auto lock laguna ll
Moderator: Forumpolisen
auto lock laguna ll
tja
jag har funktionen auto lock på min laguna ll fast av någon anledning så funkar den inte!
sitter jag i bilen och trycker på den sen går jag ut då löser bilen sig av sig själv men när jag kommer tillbaks då händer det ingenting, då måste jag tryck på unlock. jag försökte med alla dörrar utan lycka, jag byte till och med batteriet men den vill ändå inte funka :/ vad kan felet vara? och vad kan jag göra åt det?
MVH
Marcus
jag har funktionen auto lock på min laguna ll fast av någon anledning så funkar den inte!
sitter jag i bilen och trycker på den sen går jag ut då löser bilen sig av sig själv men när jag kommer tillbaks då händer det ingenting, då måste jag tryck på unlock. jag försökte med alla dörrar utan lycka, jag byte till och med batteriet men den vill ändå inte funka :/ vad kan felet vara? och vad kan jag göra åt det?
MVH
Marcus
Re: auto lock laguna ll
kolla felkoderv6power wrote:tja
MVH
Marcus
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
hur??Tony wrote:kolla felkoderv6power wrote:tja
MVH
Marcus
med dator
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
ja en sån har ja inte det kan man göra hos volvo men de tar 1000 kr för det :/Tony wrote:med dator
flera alt.?
- Stymie
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
norsk reset
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
det kanske hjälper "hoppas ja" räcker det med 15 min eller ska det vara över natten?Stymie wrote:norsk reset
Laddbara batteriet kan vara paj eller tomt i kortet..
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
det kan nog stämma, jag läste på en engelsk sida om en som hade precis samma problem, han vart till renault och felsökte och då visade det sig att kortet var kass, jag ringde till bilia och frågade va ett kort kostar..>>> 1600 sek + 400-600 sek för att programera kortet så den känner igen bilen .. tappat hackan då..chh wrote:Laddbara batteriet kan vara paj eller tomt i kortet..
service "snart" 3700 kr
byte av bussningarna bak 4036 kr
byte av stötdamparna bak (GDS) 2st 2300 kr
uppdatering + eventuellt felsökning 1400 kr
----------------------------------------------------
11435 SEK
JAG VAR MKT NÖJD MED MIN S80, VARFÖR SÅTE JAG DEN.. finns det värre än det jag gjort?
Om du har en dremel eller liknande kan du försiktigt skära upp kortet och byta batteri eller ibland har bara lödningen släppt...
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
- Stymie
Vet inte vilken årsmodell du har eller om du gjort rätt, men ...
- När Auto lock är aktiverat så kan dörrar öppnas på två sätt.
1. Då man för in handen innanför handtaget så ser "ögat" det och låser upp
2. Om ögat inte reagerar eller är trasigt så ska man dra handtaget maximalt ut. Då ska låset låsas upp och man kan dra i handtaget igen för att öppna.
Om inte det ena eller det andra fungerar så är det troligen så att kortet inte känns igen av bilen (svag signal). Hur långt från bilen kan du gå innan den låser sig automatiskt? Det finns två antenner som känner av närvaron av kortet. En i bak och en vid innerbackspegeln om jag minns rätt.
Det finns ett gäng olika kort till Lagunan. Du har troligen inte handsfree utan "Key less entry". Handsfreekort kan laddas i kortläsaren och bilen känner av om signalen är svag. Då får man stoppa in kortet på laddning i kortläsaren. Key Less entrykorten måste man nog byta batteri i (det finns ett internt som man inte kommer åt) samt ett som är tillgängligt under mekaniska nyckeln.
- När Auto lock är aktiverat så kan dörrar öppnas på två sätt.
1. Då man för in handen innanför handtaget så ser "ögat" det och låser upp
2. Om ögat inte reagerar eller är trasigt så ska man dra handtaget maximalt ut. Då ska låset låsas upp och man kan dra i handtaget igen för att öppna.
Om inte det ena eller det andra fungerar så är det troligen så att kortet inte känns igen av bilen (svag signal). Hur långt från bilen kan du gå innan den låser sig automatiskt? Det finns två antenner som känner av närvaron av kortet. En i bak och en vid innerbackspegeln om jag minns rätt.
Det finns ett gäng olika kort till Lagunan. Du har troligen inte handsfree utan "Key less entry". Handsfreekort kan laddas i kortläsaren och bilen känner av om signalen är svag. Då får man stoppa in kortet på laddning i kortläsaren. Key Less entrykorten måste man nog byta batteri i (det finns ett internt som man inte kommer åt) samt ett som är tillgängligt under mekaniska nyckeln.
___
imorse ca kl 4 på morgonen när jag skulle åka till jobbet, så stod jag brevid bilen och tänkte på varför vill den inte fungera??!! så tryckte jag på kortet (i mitten) och drog dörr handtaget o då löstes bilen upp :O hade inte mkt tid på mig för och prova flera gånger så jag åkte till jobbet och när jag parkerat och klev ur bilen så tänkte prova om den låser av sig själv då, jag tryckte i mitten av kortet igen och gick en bit från bilen och då funkade autolock systemet lika när jag skulle åka hem. så det funkar när man trycker på kortet. så ut ifrån det så är det säkert något som har släppt in i kortet
till frågan nu>> finns det företag/verkstad som lagar start kortet? jag kan/vågar inte göra det själv då det e det enda kortet jag har och utan den kan jag inte starta bilen..
MVH
Marcus
till frågan nu>> finns det företag/verkstad som lagar start kortet? jag kan/vågar inte göra det själv då det e det enda kortet jag har och utan den kan jag inte starta bilen..
MVH
Marcus
- Stymie
Med autolock aktiverat så ska du inte behöva trycka alls på knappen på kortet! Varken då bilen ska låsas eller låsas upp. Bilen låses när du går bort en bit. Bilen låses upp då du sticker handen innanför handtaget eller drar i det.
Det finns några som reparerar korten, bl a keyrepair.co.uk
___
ja jag tryckte inte på nån knapp utan jag tryckte på själva kortet där laddbara batteriet sitter, hajar du? så det e nog nåt som har släppt där inne, eftersom d funkade när jag tryckte på kortet( inte på knapparna)Stymie wrote:Med autolock aktiverat så ska du inte behöva trycka alls på knappen på kortet! Varken då bilen ska låsas eller låsas upp. Bilen låses när du går bort en bit. Bilen låses upp då du sticker handen innanför handtaget eller drar i det.
hoppas att jag lyckade förklara....
//Marcus
- Stymie
Då är det kortet som glappar. Nytt kort ca 2000 kr på verkstaden eller en reparation är det enda som gäller då.
___