Renault Megane - Bränd Ventil
Moderator: Forumpolisen
- Dave Lister
Renault Megane - Bränd Ventil
Hej
Jag har för ca 2 månader köpt en Renault Megane (I) 1998 års modell, den hade gått ca 9800 mil vid inköp från en polare till mig (som jag känt och umgåtts med i över 20 år).
Var nyligen och besiktade den och fick på protokollet att det är för högt CO värde (1,9 när max tillåtet är 0,5).
Detta fel måste fixas annars blir det körförbud så lämnade in bilen hos en verkstad här uppe i Piteå för att ta reda på vad som är problemet.
Det visar sig vara en bränd ventil så att det är i stort sett noll kompression på en cylinder och bensin/luftblandningen bara blåses rätt ut i avgasröret och därav det höga CO-värdet.
Nu ska dock den här firman ha minst 10kkr för att fixa detta felet och nu undrar jag om någon här har haft samma problem och hur man enklast (och billigast) kan lösa detta.
Mvh Mattias
Jag har för ca 2 månader köpt en Renault Megane (I) 1998 års modell, den hade gått ca 9800 mil vid inköp från en polare till mig (som jag känt och umgåtts med i över 20 år).
Var nyligen och besiktade den och fick på protokollet att det är för högt CO värde (1,9 när max tillåtet är 0,5).
Detta fel måste fixas annars blir det körförbud så lämnade in bilen hos en verkstad här uppe i Piteå för att ta reda på vad som är problemet.
Det visar sig vara en bränd ventil så att det är i stort sett noll kompression på en cylinder och bensin/luftblandningen bara blåses rätt ut i avgasröret och därav det höga CO-värdet.
Nu ska dock den här firman ha minst 10kkr för att fixa detta felet och nu undrar jag om någon här har haft samma problem och hur man enklast (och billigast) kan lösa detta.
Mvh Mattias
Time flies like a wind
Fruit flies like bananas
Mattias Borgström
Re: Renault Megane - Bränd Ventil
Om det helt saknas kompression på en cylinder borde den låta konstigt och vara extremt seg.. Känns som du borde be om ett andra utlåtande enligt mig.. Men jag är bara en glad amatör.. De mer erfarna här på forumet kanske har andra åsikter..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
när jag hade bränd avgasventil på min 21 så tjoffade det väldigt mycket och lät konstigt. har man inte kunskap och utrustning kan allt kosta mycket men, 10k låter lite mycket. jag fixade 8st böjda ventiler och kamremsbyte på min R19 16v för 1000kr, men det är väldigt billigt och jag gjorde allt jobb själv..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
- Dave Lister
Har haft bilen inne på felsökning där dom gjorde kompressionstest osv, cylinder 1 och 4 är helt okej, medans cylinder 2 har ca 20-25% av normal kompression enbart, och cylinder 3 ligger på ca 60%.
Tydligen någon ventil på båda som är brända olika mycket eller så, lutar åt att jag måste göra en topprenovering.
Nordiska Bil skulle ta uppåt 15kkr för det, medans en som bilens föredetta ägare känner (och servade den hos) så skulle det ligga på runt 7kkr.
Tydligen någon ventil på båda som är brända olika mycket eller så, lutar åt att jag måste göra en topprenovering.
Nordiska Bil skulle ta uppåt 15kkr för det, medans en som bilens föredetta ägare känner (och servade den hos) så skulle det ligga på runt 7kkr.
Time flies like a wind
Fruit flies like bananas
Mattias Borgström
Ujj , låter som Tälja guld med ventiler , visst är de dyra att köpa typ Avgas ca 380Kr/styck . Mina 2 som byttes samt kamrem ,lager ,Topp-pack , olja vad mer -Jo Kolvringarna tror kallaset stannade på ca 5.500 kr . Men hela Arb utförde jag .
Vem säger nej till 1000kr rakt ner i fickan eller 9000Kr .
Konsten att salta en Räkning .
Vem säger nej till 1000kr rakt ner i fickan eller 9000Kr .
Konsten att salta en Räkning .