Död kupéfläkt
Moderator: Forumpolisen
Död kupéfläkt
Hej,
Kupéfläkten tvärdog i förra veckan. Den gick från att ha fungerat hur bra som helst till att inte blåsa alls på mindre än en sekund.
Säkring är hel, fläktmotstånd är helt och jag har ström fram till reglagen. Är det bara fläkten kvar då eller kan det vara något annat som spökar?
Kupéfläkten tvärdog i förra veckan. Den gick från att ha fungerat hur bra som helst till att inte blåsa alls på mindre än en sekund.
Säkring är hel, fläktmotstånd är helt och jag har ström fram till reglagen. Är det bara fläkten kvar då eller kan det vara något annat som spökar?
Karl Johannesson – Malmö – Megane 1.6 RN 97
Re: Död kupéfläkt
Har du provat att mäta så det går ström till fläkten när reglagen säger att den borde vara på? I så fall är det fläkten..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Re: Död kupéfläkt
När jag hade detta på min -97 för ett år sedan tog det en bra stund innan jag hittade felet. Kabelfärgerna stämde inte helt med kretschemat och så sitter det en dold skarv mitt i kabelhärvan under handsfacket. Om jag inte minns fel hade jag spänning till reglagen då också eftersom det hade flera matningar.
Felet i mitt fall var iallafall en bränd anslutning i ett av kontaktdonen på baksidan av säkringsenheten (vid förarplatsen). En del plast hade smält men det gick att ta ur lite plast i kontaktdonet, pressa till stiftet med tång och få dit det.
Det är enkelt att kolla anslutningarna på baksidan av säkringsenheten, jämfört med att demontera fläkten.
Felet i mitt fall var iallafall en bränd anslutning i ett av kontaktdonen på baksidan av säkringsenheten (vid förarplatsen). En del plast hade smält men det gick att ta ur lite plast i kontaktdonet, pressa till stiftet med tång och få dit det.
Det är enkelt att kolla anslutningarna på baksidan av säkringsenheten, jämfört med att demontera fläkten.
Gustav Johansson, Megane 1.6 -97, Megane 1.6 -05
Re: Död kupéfläkt
Jag har varit ute och mätt lite igen. Jag här 12v fram till fläkten utan belastning men vid belastning går den ner till 0. Fläkten fungerar fint om jag kopplar den direkt till batteriet.
Vart tar min spänning vägen???
Vart tar min spänning vägen???
Karl Johannesson – Malmö – Megane 1.6 RN 97
Re: Död kupéfläkt
Troligen som Gustav skriver. Jag har oxå varit ut för brändt stift i kontakten på säkringscentralen.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Död kupéfläkt
Nu går fläkten. Hittade bränt stift i kontakten till reglagen, skrapade och sprayade lite…
Karl Johannesson – Malmö – Megane 1.6 RN 97
Re: Död kupéfläkt
Hej
Skulle vilja undersöka "säkringsenheten" på min Clio, hur ser den ut? en säkringsbox eller? ungefär som på passagerarsidans säkringsbox?
Mvh Oscar
Skulle vilja undersöka "säkringsenheten" på min Clio, hur ser den ut? en säkringsbox eller? ungefär som på passagerarsidans säkringsbox?
Mvh Oscar
Oscar nykänen