Startproblem Laguna-02 en ny tråd..
Moderator: Forumpolisen
Startproblem Laguna-02 en ny tråd..
Har letat och sökt och läst allt i ämnet men jag vill gärna ha ett specifikt svar.. När jag efter ett snabbt stopp skulle starta bilen igen så gick bara startmotorn runt men den startade inte.Ringde en kompis för att kanske rullstarta(går det ens med en diesel och startkort)hur som helst provade vi att få bilen i rullning men det gick inte kanske var för lite fart..Men när vi flyttat bilen startade bilen igen med startknappen.Bara slumpen elllr har det faktum att vi flyttar bilen nån inverkan?Startmotorproblem?nån givare?
Re: Startproblem Laguna-02 en ny tråd..
Tillägger att det lät som att startspärren kanske hoppade in..Allting annat fungerar som lyse och radio etc..Idag nu på morgonen startar den så fint så..Mycket tacksam för ideer och hjälp..
Bilen är en Laguna 1.9dci-02..
Bilen är en Laguna 1.9dci-02..
Re: Startproblem Laguna-02 en ny tråd..
Idag hände det igen..Om jag bara försöker starta bilen rullande så att motorn ändrar läge så att säga så startar bilen igen..Borde vara startmotorn va?
Re: Startproblem Laguna-02 en ny tråd..
Det låter som startmotorn, ja
Megane III Grand Tour 1,5 dci 110, Exception -13
Saab 9-5 Vector 2,3t Biopower -08
Porsche 944 -86
Suzuki 750 -78
Jinlun 125 -06
Saab 9-5 Vector 2,3t Biopower -08
Porsche 944 -86
Suzuki 750 -78
Jinlun 125 -06
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: Startproblem Laguna-02 en ny tråd..
Om startmotorn snurrar runt som du skrev i första inlägget så är det väl inget fel på startmotorn.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Re: Startproblem Laguna-02 en ny tråd..
Har varit till en Renaultexpert idag och i bästa fall är det startmotorn som inte fungerar men kan även vara startkransen även om det var ovanligt..
Nån som bytt den och vet vad det kan kosta ungefär..Ska kolla först om det är slitna kuggar på kransen vilket man ser om man plockar bort startmotorn..Är det svårt på dessa underverk till motorer..
Problemet är alltså att i bland hugger inte startmotorn i utan bara slirar..Kan vara den som kärvar men kan också vara att startkransen har slitna kuggar på ett visst ställe och genom att den hamnar där i bland startar den inte utan att man flyttat bilens läge,motorn går runt lite och på det viset fungerar den igen..
Nån som bytt den och vet vad det kan kosta ungefär..Ska kolla först om det är slitna kuggar på kransen vilket man ser om man plockar bort startmotorn..Är det svårt på dessa underverk till motorer..
Problemet är alltså att i bland hugger inte startmotorn i utan bara slirar..Kan vara den som kärvar men kan också vara att startkransen har slitna kuggar på ett visst ställe och genom att den hamnar där i bland startar den inte utan att man flyttat bilens läge,motorn går runt lite och på det viset fungerar den igen..
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: Startproblem Laguna-02 en ny tråd..
Då låter det som startkransen eller .... Jag har varit med om slirskyddet i startmotorn blivit utnött (på en R20). Då var det bara att byta startmotorn. Felet yppade sig då i att bilen bara startade när den var kall. Så fort startmotorn blivit varm så räckte inte friktionen i slirskyddet. Därmed gick startmotorn runt, men inte själva kuggkransen.
Det roliga var att man fick plocka i och ur startmotorn sådär 5-7 gånger innan man fattade vad som inte fungerade. När man provkörde den utanför bilen så såg den ut att fungera normalt.
Det roliga var att man fick plocka i och ur startmotorn sådär 5-7 gånger innan man fattade vad som inte fungerade. När man provkörde den utanför bilen så såg den ut att fungera normalt.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Re: Startproblem Laguna-02 en ny tråd..
Hur skulle du beskriva ljudet när startmotorn gick men inte kuggkransen..?
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: Startproblem Laguna-02 en ny tråd..
Det är stor skillnad eftersom motorn inte dras runt. Man hörde solenoiden slå till och sen blev det ett lite lätt skrikande ljud.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Re: Startproblem Laguna-02 en ny tråd..
