren visar rätt temp, det som förvånar mig är att den går bra varm då min 5gte 88 var svårstartad som varm men funkade när den var kall,men min r5 gte 90 med inverterade givare funkade bra varm men inte kall, den testade jag dock inte att byta givare på
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply