Urladdande batteri på Laguna
Moderator: Forumpolisen
Urladdande batteri på Laguna
Hejsan!
Jag har sökt här på forumnet, och hittat ett par trådar som rör problem av angränsande karaktär (bl.a. om "Battry charge fault"), men ändå inte till den grad att de känts användbara för mig. Hoppas att det är ok att jag skapar en ny tråd.
Jag äger sedan i våras (då kamremmen på min Megané havererade - den har jag fortfarande inte tagit tag i att lags/byta motor på, vilket jag vid läge ska göra och sedan sälja den), en Laguna 02:a ("halvkombivarianten"). Den är en riktigt trevlig sak med hög komfort. Undantaget det jag tänker ta upp i den här tråden, är det egentligen bara bensinförbrukningen som stör mig. Visst, den har större motor än min Megane hade, men skillnaden i förbrukning är påfallande stor).
Men, nu gällde det ju batteriet. Det beter sig synnerligen mystiskt. Det började med att det en dag bara var dött. Jag tog då in det och laddade det, och laddaren indikerade att det tog laddning helt i sin ordning. Jag fick efter att jag monterat dit det igen (vilket gick klockrent) hjälp av en bekant att mäta så att generatorn gav laddning, vilket den gjorde. Där hade jag inte riktigt kraft att ta tag i saken, så när bilen åter funkade lät jag saken bero.
Detta var för kanske två månader sedan. Sedan dess har bilen startat felfritt, men då och då har det kommit upp "Battery charge fault". Detta bara sporadiskt, med ojämna mellanrum, och alltid bara under delar av bilfärden. Då det känns svårt att felsöka något som oftast inte ens visar sig, och bilen dessutom funkat som den ska, så har jag inte tagit tag i det heller.
Men så i dag. Först startade bilen som den skulle. Min första anhalt innebar en resa på bara max en kilometer. När jag sedan skulle vidare startade inte bilen. Jag fick hjälp att starta den med startkablar, vilket fungerade klockrent.
Sedan körde jag i ungefär två mil. Sedan stannade jag på en ny plats, i uppskattningsvis en halvtimme. Trodde jag skulle behöva använda startkablar igen, men nejdå, den startade felfritt. Körde sedan i kanske tre kilometer innan ett nytt stopp, också det i ungefär en halvtimme. Startade fint också efter det.
Men nu sitter jag här och grubblar. Vad fasen är grejen, och hur går jag vidare?
* Detta med att jag då och då får upp "Battery charge fault" bör ju i sannolikhetens namn ha koppling till mina batteriproblem. Vad kan man dra för slutsatser av detta?
* Kan batteriet vara kasst trots att det vid laddning indikerar att ta laddning som det ska?
* Att generatorn verkar ge laddning som den ska borde ju utesluta fel på den eller kolet. Eller tänker jag fel?
* Att felet bara uppstått två gånger, med kanske två månaders mellanrum, och att "Battery charge fault" dyker upp bara ibland, kanske kan tyda på glapp eller liknande, någonstans? Eller vad tror ni?
Vad råder ni mig att göra. Det känns sådär att lämna in bilen med så vaga symptom. Känns som att det kan bli orimligt krånglig felsökning och dra iväg i pris. Vore det korkat att chansa på att det är batteriet? "KAN" det ens vara batteriet utifrån min beskrivning?
Stort tack på förhand!
/Linus
Jag har sökt här på forumnet, och hittat ett par trådar som rör problem av angränsande karaktär (bl.a. om "Battry charge fault"), men ändå inte till den grad att de känts användbara för mig. Hoppas att det är ok att jag skapar en ny tråd.
Jag äger sedan i våras (då kamremmen på min Megané havererade - den har jag fortfarande inte tagit tag i att lags/byta motor på, vilket jag vid läge ska göra och sedan sälja den), en Laguna 02:a ("halvkombivarianten"). Den är en riktigt trevlig sak med hög komfort. Undantaget det jag tänker ta upp i den här tråden, är det egentligen bara bensinförbrukningen som stör mig. Visst, den har större motor än min Megane hade, men skillnaden i förbrukning är påfallande stor).
Men, nu gällde det ju batteriet. Det beter sig synnerligen mystiskt. Det började med att det en dag bara var dött. Jag tog då in det och laddade det, och laddaren indikerade att det tog laddning helt i sin ordning. Jag fick efter att jag monterat dit det igen (vilket gick klockrent) hjälp av en bekant att mäta så att generatorn gav laddning, vilket den gjorde. Där hade jag inte riktigt kraft att ta tag i saken, så när bilen åter funkade lät jag saken bero.
Detta var för kanske två månader sedan. Sedan dess har bilen startat felfritt, men då och då har det kommit upp "Battery charge fault". Detta bara sporadiskt, med ojämna mellanrum, och alltid bara under delar av bilfärden. Då det känns svårt att felsöka något som oftast inte ens visar sig, och bilen dessutom funkat som den ska, så har jag inte tagit tag i det heller.
Men så i dag. Först startade bilen som den skulle. Min första anhalt innebar en resa på bara max en kilometer. När jag sedan skulle vidare startade inte bilen. Jag fick hjälp att starta den med startkablar, vilket fungerade klockrent.
Sedan körde jag i ungefär två mil. Sedan stannade jag på en ny plats, i uppskattningsvis en halvtimme. Trodde jag skulle behöva använda startkablar igen, men nejdå, den startade felfritt. Körde sedan i kanske tre kilometer innan ett nytt stopp, också det i ungefär en halvtimme. Startade fint också efter det.
Men nu sitter jag här och grubblar. Vad fasen är grejen, och hur går jag vidare?