Jamen det låter ungefär som min bil...Startmotorn kilckar till men sen bara typ slirar den låter ungefär som
http://www.youtube.com/watch?v=F2kYl_ME ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=F2kYl_ME ... re=related
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: Startproblem Laguna-02 en ny tråd..
Jepp... ungefär sådär! Byte av startmotor kan vara rätt väg.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Re: Startproblem Laguna-02 en ny tråd..
Då får det bli en sån hittade för 1995 på skruvat.se frågan är om man byter den själv..?Bytt och klart på mekonomenverkstad blev 3800 känns som man kan göra nått roligare för de 1800..
Re: Startproblem Laguna-02 en ny tråd..
Det kan faktiskt ha inverkan, har man växeln i och ruckar på bilen så det räcka till för att startmotorn ska få sig en lite smäll. Tänk själv om någon skjuter på och du lägger i växeln och släpper upp kopplingen, hela motorn rör sig och det kan räcka.chrill3 wrote:Har letat och sökt och läst allt i ämnet men jag vill gärna ha ett specifikt svar.. När jag efter ett snabbt stopp skulle starta bilen igen så gick bara startmotorn runt men den startade inte. Ringde en kompis för att kanske rullstarta(går det ens med en diesel och startkort)hur som helst provade vi att få bilen i rullning men det gick inte kanske var för lite fart.. Men när vi flyttat bilen startade bilen igen med startknappen. Bara slumpen eller har det faktum att vi flyttar bilen nån inverkan? Startmotorproblem?nån givare?
Försök att lokalisera var startmotorn är bredvid startmotorn sitter den s.k. sorrenoidern (kan inte stava till den) det är egentligen en magnetventil som slår till och lägger startmotorns kugghjul emot svänghjulets kugghjul samtidigt som den slår till en kontaktor (direkt från batteriet till startmotorn) för att ge ordentlig ström för starttillfället. Den där sorrenoidern kärvar efter ett par år och det brukar hjälpa att man ger den en liten smäll så lossnar den och då startar bilen den gången. Jag har själv det problemet på ett antal bilar (senast en Renault 19 för många år sedan) och kunde klara mig med en träpinne under ett par månader innan jag till slut bytte startmotor vilket inte var så lätt, när startmotorn var lös fanns det ingen plats att få bort det, jag var tvungen att flytta på motorn. De franska ingenjörerna har verkligen tänkt på eftermarknaden, ingen ska knappt kunna göra någonting själv utan det ska vara specialverktyg till allt och det blir DYRT.
Förr i tiden (nu är jag inte så lastgammal, 51 år) så plockade man isär sånt själv om man hade fler bilar man kunde köra med under tiden samt att då kom man åt startmotor m.m. utan problem. Idag måste man nästan plocka ut motorn för att byta kamremmar och fläktremmar. Åtminstone på min Laguna II V6 2002. Det kostar 20 000:- att byta kamrem på den, och då har jag glömt att ta upp fläktrem samt vattenpump som också rekommenderas att byta vid samma tillfälle.
Jag har själv problem med mina nyckelkort. I dessa nyckelkort finns ett batteri som inte går att byta själv (batterityp är 2032 eftersom jag dissekerat ett icke fungerande kort). Idag så strejkade bilen igen att starta när jag tryckte på startknappen. Jag tryckte ett par gånger för jag fick inte ut kortet, sedan ruskade jag på kortet och utan att jag ens rört startknappen så gick startmotorn igång och bilen startade. Kortläsaren är bytt för 5 år sedan och jag använder mina båda reservkort (fick behålla ett av mina gamla reservkort vi 3:e bytet av nyckelkort under trygghetsavtalets tid) eftersom mitt automatkort gick sönder efter den tiden.
Ett sådant nytt kort har jag beställt och kommer att fixas i nästa vecka vilket ger ett stort hål i plånboken och krånglar bilen efter det så är det så är det kanske kortläsaren eller förmodligen så banalt som startmotorns sorrenoider och en ny startmotor kostar över 6000:- kr.
Men tänk positivt, ingen vill stjäla en Renault, man brukar få ha den ifred.
Mvh,
Micke
Mikael Hammar