Brytare för innerbelysning Megane 2001

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
588

Brytare för innerbelysning Megane 2001

Post by 588 »

Hej

Innerbelysningen började fladdra och brytaren i dörrstolpen förarsidan verkar var något fel på, hur sitter den fast? Har provat med diverse trix men inte fåttt bort den, vill ju inte bryta för mycket på den, problemet är att den inte går i botten och därmed indikerar att inte dörren är stängd samt innerbelysningen tänder till, skulle därför vilja kolla brytaren, trycker jag in för hand funkar det, tacksam för svar.

Mvh

Roger
Roger Emericsson, Norrköping
Stymie
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg

Re: Brytare för innerbelysning Megane 2001

Post by Stymie »

Lyser innerbelysningen när du stängt dörren?
Ser kontakten ut som en bröstvårta?

I så fall ska du ta tag i gummit närmast plåten och försiktig dra den ut så den släpper taget kring plasten under. Då kommer även ett kopparbleck lossna. Ta sedan en skruvmejsel och pilla ut resten av kontakten. Justera kontaktblecket om det behövs.

Glappet du har beror troligen på att gummit stelnat och nu inte pressar korrekt på kontakten. Det löses snabbast genom att addera på lite extra höjd på toppen av gummitoppen. Antingen kan man vulka med cykelslang eller kontaktlimma en liten gummibit på toppen.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
588

Re: Brytare för innerbelysning Megane 2001

Post by 588 »

Tack för tipset
Jag la i lite "halvstelnat" silkon i gummidelen (som byggde upp lite mer yta och som tryckte mot kontakten bättre) efter jag smort med lite WD 40 i kontakten. Det funkade ok eftersom det formade sig i "gummidelen" bättre.

MVH

Roger
Roger Emericsson, Norrköping
Post Reply