Död kupéfläkt

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
karl j
Posts: 38
Joined: 30 Jun 2005, 09:43
Location: Malmö

Död kupéfläkt

Post by karl j »

Hej,

Kupéfläkten tvärdog i förra veckan. Den gick från att ha fungerat hur bra som helst till att inte blåsa alls på mindre än en sekund.
Säkring är hel, fläktmotstånd är helt och jag har ström fram till reglagen. Är det bara fläkten kvar då eller kan det vara något annat som spökar?
Karl Johannesson – Malmö – Megane 1.6 RN 97
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Död kupéfläkt

Post by Joakim16v »

Har du provat att mäta så det går ström till fläkten när reglagen säger att den borde vara på? I så fall är det fläkten..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
m268
Posts: 35
Joined: 19 Jul 2010, 22:57
Location: Oskarshamn

Re: Död kupéfläkt

Post by m268 »

När jag hade detta på min -97 för ett år sedan tog det en bra stund innan jag hittade felet. Kabelfärgerna stämde inte helt med kretschemat och så sitter det en dold skarv mitt i kabelhärvan under handsfacket. Om jag inte minns fel hade jag spänning till reglagen då också eftersom det hade flera matningar.
Felet i mitt fall var iallafall en bränd anslutning i ett av kontaktdonen på baksidan av säkringsenheten (vid förarplatsen). En del plast hade smält men det gick att ta ur lite plast i kontaktdonet, pressa till stiftet med tång och få dit det.
Det är enkelt att kolla anslutningarna på baksidan av säkringsenheten, jämfört med att demontera fläkten.
Gustav Johansson, Megane 1.6 -97, Megane 1.6 -05
User avatar
karl j
Posts: 38
Joined: 30 Jun 2005, 09:43
Location: Malmö

Re: Död kupéfläkt

Post by karl j »

Jag har varit ute och mätt lite igen. Jag här 12v fram till fläkten utan belastning men vid belastning går den ner till 0. Fläkten fungerar fint om jag kopplar den direkt till batteriet.

Vart tar min spänning vägen???
Karl Johannesson – Malmö – Megane 1.6 RN 97
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Död kupéfläkt

Post by Dennis »

Troligen som Gustav skriver. Jag har oxå varit ut för brändt stift i kontakten på säkringscentralen.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
karl j
Posts: 38
Joined: 30 Jun 2005, 09:43
Location: Malmö

Re: Död kupéfläkt

Post by karl j »

Nu går fläkten. Hittade bränt stift i kontakten till reglagen, skrapade och sprayade lite…
Karl Johannesson – Malmö – Megane 1.6 RN 97
osc_ar
Posts: 3
Joined: 05 Jan 2011, 11:53
Location: Halmstad

Re: Död kupéfläkt

Post by osc_ar »

Hej
Skulle vilja undersöka "säkringsenheten" på min Clio, hur ser den ut? en säkringsbox eller? ungefär som på passagerarsidans säkringsbox?
Mvh Oscar
Oscar nykänen
Post Reply