bakrutetorkare Laguna ll

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
v6power

bakrutetorkare Laguna ll

Post by v6power »

Hej! är ny här.. :)
har en Laguna 2 som jag köpte för ett tag sedan, bakrutetorkaren fungerar inte på den :/
jag trodde att det var en säkring som har gått men nee det var inte det, så jag bestämde mig för och skruva lös hela ski*ten bak och kolla hur det ser ut där, och det såg ganska fint ut, ingen röst, inga kabelavbröt OSV. det går att snurra runt på hela torkaren bak (360*) det känns som att den sitter lös? fast inte då jag kollade alla skruvar och allt satt fint. startar jag bilen och torkaren på så händer det ingenting, jag försökte flera gången men fick aldrig igång torkarmotorn.. Kan det vara något relä som pajjat och var sitter det i så fall???

MVH
Marcus :twisted:
Tony
Forumpolis

Re: bakrutetorkare Laguna ll

Post by Tony »

antar att du har öppningsbar bakruta ?? då skall torkaren kunna rotera 360 om den inte ligger i spåret som motorn har.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
v6power

Post by v6power »

Tony wrote:antar att du har öppningsbar bakruta ?? då skall torkaren kunna rotera 360 om den inte ligger i spåret som motorn har.
alldeles rätt :)
hoppas att nån vet vart reläet sitter nåstans?
Stymie
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg

Post by Stymie »

Eftersom du är ny här och har en Laguna II

http://crs-forum.16v.se/viewtopic.php?f=25&t=9796
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
v6power

Post by v6power »

Stymie wrote:Eftersom du är ny här och har en Laguna II

TACK!! super schysta info :)
men hittade inte nån som skrev om vart reläet sitter?

MVH
Marcus
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

v6power wrote:

MVH
Marcus
har du öppnat bakrutan och kollat att inte motorn rör på sig?, om den inte gör det öppna klädslen och kolla om du har ström fram till den, tänk på att den går inte konstant, om jag inte missminner mig.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

v6power

Post by v6power »

Tony wrote:
v6power wrote:

MVH
Marcus
har du öppnat bakrutan och kollat att inte motorn rör på sig?, om den inte gör det öppna klädslen och kolla om du har ström fram till den, tänk på att den går inte konstant, om jag inte missminner mig.

japp det har jag gjort, det kommer ingen el till motorn, därför misstänker jag att det e reläet som har pajjat men vet ej va den sitter :/
matjo690

Post by matjo690 »

Du måste ha motorn igång också för att kunna mäta om du har spänning fram... Brukar ju vara själva motorn som har gett upp, svagt konstruerad samt bränns lätt när du backar i ett snöoväder (datorn slår igång den då ofta fastfrusna torkaren när du kör framtorkarna och backar samtidigt).
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
v6power

Post by v6power »

matjo690 wrote:Du måste ha motorn igång också för att kunna mäta om du har spänning fram... Brukar ju vara själva motorn som har gett upp, svagt konstruerad samt bränns lätt när du backar i ett snöoväder (datorn slår igång den då ofta fastfrusna torkaren när du kör framtorkarna och backar samtidigt).
ja jag hade motorn igång.. det kommer ingen el ditt iallafall... måste vara ett relä va?
matjo690

Post by matjo690 »

Finns viss risk att det reläet sitter inuti UCH:n, så är det i alla fall med reläet till framtorkarna...då måste du byta hela UCH:n och det kostar en hel del...eller så kanske det går att dela den och finna reläet... Har du motstånd i motorslingan?
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
v6power

Post by v6power »

matjo690 wrote:Finns viss risk att det reläet sitter inuti UCH:n, så är det i alla fall med reläet till framtorkarna...då måste du byta hela UCH:n och det kostar en hel del...eller så kanske det går att dela den och finna reläet... Har du motstånd i motorslingan?
men framrutetoraken fungerar felfritt :o.. om de har samma relä så borde båda bak och fram sluta fungera när reläet pajjar? kollade med elmätaren och det kommer inte el till baktorkaren, skumt..

vad säger SBP om en trasig bakrutetorkare? blir det en 2a eller?
ska besikta 1a december
v6power

Post by v6power »

matjo690 wrote:Finns viss risk att det reläet sitter inuti UCH:n, så är det i alla fall med reläet till framtorkarna...då måste du byta hela UCH:n och det kostar en hel del...eller så kanske det går att dela den och finna reläet... Har du motstånd i motorslingan?
men framrutetoraken fungerar felfritt :o.. om de har samma relä så borde båda bak och fram sluta fungera när reläet pajjar? kollade med elmätaren och det kommer inte el till baktorkaren, skumt..

ska besikta 1a december
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

v6power wrote:

ska besikta 1a december
Dom skiter i det, du kan måla igen bakrutan med svart färg utan att dom bryr sig.
vad händer om du mäter motståndet i elmotorn som dom föreslagit????

chh

Post by chh »

Kablarna har gått av på en del bakluckor, i "gummitutan"
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
v6power

Post by v6power »

chh wrote:Kablarna har gått av på en del bakluckor, i "gummitutan"
ska kika på det :)
Post Reply