Bränslefiltret ?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Dreams
Posts: 10
Joined: 10 Jun 2010, 08:28
Location: Oxelösund

Bränslefiltret ?

Post by Dreams »

Var ute på en långkörning häromveckan, helt plötsligt i en backe tändes mätaren för "elfel eller vatten i bränslefiltret" , och jag tappade kraft från motorn... Stannade till , stängde av motorn sen var allt ok igen ? . Vad kan det vara, kan det vara så enkelt som att bara byta ut bränslefiltret. Detta har nu hänt ett par ggr till ?
Sen undrar jag om tips på var man kan få tag på utbytesturbo
Christer Bergman
Renault Espace 2.2Dci -2004
Dreams
Posts: 10
Joined: 10 Jun 2010, 08:28
Location: Oxelösund

Re: Bränslefiltret ?

Post by Dreams »

Kanske skulle lägga till lite information om bilen :)
Renault Espace -04 2.2cdi 14.000mil
Christer Bergman
Renault Espace 2.2Dci -2004
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Bränslefiltret ?

Post by Tony »

Ebay.co.uk har jag köpt turbo ifrån, är tom billigare att köpa en ny än en renoverad i sverige
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Dreams
Posts: 10
Joined: 10 Jun 2010, 08:28
Location: Oxelösund

Re: Bränslefiltret ?

Post by Dreams »

Haft bilen inne på verkstad, dem kunde inte hitta några felkoder, men eftersom det tydligen inte satt någon givare på mitt filter så verkar det då alltså vara elfel... :(
Christer Bergman
Renault Espace 2.2Dci -2004
RTBTEK
Posts: 101
Joined: 26 Feb 2010, 23:20
Location: Lkpg

Re: Bränslefiltret ?

Post by RTBTEK »

Vad var det för verkstad som inte hitta felkoder. Så fort motorlampa lyser så finns felkoder. Vanligaste felen på dessa motorerna är EGR, turbogivare.
Jonas
Dreams
Posts: 10
Joined: 10 Jun 2010, 08:28
Location: Oxelösund

Re: Bränslefiltret ?

Post by Dreams »

Inga motorkoder funna, Turbogivare låter rätt så vettigt, med tanke på att man tappar kraft, precis som att turbon slutar fungera...
Christer Bergman
Renault Espace 2.2Dci -2004
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Bränslefiltret ?

Post by Tony »

Dreams wrote:Inga motorkoder funna, Turbogivare låter rätt så vettigt, med tanke på att man tappar kraft, precis som att turbon slutar fungera...
min Laguna II 1,9dci larmade för insprutningsfel och var kraftlös. då kopplade jag ur egr ventilen och larmet försvann och kraften kom tillbaka
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply