Oljetrycksgivare R21 / J7T
Moderator: Forumpolisen
Oljetrycksgivare R21 / J7T
Jag hade en fråga ute för nästan ett år sedan - problem med oljeläckage i min R21 Nevada -92. Det visade sig vara oljetrycksgivaren, som jag lyckades få tag i från tyskland.
Nu har det hänt igen. Jag har demonterat oljetrycksgivaren och testat den med tryckluft. Den läcker genom flatstiftsanslutningarna, från ca. 1,5 bar.
Det är en tvåpolig givare, men funktionen verkar vara OK och jag har mätt upp den till: stora stiftet bryter vid ca. 0,2bar, lilla stiftet bryter vid 2bar.
Siten i tyskland där jag fick tag i denna sist säger att artikelnummret har utgått.
Bilia kunde inte få tag i den ens för ett år sedan.
Vad tycker ni jag skall göra?! Montera en förlängning (rör eller slang) med en y-koppling och två olika givare?
Verkar nästan som om det bara är min bil denna sitter på.. alla andra med J7T 754/755 verkar ha en enpolig givare.
Mvh
Nu har det hänt igen. Jag har demonterat oljetrycksgivaren och testat den med tryckluft. Den läcker genom flatstiftsanslutningarna, från ca. 1,5 bar.
Det är en tvåpolig givare, men funktionen verkar vara OK och jag har mätt upp den till: stora stiftet bryter vid ca. 0,2bar, lilla stiftet bryter vid 2bar.
Siten i tyskland där jag fick tag i denna sist säger att artikelnummret har utgått.
Bilia kunde inte få tag i den ens för ett år sedan.
Vad tycker ni jag skall göra?! Montera en förlängning (rör eller slang) med en y-koppling och två olika givare?
Verkar nästan som om det bara är min bil denna sitter på.. alla andra med J7T 754/755 verkar ha en enpolig givare.
Mvh
Daniel Tanner
Renault R21 GTX Nevada 2.2
Stockholm
Stockholm
Re: Oljetrycksgivare R21 / J7T
Beställa en från Autofrance.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Han kan tyvärr inte heller få fram den, sist jag frågade.
Daniel Tanner
Stockholm
Stockholm
Jag vet inte om det kan vara samma som på turbon eventuellt? Kolla på http://21toc.com/ om någonkan hjälpa dig med en sådan.. Har du Renaults artnr på den?
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Renaultnr: 7700768591
Jag har tittat i Haynesboken och i "Pocket Mechanic" och hittade då en ritad bild där två oljetrycksgivare sitter i var sitt hål. Perfekt tänkte jag och gick ut och tittade på bilen. Då gick det upp för mig varför jag har denna speciella oljetrycksgivare och det förkortas två bokstäver: AC.
AC-kompressorns infästning går så snävt mot motorn just över dessa andra hål att en oljetrycksgivare inte få plats.
Nu när jag mätt upp den befintliga så duger det ju med en givare från vilken bil som helst, bara den bryter vid ungefär rätt värden.
Jag ska höra med den där Turboklubben, men fler tips är fortfarande välkommna.
Mvh
Jag har tittat i Haynesboken och i "Pocket Mechanic" och hittade då en ritad bild där två oljetrycksgivare sitter i var sitt hål. Perfekt tänkte jag och gick ut och tittade på bilen. Då gick det upp för mig varför jag har denna speciella oljetrycksgivare och det förkortas två bokstäver: AC.
AC-kompressorns infästning går så snävt mot motorn just över dessa andra hål att en oljetrycksgivare inte få plats.
Nu när jag mätt upp den befintliga så duger det ju med en givare från vilken bil som helst, bara den bryter vid ungefär rätt värden.
Jag ska höra med den där Turboklubben, men fler tips är fortfarande välkommna.
Mvh
Last edited by DTanner on 25 Oct 2010, 16:26, edited 1 time in total.
Daniel Tanner
Stockholm
Stockholm
Kan du inte ta en givare från någon annan J7/J6 motor då ? Ingen unik motor precis! Sitter ju i 21, 25, espace, fuego, 18, 20,Traffic, Citroen CX20, peugeot505.
Kanske behöver du klämma på en ny kabelsko i annan dimension.
Kanske behöver du klämma på en ny kabelsko i annan dimension.
Besök gärna min hemsida!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Det är ett alternativ, men problemet är att alla andra som jag hittat är enpoliga, och de motorerna har antagligen två givare, en för 0,2 och en för 2 bar istället för min där samma givare bryter vid två olika värden.
