"Check Emissions" lyser i min Scenic -04 DCI. EGR ventil byt

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
vedboden
Posts: 32
Joined: 07 Jan 2010, 12:06
Location: kopparberg

"Check Emissions" lyser i min Scenic -04 DCI. EGR ventil byt

Post by vedboden »

Hej!

Check Emissions lyser i displayen, jag märker inte av något konstigt med bilen, men något är ju uppenbarligen fel?

Jag hade inne bilen på en felkodsavläsning och dom sa att EGR ventilen strula, någon som vet om man kan byta den själv och vart den isåfall sitter osv?

Jättetacksam för hjälp
Andreas Hammarbäck
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: "Check Emissions" lyser i min Scenic -04 DCI. EGR ventil byt

Post by Tony »

vedboden wrote:Hej!

Check Emissions lyser i displayen, jag märker inte av något konstigt med bilen, men något är ju uppenbarligen fel?

Jag hade inne bilen på en felkodsavläsning och dom sa att EGR ventilen strula, någon som vet om man kan byta den själv och vart den isåfall sitter osv?

Jättetacksam för hjälp
sitter på insugsröret med 3skruvar, egr = "exhaust gas recirculation" avgaser som återcirkuleras till insuget
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
vedboden
Posts: 32
Joined: 07 Jan 2010, 12:06
Location: kopparberg

Re: "Check Emissions" lyser i min Scenic -04 DCI. EGR ventil byt

Post by vedboden »

Hej!

Tack för svaret.

Jag kanske är sämst i världen på att meka men skruva på lite skruvar kan jag ju, men vart sitter insugsröret? *skäms*
Andreas Hammarbäck
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Re: "Check Emissions" lyser i min Scenic -04 DCI. EGR ventil byt

Post by figgesoft »

där motorn suger in luft. typ vid gas-spjället. :wink:
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: "Check Emissions" lyser i min Scenic -04 DCI. EGR ventil byt

Post by Tony »

figgesoft wrote:där motorn suger in luft. typ vid gas-spjället. :wink:
som inte finns på en diesel :)
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
vedboden
Posts: 32
Joined: 07 Jan 2010, 12:06
Location: kopparberg

Re: "Check Emissions" lyser i min Scenic -04 DCI. EGR ventil byt

Post by vedboden »

Har haft bilen inne på verkstad och där konstaterade dom att nånting i EGR ventilen är trasig, 2600kr för delen och 4000kr för jobbet, helt jävla sjukt!

Jag kör hellre bilen ner i sjön
Andreas Hammarbäck
User avatar
Stymie
Posts: 3623
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: "Check Emissions" lyser i min Scenic -04 DCI. EGR ventil byt

Post by Stymie »

Jag bytte EGR-ventilen på min Laguna -07. Delen kostade 2200 och jobbet 1680 kr på Renaultverkstaden. Kollade den borttagna delen och konstaterade att den var helt igenkletad och ventilen öppnande inte alls. De sa att det även var fel på elektroniken i den.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: "Check Emissions" lyser i min Scenic -04 DCI. EGR ventil byt

Post by Tony »

vedboden wrote:Har haft bilen inne på verkstad och där konstaterade dom att nånting i EGR ventilen är trasig, 2600kr för delen och 4000kr för jobbet, helt jävla sjukt!

Jag kör hellre bilen ner i sjön
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAHAHAHAHAHAHAHAAHAHAHAHAAHAHAHAHAHA 4000kr ÄR DOM HELT JÄVLA BLÅSTA ???????????????????? SITTER MED 3 SKRUVAR, på lagunan lossar man motorkåpan och skruvar bort den.
Sen kan jag köpa en orginaldel för 1100kr inkl frakt på nätet. alltså sparar jag 5500kr när jag skall köpa min. :lol: :lol: :lol:
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: "Check Emissions" lyser i min Scenic -04 DCI. EGR ventil byt

Post by Tony »

Stymie wrote: Kollade den borttagna delen och konstaterade att den var helt igenkletad och ventilen öppnande inte alls. De sa att det även var fel på elektroniken i den.
Så går det när man inte använder sakerna, jag kan visa dig min efter 20000mil nästan sotfri 8) fast nu är den körd elektriskt, så nu är den bortkopplad för tillfället.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Stymie
Posts: 3623
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: "Check Emissions" lyser i min Scenic -04 DCI. EGR ventil byt

Post by Stymie »

Min hade gått 13000 mil vid bytet och jag hade åkt på en 2:a på besiktningen. Tog den till märkesverkstan för att "släcka" 2:an och inte behöva fundera på det mer. Bilen är välanvänd men går många korta sträckor med kallstarter numera. Inget bra :-(. Kanske blir ändring på det snart.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
vedboden
Posts: 32
Joined: 07 Jan 2010, 12:06
Location: kopparberg

Re: "Check Emissions" lyser i min Scenic -04 DCI. EGR ventil byt

Post by vedboden »

den sitter alltså bara med 3 skruvar? Sitter det nån slang eller liknande också till den? Jag tänkte först byta den själv men vad jag har förstått så ska det vara svårt, jag va ut och tittade som hastigast under huven men tyckte inte det såg så avancerat ut.

Är det bara att skruva bort å byta eller måste man göra nåt mer? Ta bort batteriet eller nån annan trix?

Nåon som bor i närheten av Karlstad, Örebro, Borlänge, Västerås eller liknande som vill byta på min bil?
Andreas Hammarbäck
Post Reply