Ojämn tomgång, varm motor = inga problem

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
kiptanoi
Posts: 4
Joined: 14 Oct 2010, 11:44
Location: Örebro

Ojämn tomgång, varm motor = inga problem

Post by kiptanoi »

Hej, är ny här, och har frågat denna fråga på ett annat forum, men detta lär ju öka chansen eftersom det bara är renault här =)

Min bil: Renault R19 -96, 1.4

Jo mitt problem är:
När jag startar bilen så går den bra på tomgång och vid körning av kall bil.
Men så fort motorn har gått upp lite i temp, typ 1/4 del av mätaren, så börjar problemet med vandrande tomgång, den nästan dör ut, och motorn reglerar upp tomgången med att gasa upp den lite, och den står på tomgång i 2, 3 sekunder innan den dör ut igen och motorn sjysterar upp det med, så kan det hålla på....
Och vid körning så känns det som att bilen ska dö när man trampar på gasen, och detta sker vid varvtal under 3000-4000, vid landsvägskörning i 90 så märker man inte av problemet.

När tempen har nått halva mätaren eller mera så går bilen bra och tomgången vandrar inte längre.

Vad finns att göra och vad kan orsaka detta?

OBS
Jag är helt grön på motorer och har inte haft intresse av motorer alls, så en bilmotor kan jag inte nått om, har mekat moped motorer i ungdomens år, thats it.

Så blir ert svar att spjällhuset kan man göra rent, eller tomgångsmotorn måste göras rent så var snäll och beskriv hur jag går till väga då, för detta är inget jag kan, men som jag är villig att lära mig och ge mig på nu.
=)
// OBS


Tackar för alla förslag och svar.

// Jonas


Edit:
Jag har testat nu i ett par dagar i rad, och jag får samma resultat varje gång.
Startar bilen och den går bra ifrån en kall motor.
När motor har nått lite temp så börjar den svaja i tomgång, och detta hänger i även vid körning i låga hastigheter/varvtal typ stadskörning och annan körning där man ligger under 3000 rpm.

Och så fort motorn kommer upp i värme, halva tempmätaren så slutar det, då går bilen jämt på tomgång och vid körning i låga hastigheter, och stadskörning går hur bra som helst.

Så temperaturen verkar spela roll här.
Och jag ska snart göra en ombesikting på bilen, och detta var just en sak jag fick på, otillräcklig tomgång, lamda värde gick inte att fastställa, för de kunde inte hålla bilen i en jämn tomgång vid 2.500 rpm. Utan den gick ojämt då =/

Så jag skulle ju kunna åka in med en tokvarm motor... men det känns inte så lätt att pricka in att det ska hända. =)

Någon som kan sig tro eller veta vad problemet kan vara?
Jonas
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Re: Ojämn tomgång, varm motor = inga problem

Post by figgesoft »

Motortempgivaren? (den ger tempsignal till motorstyrningen + tempmätaren)
Den funkar typ som en choke (fast i ditt fall går motorn magert).
kostar typ 250kr

Läckande vacum på insuget? Slangar etc. spraya med startgas för att se om den drar tjuvluft.

Alternativt lambdan, men den brukar generera fel när motorn är varm.

Du kan dra ut kabeln till denna och sedan starta motorn för att se om samma fel uppstår. Lambdan sitter på grenröret (mycket varmt!!!) och du bör kunna se en kabel som går från den med ett kontaktstycke.

Tändspolen? -brukar generera fel vid varm motor dock.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
kiptanoi
Posts: 4
Joined: 14 Oct 2010, 11:44
Location: Örebro

Re: Ojämn tomgång, varm motor = inga problem

Post by kiptanoi »

figgesoft wrote:Motortempgivaren? (den ger tempsignal till motorstyrningen + tempmätaren)
Den funkar typ som en choke (fast i ditt fall går motorn magert).
kostar typ 250kr

Läckande vacum på insuget? Slangar etc. spraya med startgas för att se om den drar tjuvluft.

Alternativt lambdan, men den brukar generera fel när motorn är varm.

Du kan dra ut kabeln till denna och sedan starta motorn för att se om samma fel uppstår. Lambdan sitter på grenröret (mycket varmt!!!) och du bör kunna se en kabel som går från den med ett kontaktstycke.

Tändspolen? -brukar generera fel vid varm motor dock.

Tackar för svaret.

Har kollat med startgas, men det händer inget, så det verkar vara OK.
Fick uppfattningen på ett annat forum att det sitter 2 tempgivare, så vilken av dessa menar du, och vart sitter den/hur ser den ut, bifoga gärna bild om du har tillgång till det.

Tack
Jonas
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Re: Ojämn tomgång, varm motor = inga problem

Post by figgesoft »

tjena, där sitter en givare på slangen till mtoorn som mäter lufttemp.

men den som är aktiv under körning sitter på termostatshuset där alla kylarslangar knyts ihop.


Hittade en bild här.
Tempgeber = tempgivare
Image

den för tacho(mätaren) överst på bild generar bara en varningslampa i instrumentpanelen vid för hög temp, om jag inte minns fel (så är det på megane iaf).

Vet dock inte vilken motor du har, framkommer inte så jag la upp bilder på TXE 1.7litersmotorn som är en av de vanligare.

Lycka till.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
kiptanoi
Posts: 4
Joined: 14 Oct 2010, 11:44
Location: Örebro

Re: Ojämn tomgång, varm motor = inga problem

Post by kiptanoi »

figgesoft wrote:tjena, där sitter en givare på slangen till mtoorn som mäter lufttemp.

men den som är aktiv under körning sitter på termostatshuset där alla kylarslangar knyts ihop.


Hittade en bild här.
Tempgeber = tempgivare
Image

den för tacho(mätaren) överst på bild generar bara en varningslampa i instrumentpanelen vid för hög temp, om jag inte minns fel (så är det på megane iaf).

Vet dock inte vilken motor du har, framkommer inte så jag la upp bilder på TXE 1.7litersmotorn som är en av de vanligare.

Lycka till.

Tackar, jag fann denna info om min bil på en sida om det kan hjälpa:
RENAULT 19 II HALVKOMBI, (92-96) 1.4
Jonas
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Re: Ojämn tomgång, varm motor = inga problem

Post by figgesoft »

givaren brukar se likadan ut. öppna huven och kolla där kylarslangarna går in i blocket, där eller omkring sitter givaren
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Post Reply