Kontaktstycke till AC-kompressor Laguna II

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Le capot
Posts: 27
Joined: 01 Aug 2006, 22:41
Firstname: Mikael
Surname: Hjeltman
Location: Kristinehamn

Kontaktstycke till AC-kompressor Laguna II

Post by Le capot »

Laguna II 2.0 16v 2004

Jag har drabbats av fenomenet "ingen kylning över 2300 rpm" och det har trasslat under hela sommaren. Dock hände det ett par gånger under långkörning i hög fart att jag faktiskt fick full kyla. Jag har läst mig till att rätt så många som har detta problem har varit tvungna att byta både kompressor och kanske styrenheten också.

Men det kan också vara ett enkelt fel:

Tydligen är det så att två kablar ger signal till kompressorn beroende vilket varvtal motorn har. Vid låga varv läggs en signal på den ena kabeln och vid höga varv byter styrningen till att lägga signal på den andra kabeln. På så vis växlar kompressorn mellan låg och hög kompression. Är det då så att man saknar kylning på endera låga eller höga varv (eller båda) så kan det ju helt enkelt vara ett kabelfel. Jag har läst i flera forum (engelska och franska) att detta är mycket vanligt. Det är då vid kontakten som ansluter till kompressorn som det ärgar och det blir dålig kontakt

Kollade därför detta på min bil och mycket riktigt! Kontaktstycket som ansluter dessa två kablar var alldeles grönt och gav obefintlig elektrisk kontakt. Utmärkt tänker man då och inbillar sig kanske att man kan åka och köpa en ny kontakt för ett par tior och lösa problemet i ett nafs. I synnerhet om det är ett rätt vanligt problem och kanske välkänt av Renault.

Inte alls. Kontakten går inte att köpa - åtminstone inte enligt Renault (Volvo) som endast kan leverera kabelhärva till motorn för x tusen kronor.

Eller? Är det någon som känner till ifall det går att få tag i denna specialkontakt på något sätt? Eller som har en att sälja? Min verkar inte gå att reparera tyvärr så det enda som gäller är att få tag i en ny.
Mikael Hjeltman - Kristinehamn


Renault Grand Espace 2.0 dCi (175 hk automat) Privilège -09
Citroën Xantia V6 Break Exclusive -01
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Kontaktstycke till AC-kompressor Laguna II

Post by Joakim16v »

Kan tyvärr inte hjälpa dig med artnr eller liknande på originalkontakten, men det borde väl gå att byta ut mot flatstift och sedan dra på en bit krympslang utanpå som fuktskydd?
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
RTBTEK
Posts: 101
Joined: 26 Feb 2010, 23:20
Location: Lkpg

Re: Kontaktstycke till AC-kompressor Laguna II

Post by RTBTEK »

Renault har tagit fram en ersättningskontakt. Har inte art.nr. i huvudet men kan kolla på måndag. Det kan även vara kampanj på bilen och då bekostar Renault allt. Kan var värt och kolla.
Jonas
Le capot
Posts: 27
Joined: 01 Aug 2006, 22:41
Firstname: Mikael
Surname: Hjeltman
Location: Kristinehamn

Re: Kontaktstycke till AC-kompressor Laguna II

Post by Le capot »

Låter perfekt om du kan få fram info om denna ersättningskontakt! Väntar med spänning! :D
Mikael Hjeltman - Kristinehamn


Renault Grand Espace 2.0 dCi (175 hk automat) Privilège -09
Citroën Xantia V6 Break Exclusive -01
Le capot
Posts: 27
Joined: 01 Aug 2006, 22:41
Firstname: Mikael
Surname: Hjeltman
Location: Kristinehamn

Re: Kontaktstycke till AC-kompressor Laguna II

Post by Le capot »

Har nu åtgärdat dålig kontakt enligt ovan - men det funkar inte ändå :shock: :twisted: :shock:

Händelseförloppet har alltså varit:

1: Ingen kyla från AC alls.

2: Åtgärdat på verkstad: Ny kondensor och en ny slang monteras (upprostade). Fyllning och nu funkar det med kyla (väldigt bra) men bara på låga motorvarv. DOCK funkar det vid ett par tillfällen klockrent även i motorvägsfart på höga varv!

3: Vi hittar en mycket dålig kontakt som ansluter till kompressorn (den ena av två). Det är den som sitter på kompressorns undersida. Tar för givet att felet är funnet. Verkstaden försöker laga kontakten. Efter denna operation är all kyla borta helt och hållet.

4: Konstaterar att lagningen var bristfällig och gör själv en ny kontakt och monterar. Men kompressorn startar fortfarande inte, ingen kyla.

Hur tänker man nu? Säkringsboxen vid vänster framdörr kollad liksom säkringarna vid batteriet.

Suck och stön.
Mikael Hjeltman - Kristinehamn


Renault Grand Espace 2.0 dCi (175 hk automat) Privilège -09
Citroën Xantia V6 Break Exclusive -01
endor
Posts: 1
Joined: 09 Oct 2011, 08:36
Location: Kronoberg

Re: Kontaktstycke till AC-kompressor Laguna II

Post by endor »

Hej,

Är det någon som fått tag i en ersättningskontakt till AC kompressorn på lagunan?

Volvo-Renault säger att det inte finns någon sådan, men om någon bevisligen köpt den och kanske t.o.m. har reservdels nr så hade det varit perfekt!
Jonas Karlsson
Post Reply