Daniel Tanner
Stockholm
Stockholm
R 5 Gt Turbon har givre för olje lampa samt Mätare 6bar den kan väl användas ! .
2polig . Benny Autofrans tog hem min Finns på både fas 1 och 2 .
2polig . Benny Autofrans tog hem min Finns på både fas 1 och 2 .
Du vet inte på rak arm om den har M14x1,5-gänga?
En annan fråga på relatera ämne: Bilen har ju också oljenivåmätare. Var sitter den? Den är inte beroende av dessa tryckbrytare?
Mvh
En annan fråga på relatera ämne: Bilen har ju också oljenivåmätare. Var sitter den? Den är inte beroende av dessa tryckbrytare?
Mvh
Daniel Tanner
Stockholm
Stockholm
Oljenivåmätsonden sitter bakom generatorn i oljetråget. Elektriskt så är givarna sammankopplade.DTanner wrote:Du vet inte på rak arm om den har M14x1,5-gänga?
Mvh
Besök gärna min hemsida!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Funderar starkt på en lösning som kanske involverar en sådan här: http://www.biltema.se/ProductImages/32/ ... 1075_m.jpg
Den är ju till för att sätta dit Biltemas egen givare till deras instrument, men borde gå precis lika bra att sätta dit två olika tryckgivare, Renault original.
Efter att tittat runt lite mer så kan jag konstatera att det lägre bryttrycket troligtvis är 0,3 eller 0,35 bar då detta verkar vara en vanligt förekommande givare på J7T-motorerna tillsammans med 2-bars givaren.
Skönt att veta att jag inte behöver oroa mig för nivåmätaren i alla fall.
Det måste vara extremt ovanligt, globalt, med kombinationen J7T 754 i R21 tillsammans med AC eftersom Renault till och med slutat saluföra denna givare.
Den är ju till för att sätta dit Biltemas egen givare till deras instrument, men borde gå precis lika bra att sätta dit två olika tryckgivare, Renault original.
Efter att tittat runt lite mer så kan jag konstatera att det lägre bryttrycket troligtvis är 0,3 eller 0,35 bar då detta verkar vara en vanligt förekommande givare på J7T-motorerna tillsammans med 2-bars givaren.
Skönt att veta att jag inte behöver oroa mig för nivåmätaren i alla fall.
Det måste vara extremt ovanligt, globalt, med kombinationen J7T 754 i R21 tillsammans med AC eftersom Renault till och med slutat saluföra denna givare.
Daniel Tanner
Stockholm
Stockholm
[quote="DTanner"]Du vet inte på rak arm om den har M14x1,5-gänga?
Är den frågan ställt till mig så stämmer det bra M14*1,5
Är den frågan ställt till mig så stämmer det bra M14*1,5
Bengt: Vet du mer om hur R5-givaren funkar? Vad menar du med mätare vid 6 bar?
I måndags kväll körde jag Stockholm-Mjölby, efter att jag mätt upp givaren och bytt olja i helgen.
I Linköping tappade jag oljetrycket, bara slå av direkt. Som tur var hade jag en liter olja med mig, så jag klarade mig till Mjölby (3 mil).
Idag var jag på Renault och beställde den givare som varnar vid 0,35 bar. Monterar den och kopplar båda kablar på den sålänge. Då har jag det tätt i alla fall och kan köra tills jag fått till en slutgiltig lösning. Dessutom får jag en liten övervakning av oljetrycket i alla fall.
Jag har ändå uppfattningen om att trycket sällan sjunker "bara" under 2bar utan att tappa helt. Kanske skulle vara vid ett mindre oljepumpshaveri, eller något.
Tack för alla bra svar hittills!
I måndags kväll körde jag Stockholm-Mjölby, efter att jag mätt upp givaren och bytt olja i helgen.
I Linköping tappade jag oljetrycket, bara slå av direkt. Som tur var hade jag en liter olja med mig, så jag klarade mig till Mjölby (3 mil).
Idag var jag på Renault och beställde den givare som varnar vid 0,35 bar. Monterar den och kopplar båda kablar på den sålänge. Då har jag det tätt i alla fall och kan köra tills jag fått till en slutgiltig lösning. Dessutom får jag en liten övervakning av oljetrycket i alla fall.
Jag har ändå uppfattningen om att trycket sällan sjunker "bara" under 2bar utan att tappa helt. Kanske skulle vara vid ett mindre oljepumpshaveri, eller något.
Tack för alla bra svar hittills!
Daniel Tanner
Stockholm
Stockholm