Instrumentpanel Renault Kangoo 1,6

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Roppe
Posts: 15
Joined: 21 Oct 2010, 20:33
Location: Kållered

Instrumentpanel Renault Kangoo 1,6

Post by Roppe »

Förra veckan köpte jag en Renault Kangoo 1,6 mod 2005
När jag testade den hos säljaren så såg jag inga fel. En dimljuslampa bytte jag i mitt garage och nu när jag använde den i veckan, så har instrumentpanelen till bilen börjat blinka och larmet för säkerhetsbältet tjuter? När jag sedan kör några hundra meter så återgår panelen till det normala? Jag vågar knappt köra med bilen i nuläge.
Finns det någon som kan hjälpa mig??
Hälsningar Roppe
Rolf-Inge Ekström
matjo690
Posts: 269
Joined: 13 Apr 2008, 20:33
Location: Boden

Re: Instrumentpanel Renault Kangoo 1,6

Post by matjo690 »

Köpte du privat eller på firma? Om du köpte av firma har du ju garanti... Vad gäller felet så låter det "multiplext", bör nog lösas av verkstad med CLIPS-systemet...
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
Roppe
Posts: 15
Joined: 21 Oct 2010, 20:33
Location: Kållered

Re: Instrumentpanel Renault Kangoo 1,6

Post by Roppe »

matjo690 wrote:Köpte du privat eller på firma? Om du köpte av firma har du ju garanti... Vad gäller felet så låter det "multiplext", bör nog lösas av verkstad med CLIPS-systemet...
Tack för post.
Jag har köpt privat men tycker ändå att det är ett fabrikationsfel och bör kikas på närmare av leverantören? Kan läsa mellan raderna från andra ägare att de menar på att det är ett fall för KO? En skriver att det händer ofta på modellerna 04 & 05. Liknande problem har jag aldrig hört talas om förr och jag har några år på nacken 70 år. Digitaliserade paneler är tydligen mycket mer känsliga, men då får de ju ta ett ansvar för de produkter de klämmer in, eller vad tycker du?
Jag skall ringa runt idag och höra mig för, återkommer med resultat av det jobbet.
Ha en fin dag och tack för att du svarade.
Rolf-Inge Ekström
Roppe
Posts: 15
Joined: 21 Oct 2010, 20:33
Location: Kållered

Re: Instrumentpanel Renault Kangoo 1,6

Post by Roppe »

matjo690 wrote:Köpte du privat eller på firma? Om du köpte av firma har du ju garanti... Vad gäller felet så låter det "multiplext", bör nog lösas av verkstad med CLIPS-systemet...
Hej! Igen
Autofrance, Bilia och Hamo Bilservice har lämnat lite info. Autofrance hänvisade till Hamo bilservice och här rekommenderades att lämna in bilen på Bilia för en
omprogrammering. Bilia vill ha 1.800:-sek för felsökning och vet inte vad Hamo bilservice pratar om? Om det skulle finnas någon mjukvara att ladda ner från nätet, så kände de inte till detta. Vidare fick jag ett pris på ej understigande 6.000:-sek för att köpa in reservdelen och sedan tror jag att arbetet tillkommer + moms kanske?

Det ser ut som om att det skall bli en riktigt dyr affär för mig. Och alla pengar gick ju till inköpet tyvärr. :cry:
Rolf-Inge Ekström
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Instrumentpanel Renault Kangoo 1,6

Post by Dennis »

Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Roppe
Posts: 15
Joined: 21 Oct 2010, 20:33
Location: Kållered

Re: Instrumentpanel Renault Kangoo 1,6

Post by Roppe »

Dennis wrote:Renoverings tips!
http://innosund.com/content/view/17/52/
Ok! Dennis
Jag återkommer till dig, men jag uppfattar det som att du tror att jag vet vad det är för fel? Men så lätt är det inte. Allt på panelen blinkar + Säkerhetsbältets alarm ljuder. På Hamo bilservice sade man att panelen behöver omprogrammeras? På bilia visste de inget om detta. Det kan ju vara vad som helst nu, uppfattar jag det. Jordfel, programfel, materialfel men vilket? Jag skall kolla alla nivåer på bilen, olja, vätskor etc.. Även indikatorer på bromsar etc.. etc.... Efter detta kommer jag åter, men det är lång väg för mig till dig, jag finns i Göteborg.
Rolf-Inge Ekström
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Instrumentpanel Renault Kangoo 1,6

