Fel på termostaten, Megane -96?

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Tomas E
Posts: 26
Joined: 24 Sep 2010, 16:47
Location: Luleå

Fel på termostaten, Megane -96?

Post by Tomas E »

Kärvar termostaten månne? Temperaturen vill aldrig gå över mitten (kl 3) och ofta hänger den på andra markeringen ca kl 5. Det har även hänt att den sjunkit under denna markering. Nu är vintern här och då känns det extra viktigt att den funkar som den ska. Skulle dessutom vilja sätta in en vintertermostat. Kollade hos Mekonomen men de har ingen specifik vintertermostat, bara termostat. Biltema verkar inte ha några överhuvudtaget, hittade i alla fall inget. Bara två googleresultat på "vintertermostat megane" och det gav inget heller. Är det så illa verkligen? Nordiska Bil borde väl ha hemma i och för sig, har inte hunnit kolla där än.

Dessutom, om det inte är alltför mycket krångel med att byta tänkte jag göra det själv. Tre skiftnycklar i Haynes skvallrar dock om att det kan vara lite svårt?
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Fel på termostaten, Megane -96?

Post by Tony »

Tomas E wrote:Kärvar termostaten månne? Temperaturen vill aldrig gå över mitten (kl 3) och ofta hänger den på andra markeringen ca kl 5. Det har även hänt att den sjunkit under denna markering. Nu är vintern här och då känns det extra viktigt att den funkar som den ska. Skulle dessutom vilja sätta in en vintertermostat. Kollade hos Mekonomen men de har ingen specifik vintertermostat, bara termostat. Biltema verkar inte ha några överhuvudtaget, hittade i alla fall inget. Bara två googleresultat på "vintertermostat megane" och det gav inget heller. Är det så illa verkligen? Nordiska Bil borde väl ha hemma i och för sig, har inte hunnit kolla där än.

Dessutom, om det inte är alltför mycket krångel med att byta tänkte jag göra det själv. Tre skiftnycklar i Haynes skvallrar dock om att det kan vara lite svårt?
Ta en vanlig, finns ingen som orkar byta termostat varje vår och höst, skall fungera om allt är ok.
Har den alltid varit där lr har den ändrat sig?? på min laguna II är tempmätaren alldrig över mitten,har parkerat sig strax under och den har aldrig varit över heller förutom när vattenpumpen läckte.
Ett byte är inte så dyrt och inte så svårt heller, se bara till att lufta ordentligt
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Tomas E
Posts: 26
Joined: 24 Sep 2010, 16:47
Location: Luleå

Re: Fel på termostaten, Megane -96?

Post by Tomas E »

Vi köpte bilen runt sensommaren i år och den har inte ändrat sig sen dess. Men det är sällsynt att den går så högt som till mitten eller ens strax under. Jag körde året runt med vintertermostat i Saaben och det var inga problem med det. Men den ska tydligen vara rätt varm ändå för på verkstan sa de att den öppnar runt 95-98 grader och det är ju gott och väl vintertermostat i jämförelse med andra märken.
Tomas E
Posts: 26
Joined: 24 Sep 2010, 16:47
Location: Luleå

Re: Fel på termostaten, Megane -96?

Post by Tomas E »

Det verkar som du säger inte så svårt att byta. Man behöver lossa en del detaljer för att komma åt men det ska nog gå bra. Det blir nog till att byta kylvätskan också i samma veva. Det är troligen inte gjort alls eftersom det ska göras först efter 13 000 mil. Dock är det ju rekommenderat att man byter varannat år för att hålla systemet i gott skick. Kanske blir det att skölja genom det hela också men då får jag bege mig till en GDS-hall, ve och fasa :shock:
m268
Posts: 35
Joined: 19 Jul 2010, 22:57
Location: Oskarshamn

Re: Fel på termostaten, Megane -96?

Post by m268 »

Jag tycker det låter som att din termostat fungerar precis som min alltid har betett sig. Om det är rätt vet jag inte, men jag har inte stött på nåt som säger att det inte skulle vara det. (Kanske man borde kolla att den sitter åt rätt håll?)
Jag blev ändå lite nyfiken på vintertermostat. Vad gör den? Ideala motortempen bör ju bli densamma, men karaktäristik vid kallstart kanske borde vara annorlunda? Jag kan hålla med om att det är lite ketchup-effekt när den öppnar. En egentillverkad strypning känns dock lite vanskligt...
Gustav Johansson, Megane 1.6 -97, Megane 1.6 -05
Tomas E
Posts: 26
Joined: 24 Sep 2010, 16:47
Location: Luleå

Re: Fel på termostaten, Megane -96?

