Bakruteuppvärmning Laguna I, kombi 1996 *Fixat*

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Georg

Bakruteuppvärmning Laguna I, kombi 1996 *Fixat*

Post by Georg »

Det frostar på och mina bakrutor (tre st) vill inte värma på.
Jag har kollat kablar och motståd i rutorna och de verkar vara ok.
Misstänker att relät felar men vet inte vilket det är bland alla som sitter under och över på elcentralen. Någon som vet vilket det är eller har tips om vad det kan vara för fel. Säkrngarna är kollade och värmen till backspeglarna fungerar. På/av knappen på AC-kontrollpanelen lyser glatt när jag trycker in den.
Relä, kretskort, kablar anslutningar det är frågan?

Georg
Last edited by Georg on 16 Oct 2010, 19:48, edited 1 time in total.
Per Bondesson
Stymie
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg

Re: Bakruteuppvärmning Laguna I, kombi 1996

Post by Stymie »

Kolla anslutning till jord (kan ha rostat av vid kabelsko) för respektive slinga.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

har du värme i 3st rutor???
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Georg

Post by Georg »

Jag ska kolla alla jordanslutningar igen och min Laguna har faktiskt värmeslingor i bakrutan och bägge bakre sidorutorna.
Kansk det var ett extratillbehör på den bilen när den var ny och dessutom har den en inlåst engelsman som tjatar om både det ena och det andra när man glömt stänga en dörr eller en lampa är trasig. Skulle helst byta ut honom mot en vän och ljuv svenska som viskar goda råd till mig.
Är det någon som vet om engelsmannen går att byta ut...?....
Och reläfrågan är fortfarande olöst....

Georg
Per Bondesson
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Georg wrote:Jag ska kolla alla jordanslutningar igen och min Laguna har faktiskt värmeslingor i bakrutan och bägge bakre sidorutorna.
Kansk det var ett extratillbehör på den bilen när den var ny och dessutom har den en inlåst engelsman som tjatar om både det ena och det andra när man glömt stänga en dörr eller en lampa är trasig. Skulle helst byta ut honom mot en vän och ljuv svenska som viskar goda råd till mig.
Är det någon som vet om engelsmannen går att byta ut...?....
Och reläfrågan är fortfarande olöst....

Georg
Du kan ju byta mot franska lr tyska lr något sånt språk men inte svenska.
min laguna II har en engelsk tjej
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Georg

Re: Bakruteuppvärmning Laguna I, kombi 1996 *Fixat*

Post by Georg »

Haleluja...

Jag hittade felet.
Det var en bränd kontakt som sitter på undersidan av elcentralen.
Kabeln är vit och lite tjockare än de andra. Den ansluter till en gul avlång kontakt där även andra kablar sitter.
Den gula kontakten var ganska lätt att loss genom att trycka på två lås på kontaktens långsida.
Det syntes att plasten var lite bränd och efter att sprejat med elekroniksprej och vrickat lite fram och tillbaka så kom strömmen fram till alla tre bakrutorna.
Nu får det frosta på hur mycket som helst, min Laguna fixar biffen.

Georg
Per Bondesson
Post Reply