* Detta med att jag då och då får upp "Battery charge fault" bör ju i sannolikhetens namn ha koppling till mina batteriproblem. Vad kan man dra för slutsatser av detta?
* Kan batteriet vara kasst trots att det vid laddning indikerar att ta laddning som det ska?
* Att generatorn verkar ge laddning som den ska borde ju utesluta fel på den eller kolet. Eller tänker jag fel?
* Att felet bara uppstått två gånger, med kanske två månaders mellanrum, och att "Battery charge fault" dyker upp bara ibland, kanske kan tyda på glapp eller liknande, någonstans? Eller vad tror ni?
Vad råder ni mig att göra. Det känns sådär att lämna in bilen med så vaga symptom. Känns som att det kan bli orimligt krånglig felsökning och dra iväg i pris. Vore det korkat att chansa på att det är batteriet? "KAN" det ens vara batteriet utifrån min beskrivning?
Stort tack på förhand!
/Linus
Linus Hellman
Re: Urladdande batteri på Laguna
Skulle inte utesluta batteriet, de kan ha många mystiska fel... hur gammalt är det?
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
Laguna III 1,5 DCI -10
Vet ej, men det ser inte ut att vara särskilt nytt.matjo690 wrote:Skulle inte utesluta batteriet, de kan ha många mystiska fel... hur gammalt är det?
Linus Hellman
Har du nån annan bil att byta tillfälligt med som test då kanske? Skulle inte hålla det för omöjligt att det är batteriet, har varit med om en hel del spökande batterier som betett sig märkligare än jag trodde var möjligt...
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
Laguna III 1,5 DCI -10
Hmm, nja. Dels vet i tusan om jag har det, men dessutom skulle det ju krävas ett rätt långvarigt test med tanke på hur lång tid det gått mellan de bägge tillfällena bilen vägrat starta.matjo690 wrote:Har du nån annan bil att byta tillfälligt med som test då kanske? Skulle inte hålla det för omöjligt att det är batteriet, har varit med om en hel del spökande batterier som betett sig märkligare än jag trodde var möjligt...
Linus Hellman
Jag förstår inte att du så kategoriskt utesluter generatorn. Visst den fungerade när din kompis mätte men du säger ju att felet kommer och går. En generator består ju av en statorlindning m.m. samt en rotor som är en elektromagnet som matas med ström som laddningsregulatorn bestämmer, via två kolborstar. Om dessa kolborstar börjar bli utslitna eller kärvar i sina hållare kan det bli glappkontakt och generatorn slutar ladda av och till.
Men om du kan låna ihop ett friskt batteri och prova med så vet du om du behöver misstänka generatorn.
// Göte J
Men om du kan låna ihop ett friskt batteri och prova med så vet du om du behöver misstänka generatorn.
// Göte J
Absolut Göte, jag uttryckte mig klumpigt. Jag utesluter inte generatorn så kategoriskt som det kunde framstå. Egentligen är det kanske en av de saker jag ändå är mest inne på, men det som gör att jag inte angripit det alternativet är främst just problemet med att problemet kommer och går så totalt lynnigt. Gör ju felsökningen knepig, gissar jag utan att vara någon expert. Drar mig lite för att lämna in bilen för en komplex felsökning. Men jag instämmer, som problemet beter sig, och med tanke på vilket meddelande jag får ibland, så känns ett glapp någonstans - exempelvis i generatorn - som det troligaste.Göte J wrote:Jag förstår inte att du så kategoriskt utesluter generatorn. Visst den fungerade när din kompis mätte men du säger ju att felet kommer och går. En generator består ju av en statorlindning m.m. samt en rotor som är en elektromagnet som matas med ström som laddningsregulatorn bestämmer, via två kolborstar. Om dessa kolborstar börjar bli utslitna eller kärvar i sina hållare kan det bli glappkontakt och generatorn slutar ladda av och till.
// Göte J
Ett litet helsike är det. Nu har jag haft batteriet på laddning och satt tillbaka det. Sedan dess fungerar det åter klockrent. Förra gången fungerade det i kanske 1,5 månader efter att batteriet dött och jag laddat upp det, om än med periodvis det jäkla "Battery charge fault"-meddelandet. Nu tänker jag putsa upp polerna och kontakterna för att utesluta att det handlar om kontaktproblem, och sedan låta det gå. Uppstår problemet igen så byter jag nog batteri på ren chans, och testar det. Uppstår problemet ändå även efter det, ja då lämnar jag in skiten.
Linus Hellman
Har du kollat eller bytt jordflätan mellan motor och chassiet. Om inte den är ok borde du i första hand märka det när startmotorn drar igång, men men. Om du inte vill krypa under går det bra att sätta en ny ovanifrån vid jordpunkten för batteriet och ner till en på växellådan!
// Göte J
// Göte J
Nix, det har jag inte testat, men är det så pass sannolikt att det är den att det är värt jobbet? Mitt fel visar sig i princip alltid under färd, inte vid uppstart.Göte J wrote:Har du kollat eller bytt jordflätan mellan motor och chassiet. Om inte den är ok borde du i första hand märka det när startmotorn drar igång, men men. Om du inte vill krypa under går det bra att sätta en ny ovanifrån vid jordpunkten för batteriet och ner till en på växellådan!
// Göte J
/Linus
Linus Hellman
Visst jag håller med, det är inte så sannolikt att det är jordflätan som orsakar felet. Men jag tänkte det är en enkel åtgärd för att utesluta ett med dina symtom osannolikt fel. På min Laguna -98 hade jag jordflätefel och det lurade mig att tro att batteret var kass så jag köpte ett nytt. Det blev samma sak med nya batteriet och först då gick det upp för mig att det var dålig jordning. Med startkabel mellan minuspol och motorn löste problemet tillfälligt.
// Göte J
// Göte J