Post by Tomas E »

m268 wrote:Jag tycker det låter som att din termostat fungerar precis som min alltid har betett sig. Om det är rätt vet jag inte, men jag har inte stött på nåt som säger att det inte skulle vara det. (Kanske man borde kolla att den sitter åt rätt håll?)
Jag blev ändå lite nyfiken på vintertermostat. Vad gör den? Ideala motortempen bör ju bli densamma, men karaktäristik vid kallstart kanske borde vara annorlunda? Jag kan hålla med om att det är lite ketchup-effekt när den öppnar. En egentillverkad strypning känns dock lite vanskligt...
En vintertermostat öppnar vid något högre temperatur än en sommartermostat, vilket innebär att motorn blir något varmare. Det borde innebära mer värme i bilen också, fast det är bara mitt lekmannamässiga antagande.

Aha, ketcupeffekt, jo det kan jag hålla med om. Fast ibland har den bara skiftat någon minut om man talar klockspråk. Vanligen flyttas den två timmar och stannar där. Det jag är mest orolig för är att motorn slits mer om inte temperaturen är hög nog.
m268
Posts: 35
Joined: 19 Jul 2010, 22:57
Location: Oskarshamn

Re: Fel på termostaten, Megane -96?

Post by m268 »

Höja motortempen så pass att det gör någon skillnad på kupévärmen tror jag tyvärr inte mycket på. Kanske funkade på gamla gjutjärnsmotorer... Jag har precis planat toppen på min Megane -97. Det var inte så roligt så att jag skulle riskera att behöva göra om det bara för att få det lite varmare i kupén.
Gustav Johansson, Megane 1.6 -97, Megane 1.6 -05
m268
Posts: 35
Joined: 19 Jul 2010, 22:57
Location: Oskarshamn

Re: Fel på termostaten, Megane -96?

Post by m268 »

Har inte alla motorvärmare i Luleå?
Gustav Johansson, Megane 1.6 -97, Megane 1.6 -05
Tomas E
Posts: 26
Joined: 24 Sep 2010, 16:47
Location: Luleå

Re: Fel på termostaten, Megane -96?

Post by Tomas E »

m268 wrote:Har inte alla motorvärmare i Luleå?
:lol: Jo, men jag har inte nog lång sladd så den räcker dit jag ska.
m268
Posts: 35
Joined: 19 Jul 2010, 22:57
Location: Oskarshamn

Re: Fel på termostaten, Megane -96?

Post by m268 »

Ok. Då ska jag hålla utkik efter en lång och bra skarvsladd åt dig. :wink:
Gustav Johansson, Megane 1.6 -97, Megane 1.6 -05
Tomas E
Posts: 26
Joined: 24 Sep 2010, 16:47
Location: Luleå

Re: Fel på termostaten, Megane -96?

Post by Tomas E »

Slangklämmorna är dessvärre av en nyare typ och kräver en specialtång. Biltema har en http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o ... gklamtang/ Nån som vet om den duger?

Den är i alla fall bra mycket billigare än dessa varianter.
http://www.bilverktyg.com/cgi-bin/v4/st ... BV-3954000

http://www.bilverktyg.com/cgi-bin/v4/st ... -3951-S-01

http://www.bilverktyg.com/cgi-bin/v4/st ... BV-3951000
m268
Posts: 35
Joined: 19 Jul 2010, 22:57
Location: Oskarshamn

Re: Fel på termostaten, Megane -96?

Post by m268 »

varför inte polygrip... funkar till allt
Gustav Johansson, Megane 1.6 -97, Megane 1.6 -05
Tomas E
Posts: 26
Joined: 24 Sep 2010, 16:47
Location: Luleå

Re: Fel på termostaten, Megane -96?

Post by Tomas E »

m268 wrote:varför inte polygrip... funkar till allt
Har du provat?
m268
Posts: 35
Joined: 19 Jul 2010, 22:57
Location: Oskarshamn

Re: Fel på termostaten, Megane -96?

Post by m268 »

Ja, om det är såna som man ser på bilden http://www.bilverktyg.com/cgi-bin/v4/st ... BV-3954000
och som sitter i min megane -97 - så; ja, jag har provat. Tror jag har lossat och återmonterat i stort sett alla storlekar, varianter och trångt placerade på K7M-702 utan problem. Är det någon särskild som sitter dumt till?
Gustav Johansson, Megane 1.6 -97, Megane 1.6 -05
Tomas E
Posts: 26
Joined: 24 Sep 2010, 16:47
Location: Luleå

Re: Fel på termostaten, Megane -96?

Post by Tomas E »

De verkar sitta ganska bra till vad jag har sett. Måste kolla en gång till bara så att de ser ut som på bilderna, men det borde stämma. Bestämde mig hur som helst för att avvakta med detta arbete. Termostaten verkar fungera som många andras, dvs lite nyckfull emellanåt men inte så mycket att den skulle vara trasig. Jag hinner dessutom bekanta mig mer med bilen. Jag är ju inte precis varje dag under motorhuven.

Om det blir aktuellt skulle jag gärna vilja byta ut slangklämmorna mot de gamla hederliga som man lossar med mejsel. Men de som satt dit dem har kanske gjort det för att det inte funkar med några andra på den typen av rör eller nåt. :?
Post Reply