Post by Dennis »

Hamo i kungsbacka och Håkans bilservice på Hissingen har diagnosutrustning och är bekanta med Renaultprodukter.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Roppe
Posts: 15
Joined: 21 Oct 2010, 20:33
Location: Kållered

Re: Instrumentpanel Renault Kangoo 1,6

Post by Roppe »

Dennis wrote:Hamo i kungsbacka och Håkans bilservice på Hissingen har diagnosutrustning och är bekanta med Renaultprodukter.
Du är en klippa Dennis

Jag skall undersöka i Kungsbacka där jag är orienterad. Har idag köpt bromsbelägg fram, detta för att checka läget där också. Fyllde på lite underhållsvätska, motorolja, kylarvätska och vinrutorna fick sig lite blött oxå. :D
Återkommer i ärendet för att vi alla skall få nytta och erfarenhet på vägen.
Mycket tack till dig Dennis och tack vare dig går jag nu vidare, kanske Kungsbacka kan hjälpa till?
Ha en god fortsatt dag och helg.
Hälsningar Rolf
Rolf-Inge Ekström
Roppe
Posts: 15
Joined: 21 Oct 2010, 20:33
Location: Kållered

Re: Instrumentpanel Renault Kangoo 1,6

Post by Roppe »

Roppe wrote:
Dennis wrote:Hamo i kungsbacka och Håkans bilservice på Hissingen har diagnosutrustning och är bekanta med Renaultprodukter.
Du är en klippa Dennis

Jag skall undersöka i Kungsbacka där jag är orienterad. Har idag köpt bromsbelägg fram, detta för att checka läget där också. Fyllde på lite underhållsvätska, motorolja, kylarvätska och vinrutorna fick sig lite blött oxå. :D
Återkommer i ärendet för att vi alla skall få nytta och erfarenhet på vägen.
Mycket tack till dig Dennis och tack vare dig går jag nu vidare, kanske Kungsbacka kan hjälpa till?
Ha en god fortsatt dag och helg.
Hälsningar Rolf
Ja, då har jag gått vidare med mitt problem. Det där att koppla från batteriet över en natt för att ev. nå en nollställning på display:en fungerade inte. Problemet är som det var förut.
Kontaktade mitt försäkringsbolag idag (Länsförsäkringar) och fick den informationen att det fanns möjlighet till stöd från dito. Kravet från försäkringen var: bilen fick inte ha gått mer än 10.000mil, eller vara äldre än 7 år. Alltid något tyckte jag. Det fanns ett kriterium till som skulle uppfyllas. Den ev. händelse som skulle komma att gå, måste genom en auktoriserad verkstad komma med ett utlåtande från en tekniker som sedan meddelar försäkringsbolaget läget och tillsammans ger de ett positivt svar eller omvänt. Den verkstad jag anlitade hade god erfarenhet med detta förfarande. Jag fick boka en tid (3 veckor fram i tiden) för en diagnos av problemet. Därefter kommer de båda att ge mig besked hur ärendet skall behandlas.

Till yttermera visso sades det mig att förmodligen så är det fel på
"Comboboxen"??? Den erfarenheten hade kundservice på (Bilia).

Ytterligare en information fick jag. Om man byter denna del som man nämner, då kan man inte återställa mätaren för hur långt bilen gått. Man löser det med att skriva in i serviceboken att ny komponent är installerad och nämner mätarställning för tidigare komponent, i detta fall 9.137mil i dagsläget, det kan ju bli något mer, men principen är på detta vis.

Jag fick aldrig reda på var självrisken ligger för nivå, men det ordates om dett i forumet och då gällde det 2.000:-sek. Jag hoppas att det stannar vid det.

Ok! Mycket text, men bättre för mycket än för lite kanske?
Rolf-Inge Ekström
Post Reply